Annons:
Etikettsheltiens-egna-personlighet
Läst 1576 ggr
mby0005
3/20/16, 3:47 PM

Vår sheltie skäller när den ska på promenad.

Vår 7 år gamla sheltie har alltid skällt precis i ögonblicket när man öppnar dörren och man ska ut på promenad med henne. Känner någon igen sig vid detta?  Ända sedan valp har hon börjat skälla i ögonblicket när man tagit på henne kopplet, och när man öppnar dörren och ska gå ut börjar hon skälla på personen i fråga som håller kopplet och hon blir väldigt stirrig och orolig. Till saken hör den att detta beteendet var först bara ett problem när flera skulle gå ut med henne tillsammans. Men på senare tid har hon börjat med samma beteende när enbart en ska gå ut, och har blivit så trött på detta. Det går verkligen inte att få tyst på henne genom att säga till henne, hon bara fortsätter. Sen slutar hon dock när man gått kanske 60 meter, och hon är för övrigt mycket lugn o snäll.

Har det att göra med vallhundsbeteendet på något sätt, som inte går att träna bort? Eller kan man träna bort detta? Bor i stan o med hänsyn till grannar vill man gärna träna bort detta ständiga skällande.

Hälsningar

Annons:
mlnpln
3/20/16, 6:48 PM
#1

Jag skulle köra en Cesar Milan och inte låta henne gå ut förrns hon är lugn och tyst. :D

/Malin Söderman
instagram: mallansoderman

Lavine
3/20/16, 6:54 PM
#2

Jag känner igen det. Jag tränade bort det genom att han fick vänta på att gå ut genom dörren innan jag gjort det och gett honom ok att också gå ut. Det spelar kanske inte jättestor roll vad man gör, bara hunden får en annan uppgift att fundera på. En anledning att pausa de hetsiga tankarna, typ. Anledningen till att de gör så här är troligen att det är så himla kul att det händer nåt! "Jag har väntat i flera timmar, nu ska vi gå ut, där det finns folk och trafik, andra hundar och löv som blåser!" Anders Hallberg (hundtränare, hundpsykolog) brukar säga att såna här hundar förmodligen behöver lite mer tricksträning eller aktivering inomhus, så att inte allt roligt händer ute. Sheltien är ju dessutom, eller kan vara, rätt så reaktiv och kan därför reagera överdrivet. Numera behöver jag och min hund inte ha någon procedur vid dörren. Min hund skällde aldrig vid koppelpåtagande, men du får försöka tänka på samma sätt ändå, t ex att hon ska sitta och vara tyst innan du tar på halsbandet. Jag hade nog gjort en grej av halsbandet också, tagit på henne halsbandet 20 gånger per dag utan att gå ut, för att avdramatisera det. Hon har ju tränat på det här beteendet i 7 år nu, så du får vara uthållig och påhittig! Jag tror inte att det hjälper att "säga åt henne", hon är nog så uppspelt att hon inte hör sånt. Hon får ju ändå sin belöning, det roliga = att komma ut. Nu utgår jag lite från min egen hund som är väldigt reaktiv. Det finns säkert annat man kan tänka på också, men så här försöker jag jobba med min hund.

mby0005
3/21/16, 1:18 AM
#3

åh tack för svaren, roligt med så snabba svar. ska testa lite med det som ni säger.

hälsningar

Upp till toppen
Annons: