Annons:
Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 2515 ggr
[Twinnflower]
8/15/16, 5:17 PM

Pälsvård

Hur ofta borstar ni er sheltie?

Hur lång tid tar det för er att borsta? 

Har ni några tips på hur man bäst borstar sin sheltie? Tänker om ni har något bra rutin på det hela?

Annons:
hund_katt
8/15/16, 6:09 PM
#1

"line brushing" tror jag det heter, finns video på youube hur man gör :) tar väll ca 1 timme, varannan vecka

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

_Wilma
8/15/16, 8:22 PM
#2

Jag borstar igenom pälsen en gång per vecka. Det tar ca 10 minuter.

Då de fäller borstar jag oftare, ca varannan dag.

Jag klipper pälsen under och runt tassarna, på hasar och öron, då det behövs, någon gång per månad.

Du hittar en artikel om pälsvård här. 🙂

De som ofta ställer ut sina hundar lägger ner betydligt mer tid på Pälsvård, precis som hund_katt skriver.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

[Twinnflower]
8/15/16, 8:23 PM
#3

Tack! :) Låter inte alls farligt då ju. Blev lite avskräckt med en timme… Hehe.

hund_katt
8/16/16, 2:37 PM
#4

haha, ja jag ska ju ställa ut så jag har räknat med längre tid 😃 sen beror det ju på hur mycket päls hunden har, min lär nog få rätt mycket päls, trodde uppfödaren för hon hade aldrig fått en kull med så tjock päls. så då lär det nog behövas mer genomgående borstning för att få bort allt dött hår. en kompis till mig har en sheltie med lite tunnare päls, den behövs knappt borstas alls, förutom vid öron och "byxorna", där det är lite längre päls.

sen brukar ju tikarna ha mindre päls, plus att dom fäller ur all underull under löp. det gör inte hanarna så dom brukar få en mer riklig päls.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

emma93
8/16/16, 4:16 PM
#5

Hur lång tid det tar beror nog helt på hurdan päls hunden har, hur ofta man borstar igenom och om den är i fällning eller ej. Jag har ju flera stycken och det varierar väldigt i tidsåtgång. Tikarna tar inte alls lika lång tid som hanarna (upplever jag), och även om de har korrekt päls så är den inte så  lång som hanarnas.  En ordentlig genomgång med borste eller kam, på en hane, tar nog ca en timme skulle jag säga, om det inte är gjort på ett tag. Viktigt är att komma ända ned till huden överallt, så att all lös ull lossnar och resterande reds ut ordentligt. Jag borstar inte mina hundar så ofta som varje vecka, då det brukar hålla sig fint länge om man gått igenom dem ordentligt. Men visst är det bra att borsta varje vecka, för man går ju också då igenom hunden och kan upptäcka saker såsom förändringar i hud och annat.

[Twinnflower]
8/16/16, 5:14 PM
#6

#4 #5 Haha då förstår jag! 😂 Då borde det räcka med att borsta  varannan vecka om jag borstar ordentligt? Jag kommer ha en tik 🙂

Annons:
[Twinnflower]
8/16/16, 7:34 PM
#7

Alltså blir lite orolig ju mer jag läser på. Enligt denna http://www.gp.se/livsstil/konsument/t%C3%A4nk-p%C3%A5-p%C3%A4lsen-n%C3%A4r-du-k%C3%B6per-hund-1.450070 artikel ska långhåriga hundar badas var fjärde vecka? Är pälsen jobbig för övrigt tycker ni? Tänker efter en sväng i skogen/snön liksom? :)

SparklingTindra
8/16/16, 8:04 PM
#8

Jag badar då inte mina hundar var 4:e vecka. Jag badar mina efter löp, inför utställning och om jag tycker att dom känns lortiga. :)

Hur lång tid det tar att borsta är väldigt individuellt. Min 11-åring har alltid tagit lång tid att borsta, en timme skulle hon aldrig hinna bli klar på om jag ska borsta henne ordentligt. På henne måste jag även klippa tasshåren ofta om hon inte ska gå runt med "tofflor".

Min 8-åring tog förut under en timme att borsta ordentligt när hon var fullpälsad, nu tar hon lika lång tid som min äldsta då hon fått mer päls med åren. Nu när hon är urfälld tar det typ 10 minuter då hon fäller ur totalt haha. :P

Min tvååring benar man igenom snabbt då hon inte har så mkt päls ens när hon är fullpälsad. Max en halvtimme. Hennes tasshår växer inte heller så snabbt så det klipps kanske 1-2 gånger per månad.

Jag borstar mina ordentligt ca en gång i veckan. Sen kan jag dra med borsten lite snabbt innan vi ska nånstans. :)

Jag benar också igenom hela pälsen, från huvud till svans. Spraybalsam är bra när man benar men att spraya lite vatten funkar också om nu inte hunden har en massa tovor förstås.

Lavine
8/16/16, 9:57 PM
#9

#7 Jag skumläste bara, men hittade inte var det stod om bad fyra gånger per år. Hur som helst, sheltien är väl inte en pälsras på DET viset, som pudel, bichon frisé eller någon av de strävhåriga som måste "plockas". Man måste borsta, jag själv har varit en slarver på det och kan intyga att det inte är bra. Framför allt har jag inte tränat min hund nog i att BLI borstad. Därför är det nu något som både han och jag mulnar ihop inför. Borstar du en stund en gång i veckan har du mycket vunnet, både i pälsens kvalitet och hanteringen, och inför utställning blir det bara lite extra jox för dig.

[Twinnflower]
8/16/16, 10:42 PM
#10

#8 Oj då, var ju ganska lång tid ändå. Är detta då varje vecka? 

#9 

Långhåriga hundar Fäller ganska mycket och behöver borstas och badas ofta. Hundar med medellångt hår bör badas var fjärde vecka. Hundar med långt bår bör kanske bada dubbelt så ofta för att inte pälsen ska tova sig och borstas ofta.

Så står det 😕 Undrar om rasen kanske kräver lite väl mycket Pälsvård för mig. 10 minuter i veckan -  absolut - men inte 60 minuter 😕

_Wilma
8/16/16, 10:56 PM
#11

Jag badar mina hundar ca 5 gånger per år. Det är vid löp, vid fällningarna, innan utställningar eller om de helt enkelt är smutsiga. 

Jag har bara tikar, förstår det tar längre tid att borsta igenom hanar.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

[Twinnflower]
8/16/16, 11:05 PM
#12

#11 Känns betryggande! Och du borstar bara en gång i veckan? I 10 minuter? :)

hund_katt
8/16/16, 11:25 PM
#13

kolla på linjer med lite tunnare päls så kan du nog känna dig trygg 😃

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
[Twinnflower]
8/17/16, 8:16 AM
#14

#13 hur vet man att den har tunnare päls? kan inget om sådant här 😕

piaochrebus
8/17/16, 9:18 AM
#15

Pälsvård är kul! Det är ett sätt att umgås med sin hund och något som krävs av de flesta raser som har just… päls! Jag har själv haft pudel innan och då känns sheltiens Pälsvård som ingenting i jämförelse då du inte ens behöver klippa den utan faktiskt bara kan roa dig med borstning. Om det redan innan känns lite jobbigt med Pälsvård kanske en ras med kortare päls passar bättre? :)

[Twinnflower]
8/17/16, 10:54 AM
#16

Det känns inte jobbigt med 10 minuter i veckan, eller 60 minuter varannan/var tredje. Men en timma i veckan känns motigt :/ Vill gärna ha sheltie så får helt enkelt gilla läget bara. Allt behöver ju inte vara kul ;P

piaochrebus
8/17/16, 11:00 AM
#17

Ja det låter bra :D De är underbara hundar och kommer vara värt lite Pälsvård!

Kitten86
8/17/16, 12:50 PM
#18

Jag har två hanar, ena har lite tunnare päls medan min andra har ganska rejäl/ tjock päls. Jag duschar (ordenligt med shampoo och balsam) mina killar ca 4 ggr på ett år, när och med vilken intervall beror på hur vädret varit och hur skitiga de blivit osv. Detta kan ta lite tid eftersom man torkar och borstar igenom hunden efteråt. Borstar gör jag ca en gång varannan vecka. Samma där, hur ofta beror lite på väder och aktiviteter så ibland blir det en gång i veckan men sällan glesare än varannan vecka. När jag borstar kollar jag även igenom om de behöver trimmas/ klippas och gör det vid behov. Detta blandas också med igenomkänning, massage och mys. Detta tar ca 1.5 timme att fixa båda mina, kortare tid så klart om de endast ska borstas och inte trimmas. Mina grabbar päls tovas inte så farligt så det går ganska fort per hund att gå igenom speciellt eftersom jag går igenom dem ofta/regelbundet.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

emma93
8/17/16, 2:29 PM
#19

Sheltien kräver mycket mindre borstning och bad än många andra raser med lång päls, så jag blev positivt överraskad när jag skaffade första. Jag var inställd på att borsta varje dag och bada varje vecka. Nu borstade jag lite varje dag från start och det hade jag ju igen i att valpen blev van vid hanteringen. Sen som vuxen behövdes det ju då inte alls så ofta. Om man inte känner att man kan avvara lång tid vid ett tillfälle så kan man ju dela upp  själva borstningen. Det är sällan jag borstar en hund rätt igenom vid ett tillfälle, om det inte är inför utställning. Jag har en rygg som inte håller för det så det blir kanske en sida eller en ända åt gången. Eller ännu mindre. Som jag skrev tidigare så är det ett bra tillfälle att gå igenom hunden för att se om det är fästingar, sår, knölar, om de ömmar nånstans eller nåt annat och den kollen måste man ju göra ändå, även om man inte borstar. Så egentligen behöver det inte ta så mycket längre tid än den koll man ändå bör göra på sin vovve. Inte vardagsborstningen i alla fall.  

Angående badning så går det att komma undan med lokaltvättar (alltså leriga tassar eller när nån äckeltyp rullat sig i fågeskit ;)) och skippa baden väldigt länge faktiskt. De äldre hundar jag haft, som inte heller varit lika benägna att skita ner sig, har sluppit baden länge. Fällning av päls har gett en ny fräsch päls och regelbunden borstning har hållit pälsen fin. Som veterinären sa till mig: Det är ju faktiskt så som en korrekt päls fungerar, den behövs inte badas och shamponeras. Så de äldsta, de gick över ett år utan bad, ett tillfälle :). De luktade inte annorlunda, och ingen människa kunde tro att det hade gått mer än 2 månader efter bad. Så en korrekt Sheltiepäls är faktiskt jättebra :).

hund_katt
8/17/16, 3:59 PM
#20

Jag var lite skraj för pälsen också innan jag skaffade valpen, och kändes inte bättre när uppfödaren sa att han säkert kommer få stor päls. Men det känns ganska bra ändå nu. Med andra sysslor är jag ganska duktig på att "dra ut" på det, men med borstningen så drar jag knappt alls på det ;) ser jag borsten(med en lillasyster som inte kan låta saker vara så dyker den upp lite överallt) så är det väldigt ofta som jag spontant tar den och bara börjar borsta. Och det är på något sätt väldigt tillfredsställande att borsta igenom, och se hur pälsen blir fin. Haha det kan ju vara jag som är knäpp också ;) Men jag tycker inte du ska vara orolig det minsta, skaffa en sheltie! Pälsvården är inte alls så farligt som det känns. Hälsa på hos olika uppfödare, och kolla vilka hundar du gillar! Hittar du en som har alla dina krav så kör på det! Vill du vara extra säker så kan du kolla på någon bild på hanhunden och se vilken päls den har. Men pälsen är det sista du ska kolla efter. Hittar du en uppfödare med underbara hundar som råkar ha lite större päls så ska du inte tveka ;) pälsvården är så obetydlig och enkel känns det som sen när man har borstat ett par gånger.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
[Twinnflower]
8/17/16, 8:45 PM
#21

#17 Precis 😍😊

#18 Låter ju inte alls farligt faktiskt! Superfina hundar du har förresten! Är det vanligt med den färgteckningen?? Har aldrig sett den på en sheltie förut. 

#19 Oj, var du inställd på det och köpte ändå 😂 Om det hade krävts så mycket hade jag verkligen inte pallat. Tycker det är såå tråkigt att borsta våra katter. Dock hatar de att bli borstade så kanske är därför 😞 Tack för svar!

#20 Tack för peppning! 🤗 Det kommer förhoppningsvis gå bra. Superkul att se pälsen bli fin igen i och för sig. Våra katters päls är redan superfin och de har ju heller inget underull och de fäller ändå lika mycket även om vi borstar så jag har liksom svårt att motivera mig med borstningen där… Åh vad jag längtar efter sheltie nu ❤️

emma93
8/17/16, 10:06 PM
#22

#21 Ja jag köpte ändå, och är absolut inget fan av Pälsvård :-). Det är 22 år sen nu, och det har blivit många fler Shelties (och Aussies…där är det ännu större yta att borsta:)) och har som mest haft 6 st samtidigt. Så det funkar bra med pälsarna, fast jag personligen hade inte pallat att förbereda pälsen inför utställning varje vecka, det hade inte ryggen pallat för. Men vardagsskötsel och en och annan som ställs ut, fungerar toppen.

SparklingTindra
8/18/16, 8:39 AM
#23

#10 Ja på ett ungefär en gång i veckan, ibland slarvar jag men mina äldsta har så lång päls så det ser så hemskt ut om dom inte är välborstade ;) Min äldsta är nu 11 år och jag upplever att hennes päls är jobbigare att sköta nu än tidigare, den har som blivit mjukare med åren och det gör att den kräver mer. Sen är hon lite större i strl så det gör ju också att det är mer hund att borsta. Jag tycker ändå att sheltien har en lättskött päls. Mina har i princip aldrig riktiga tovor, på sin höjd trassel. Och så skulle dom behöva haklapp när dom får sina tuggben på kvällen för det blir alltid kladd kvar i kråset. :P Men den mesta smutsen från när man varit ute rasar av dom när dom torkat så dom ser annars fräscha ut länge. Och vid lätt regn ser dom bara lite fluffiga ut. Min kompis Pufftik ser ut som en disktrasa vid samma väder. ;)

Kitten86
8/18/16, 12:01 PM
#24

#21
Nej, pälsvården är inte så farlig. Många målar upp en värre bild av just pälsvården eftersom en sheltie har både lång och tjock päls men den är förhållandevis mycket simpel att underhålla.

Tackar för komplimangen. Ja, mina grabbar är svart/vita som ses som den ovanligaste färgen inom rasen (förutom biblue som trolitvis är ovanligare men som inte ses som en egen färg utan räknas som/ registreras som blue merle). Minns inte procenten exakt men av de som föds/registreras per år är ca 2,5-3 % svart/vita. Färgen blir dock vanligare och vanligare än vad den var för t.ex. 7 år sen då jag skaffade River, min äldsta.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Twinnflower]
8/18/16, 5:57 PM
#25

#22 Sex samtidigt är inte dåligt! 🙂 Det hade jag nog aldrig orkat! Hade inte heller orkat fixa med utställning varje helg… Gör folk det?? Varje helg?

#23 Tack! :) Känns lite bättre nu… Hahaha söt :D Har du någon bild kanske?

#24 Vilken tur! :) De är verkligen superfina! De ser nästan inte ut som shelties :P

emma93
8/20/16, 6:00 PM
#26

#25 Jodå, det finns riktiga entusiaster som åker i princip varje helg, med flera hundar. Är mäkta imponerad av hur de orkar. Jag är trött jättelänge efter en enda utställning :-).

XeZafir
8/28/16, 7:28 AM
#27

#10 Jag har fyra shelties, olika åldrar och kön. Jag borstar när det behövs och det tar aldrig särskilt lång tid. Längst tid kan det ta bakom öronen, där de av någon konstig anledning ofta och lätt får tovor.

Däremot tycker två av dem väldigt mycket om att blir borstade, så ibland hoppar de upp själv på bordet för att bli borstade. Då tar jag mig ytterligare tid. Men när det är som mest fällning borstar jag kanske 10-15, dock lite oftare. Så slipper dammsugaren jobba lika mycket och min säng har inte pälsmadrass :)

Hanar får rent generellt mer päls, tjovkare och längre. Men det innebär inte för mig att jag behöver jobba mer.

Jag ställer inte ut mina, jag håller på med agility mest.

Annons:
emma93
8/28/16, 7:25 PM
#28

#27 Det där med pälsmadrass, det låter bekant 😃Periodvis blir det så även om man tycker att man borstar och badar och fixar och donar. Likaså blir det fina små pälstofflor som bosätter sig under skåp periodvis :-). Insåg att det var hög tid att dammsuga när jag såg att en fluga hade en tuss med hundpäls med sig i sin flykt i luften….😂

[Twinnflower]
8/28/16, 9:28 PM
#29

#26 Hahah men gud! Riktigt imponerande :) 

#27 Låter ju mysigt om de tycker om det! Då kan man ju göra det hela till något gosigt =) 

#28 Hahaha :D 

Alltså det är SÅ svårt tycker jag. Hur kunde ni bestämma ras? Jag vill ha allihop 😭 Jag förstår ju att jag skulle bli nöjd och älska min hund vilken det än blev men jag har ju ingen brådska med att skaffa så jag vill väldigt gärna att det ska bli så bra som möjligt. Aaahhh :(

emma93
8/28/16, 10:51 PM
#30

#29 Jag ville också ha en av varje ras men vi satte oss ned och listade önskemål om hur hunden skulle vara, så många aspekter vi kunde komma på och rangordnade vad i det som var viktigast. Nu är det ju väldigt längesedan, men  jag har för mig att vi ville ha en inte allt för storväxt, följsam, alert och frisk ras med stor vilja att vara till lags och där medellivslängden var ganska lång.  Inte släthårig men ändå lättskött päls, inte långa öron (då vi läst att t.ex cockrar har mycket problem med öronen). Ungefär så såg det ut för oss. Sen blev intresset stort och prövade på annan vallhundsras/brukshundsras men har hela tiden stått fast vid Shelties. Kan tänka mig andra raser, men inte helt överge Shelties :).

[Twinnflower]
8/31/16, 5:09 PM
#31

#30 Haha ja eller hur :/ Åh, så ska jag göra! Dina "krav" hade ju även passat bra in på japansk spets, hur kommer det sig att det blev just en sheltie om jag får fråga?

Träffade förresten en kvinna med japansk spets idag då jag verkligen vill vara säker på att det är sheltie jag vill ha (keeshond, japansk spets och sheltie är ju raserna jag velar emellan) (sheltie har ju varit 90 % säkert) - men hon sa att on absolut aldrig hade vågat köpa en sheltie för de var så skygga och mesiga. Denna kvinna åker alltid på tävlingar med sina japanska spetsar så hon har träffat många, och hon sa att näst intill alla inte ens kunde tävla för de var så skygga. Och hon sa att det typ inte ens borde vara en egen ras för man lyckas inte få ett bra lynne på dom… Vi har ju träffat fem stycken shelties från Bermark's kennel i Mariestad och de var hur fina och framåt och trygga som helst, men efter vårt samtal vet jag inte alls hur jag ska känna :( Har ni också hört det?

emma93
8/31/16, 5:36 PM
#32

#31 Jag har för mig att spetsar gick bort för oss (det är närmre 25 år sen så jag minns inte helt) då de beskrevs som skäliga och egensinniga medan Sheltien beskrevs som följsam. Nu visade det ju sig att vissa shelties har lätt till skall förvisso, även om inte våra första hade det :).

Vad gäller skygghet och mesighet så tror jag att du får gå på din känsla när du träffar individer av rasen. Visst finns det skygga shelties men det är definitivt inte merparten av de jag träffat på genom åren. Om det inte skulle gå att tävla med dem skulle de ju inte vara så högt placerade i alla mästerskap i Agility och så välrepresenterade i tävlan mot andra raser i utställning, som rasen nu är. Det finns alla sorters individer, och reservation är godkänt enligt rasstandarden (och reservation är inte skygghet eller rädsla, viktigt att skilja på det), och viktigt är att träffa föräldradjuren och avkommor till dem om möjligt om man känner att man inte vill ha antingen en för självständig och "på" individ eller en reserverad individ.  Men jag gissar att detta är viktigt oavsett vilken ras man köper.

[Twinnflower]
8/31/16, 7:20 PM
#33

#32 Okej! Kvinnan jag träffade sa att shelties var mycket mer skälliga. Hon sågade verkligen rasen :P Hon tyckte de var så oförutsägbara. Svårt när man får höra så olika :(

emma93
8/31/16, 10:28 PM
#34

#33 Förstår att det är svårt. Har du möjlighet att ta dig till någon av rasklubbens träffar? Där finns ju chans att träffa både uppfödare och "vanliga" hundägare.

Annons:
Runans
9/1/16, 9:55 AM
#35

Har bytt från dans-svensk gårdshund till sheltie sedan tre år tillbaka. Har nu två underbara sheltisar. Skygga? Nej, tvärtom mycket sociala och vill vara med överallt. Bland de sheltisar vi känner är ingen skygg!!! Jag tror det ryktet lever kvar sedan länge, men många kennlar satsar på stabila och trygga hundar så jag uppfattar det inte som ett utbrett problem för rasen. Skälliga? Det är naturligt att hundar skäller emellanåt, konstigt annars. Det går att lära dem vad som är ok skällande och vad som inte är det. T ex blir mina skälliga vid agility om de får otydliga signaler från mig, blir frustrerade. I övrigt inga problem, bor i lägenhet och grannarna är nöjda. Pälsvård Min tik har fin oerhört lättskött päls som tar tio min att kamma igenom varannan vecka. Unghunden däremot har mer krävande päls som tar ca 30 min/vecka att kamma. Gör pälsvården till en mysstund då de även får massage så ser det som kvalitetstid med hunden jag inte vill vara utan. Min beskrivning av sheltien är: vänlig, glad, social, lyhörd, intelligent, lättskött och lättlärd. Lycka till med ditt hundval!

[Twinnflower]
9/1/16, 1:20 PM
#36

#34 Får kika på det! :) 

#35 Har också hört om många som säger att deras shelties inte är skygga, men kvinnan jag pratade med var verkligen ANTI sheltie. Hon skulle ALDRIG någonsin våga köpa sheltie, och hon menade på att det är massor av uppfödare som slutar föda upp shelties för det är omöjligt att avla fram säkra individer, då det kan bli lite hur som helst… Hon tävlar mycket i agillity m.m och sa att hon har träffat otroligt många och de allra allra flesta fungerade knappt i vardagen för de var "så otroligt mesiga". Stora varningsflaggor satte hon upp. Så nu tänker jag hjälp??? Vet inte vad jag ska tro. Tack för svar! =) Pälsvården känns inte jobbig längre. Nu har jag grubblat färdigt på det ;) Haha!

Kitten86
9/4/16, 5:18 PM
#37

#36 För att verkligen kunna se och uppleva rasen med egna ögon så skulle jag tipsa dig att åka till en agility tävling, en utställning (kanske tom rasspecial), en sheltie träff , en uppfödare eller liknande för då kan du göra en egen bedömning utifrånart ha sett många individer… Som sagt skulle hunden som individ inte kunna fungera i vardagen ens så skulle inte en sådan majoritet av just shelties ligga så högt som de gör inom många tävlingsgrenar. Man får inte heller glömma att sheltien får vara reserverad enligt rasstandard. Det är även lätt för många människor, speciellt i dagens samhälle där "ramen" för en hund nästan är en individ som är översocial så är det väldigt lätt att lägga begreppet skygg eller rädd på en hnd som inte rusar fram till allt och alla!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

emma93
9/4/16, 7:48 PM
#38

#36 Jag blir verkligen förvånad över vad din bekant sagt till dig. Det är inget jag märkt av eller hört nåt om, att massor slutar föda upp pga mentaliteten. Jag kan inte just nu komma på en enda som slutat pga det. Det låter snarare som att man då helt enkelt inte är en person som uppskattar Sheltiens egenskaper utan vill ha en annan typ av hund. 

 Jag tycker att vi får fler och fler uppfödare som byter ras till Shelties och fler och fler sheltieägare som inte nöjer sig med endast en Sheltie. Det föds runt 900 sheltievalpar per år i Sverige har jag för mig, och det har inte varit jättestor förändring i det de senaste åren, vilket också indikerar att det är en lika populär ras nu. Vi har ju avelskonferenser ibland och rasklubben informerar om vad som är viktigt i rasen och jag har inte hört något om det din bekant nämnde. Jag misstror inte att hon upplever rasen såsom hon beskriver, men jag undrar om det verkligen kan vara så väldigt många som upplever den så. 

 Det finns ju ett uttryck att "Shelties kommer i sex-pack":). En stor utmaning som sheltieuppfödare har är att kullarna ofta blir väldigt ojämna exteriört, dvs kullsyskonen är inte stöpta i samma form alls. Det är en relativt ny ras där de raser som ligger bakom gör att det kan bli ganska olika resultat vad gäller typ och framförallt storlek i kullarna. Så att få fram en utställningsstjärna från en Sheltie är mycket svårt, och det föds ju inte heller så många valpar i varje kull. Det är den svårighet jag hört nämnas genom åren, gång på gång, om varför det är en svår ras att föda upp. Det har inte rört rasens förmåga att fungera i vardag och på andra tävlingar. 

Jag hoppas att du hittar ställen att träffa flera Shelties på så att du kan uppleva många individer och känna efter. Jag vet inte var du bor men det finns Sheltiepromenader/träffar titt som tätt spridda i landet.

[Twinnflower]
9/4/16, 8:20 PM
#39

#37 Ja, jag får ta och göra det! :) 

#38 Tyckte också det var himla konstigt. Så tråkigt också. Alltså för mig (haha). Hon kan ju inte skrämma upp mig sådär 😕 Det kändes som att hon sa åt mig att INTE prova den här farliga drogen, så händer något jättehemskt 🤦‍♂️ Håller helt med dig! Hur kan rasen  vara så populär om det är som hon säger?? Jag ska inte lyssna på henne.

Lavine
9/4/16, 8:44 PM
#40

Jag tycker att den uppfödaren tog i. Det är helt okej att hon inte passar med rasen, finns ingen anledning att tycka att alla ska ha sheltie heller. Det finns en massa rastyper jag absolut inte skulle förstå mig på. Men jag känner verkligen inte igen det hon beskriver, det kan inte ha hänt så överdrivet många gånger. En sak som jag har tänkt på men har svårt att formulera är att jag tänker att sheltiens alerthet och ofta förmåga till (över-) reaktivitet nog kan uppfattas som nervositet för utomstående. Jag gillar att min hund är så snabb, men jag kan förstå om man inte är van vid det, då kan det nog ses som ett "fel". Därmed inte sagt att det inte finns nervösa shelties, även om det inte alls är min generella syn på saken.

[Twinnflower]
9/5/16, 7:42 AM
#41

#40 Hon var så säker på sin sak också. Hon hade "minsann" träffat hundratals shelties, och det var få som var "ok". Jag tycker mest  det är trist för tänk om jag inte hade haft detta forum att ventilera i - då hade ju jag aldrig vågat köpa? Och gått miste om kanske en perfekt ras för mig? 

Jaa, så kan det nog vara!

Annons:
anordstrom
9/5/16, 11:58 PM
#42

Finns ju massor av sätt som jag har läst om HUR man ska borta sheltie för att inte förstöra deras päls, hur gör ni?

Jag såg detta https://www.facebook.com/belethien/media_set?set=a.10154362369733554.1073741842.628283553&type=3&pnref=story

och har borstat freja så nu några ggr, är supernöjd!

gör ni också på detta sätt?

XeZafir
9/6/16, 11:32 AM
#43

Igår gjorde jag en "Sheltieborstning". Delade upp pälsen i bena för bena och borstade. Höll på i tre timmar och kan säga att min kille njöt! Nu är pälsen slät och blank, men visst det är lite jobbigt!

[Twinnflower]
9/10/16, 5:27 PM
#44

#43 Mysigt!! :)

XeZafir
9/14/16, 1:22 PM
#45

#44 Det bästa är att pälsen är lika välborstad fortfarande!

emma93
9/14/16, 9:18 PM
#46

#43 Visst är det underbart!

Vraska
9/21/16, 8:20 PM
#47

Vår sheltie blir borstad varje dag i ca 10 minuter.

Upp till toppen
Annons: