Annons:
Etikettnos-öron-och-ögon
Läst 8443 ggr
piaochrebus
7/2/16, 12:15 PM

Bästa metod för vippade öron

Hej, Jag vet att det redan finns många trådar med tips på hur öronen ska tejpas, limmas, masseras osv. Tänkte ändå efterfråga era BÄSTA tips för fina öron. Jag har en valp med lätta öron, han har varit tejpad ett par veckor och tyvärr fått ett litet sår i ena örat så måste vänta med att kunna tejpa igen om jag ska göra det. Under tiden masserar jag. Så, ännu en gång. Vad är er favoritmetod? Lim, tejp, massera, tuggummi? Verkar finnas en uppsjö av alternativ. Önskade att en slapp fixa med detta men precis som många nämnt känns öronen så viktiga för uttrycket. Tusen tack för hjälp!

Annons:
alltidnordin
7/2/16, 6:01 PM
#1

Min hade limmade öron från 9 veckor till säkert 7 månader, sedan 2-3 veckor med häftmassa och öronen visar än så länge inga tendenser till att resa sig utan är fint vippade (10 månader snart). Lim va helt klart bekvämast, satt tills limmet släppte och då var det bara att göra om om man ville. Han reagerade ingenting av det och ja, de fungerade hur bra som helst. Även häftmassa fungerar, men den lossnade lite då och då, så lite mer pyssel med det.

Det gäller att vara envis och inte låta dem stå länge alls 🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

piaochrebus
7/2/16, 7:26 PM
#2

Tack för svar!! Hur limmade du? Päls mot päls? :)

alltidnordin
7/3/16, 5:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Som på denna bilden. Ja päls mot päls 🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

piaochrebus
7/3/16, 7:18 PM
#4

Tackar! Ska testa! :D

Kitten86
7/3/16, 10:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Inte limmat själ men hittade denna bild online…. Som jag förstått det räcker oftast att limma från topp till basen medans vissa hundar som har lite bredare mellan öronen även kan behöva limmas ihop för att få korrekta öron.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Bello_O
7/4/16, 12:56 PM
#6

Jag gillar både limning och tejpning, däremot häftmassa/tuggummi eller vad man nu använder gillar jag inte lika mycket. Det har inte fungerat för mig och jag har även hört att öronmusklerna bara blir starkare av det.

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Annons:
anordstrom
7/18/16, 12:20 AM
#7

Min fick utslag av tejp så kunde inte använda det. Provade häftmassa men fick göras om hela tiden då det aldrig riktigt fick bra fäste. Till slut blev det att limma sen  använde jag en naturlig "borttagning" av lim rester som jag tog bort lim med ex innan jag gjorde om limningen eller när jag helt enkelt behövde göra rent öronen :)
lycka till!

XeZafir
7/19/16, 8:38 AM
#8

Jag har använt vaselin och barnpuder.

Fördel:

Inga allergireaktioner

Inga skador, sår eller annat

Nackdel:

Förbaskat kladdigt  ;)

Får upprepas ofta i början så man får en ordentlig "kaka" på tipen.

Fungerar dock bra i övrigt!

piaochrebus
7/24/16, 11:22 PM
#9

Hjälp! Har nu limmat öronen och det ena har lossnat och han har fått en klump med torkat lim nedanför örat. Kanske inget farligt alls men tycker inte det känns bra. Någon mer som fått klumpar vid pälsen? Ser att #7 tog bort det med "naturlig borttagning", vart hittar en sådant, hobbyaffär kanske…

gizmozorro
7/25/16, 7:09 AM
#10

Jag har använt tuggummi och tyckt att det funkat utmärkt. Har tagit så lite som möjligt, så örat precis tippar över. Ser många som har jättestora bitar tuggummi i öronen.

Tuggummit har suttit i 4-12 veckor så jag har verkligen inte lagt ner något större jobb på detta. Min ena hund hade tuggummi i från 4-12 mån ålder och den andra från 8 veckor-12 mån. Resultatet tycker jag har blivit bra.

Hon till  vänster är hon som haft tuggummi i från 8 veckor. Hon är nu 4 år och öronen har sett ut så här i tre år utan hjälp.

Susanna

Lavine
7/25/16, 8:06 AM
#11

#10 Klämde du fast tuggummit så tippen limmades fast, eller använde du det som tyngd? Riktigt fina öron!

anordstrom
7/25/16, 10:18 PM
#12

finns bara på nätet, tyckte också det kändes illa med klumparna och det går ju inte att limma igen om man skulle klippa bort klumparna.. 
Här har du :-)

 http://kmigreenproducts.com/produkter/vard-och-omsorg/kmi-haftremover-servett/

piaochrebus
7/25/16, 10:46 PM
#13

#12 Åh tack för länken anordstrom!! Testade med lite kemiskt ren bensin men kändes så fel, han tyckte det var obehagligt med den starka lukten och jag med :( Kommer nog inte limma någon mer gång.

Annons:
piaochrebus
7/25/16, 10:46 PM
#14

#12 Åh tack för länken anordstrom!! Testade med lite kemiskt ren bensin men kändes så fel, han tyckte det var obehagligt med den starka lukten och jag med :( Kommer nog inte limma någon mer gång.

piaochrebus
7/29/16, 3:53 PM
#15

Häftbortaggning utan läskiga tillsatser fungerade såååå bra!

gizmozorro
8/2/16, 6:55 AM
#16

#11 använde tuggummit bara som tyngd men som sagt var så lite som möjligt. Tycker det verkar som de flesta använder alldeles för mycket.

Tack, är själv jättenöjd med resultatet :)

Susanna

hund_katt
8/3/16, 11:55 AM
#17

så bra att denna tråden kom upp igen!😃 ska precis limma öronen på Maxi. nu börjar dom leva sitt egna liv och vågar inte ta några risker på att det fixar sig självt. ibland står dom, ibland hänger dom. men när dom hänger så är de ena lättare än det andra.. 😕

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

XeZafir
8/22/16, 3:22 PM
#18

Har nu gått över till tejp och upplever en lättnad att jag itne behöver kladda varje dag med vaselin och barnpuder :) Så härligt.

Hur resultatet blir vet vi först om en så där 6 månader :)

Mlyy
8/23/16, 5:18 PM
#19

Jag använde tejp som jag beställde från Humlebyns kennel. 🙂 Funkar super! 😃

piaochrebus
8/24/16, 3:23 PM
#20

Tejpade du enligt instruktionerna från Humlebyns hemsida? Har du något bild på Zaga när hon är tejpad? :) Jag testar häftmassa nu men han skakar av sig den rättså snabbt!

Annons:
XeZafir
8/26/16, 12:41 PM
#21

#20 Jag tejpar enligt Humlebyns kennel och det sitter oftast väldigt bra och länge. Vid några tillfälle har det lossnat snabbt, men enkelt att sätta dit. Det är också Humlebyns tejp jag använder.

Upp till toppen
Annons: