Annons:
Etikettsheltiens-egna-personlighet
Läst 1592 ggr
futurehearts
11/19/16, 9:09 PM

Vikten av sheltiesyskon?

Vi har en sheltiehane på snart två år och känner nu att han borde få ett syskon. Jag vill inte köpa från uppfödare, utan ge ett hem åt en hund som inte har något. Jag har läst mycket om att shelties fungerar bättre med hundar av samma ras så jag undrar hur viktigt detta skulle vara? Ska jag prioritera att det är en till sheltie? Och var vänder man sig i så fall? Jag är inne på hundstallets hemsida var och varannan dag för att se om det kommit in någon passande hund, så något annat ställe än det.

Annons:
emma93
11/20/16, 1:04 PM
#1

Jag upplever det som att shelties verkligen uppskattar sällskap av andra shelties, men jag vet också att de kan vara superfina kompisar med andra raser. Jag har själv haft Aussie ihop med Shelties, det fungerade fint överlag men så är ju det då också en vallhundsras. Jag vet inte hur vanligt det är att hitta just Shelties på t.ex Hundstallet, men det finns vuxna omplaceringar titt som tätt hos uppfödare. Men om du ändå känner att du hellre vill hjälpa en hund utan hem så kanske det finns perfekt individ att finna på t.ex Hundstallet. Det kan ju vara av ras/raser som är i ungefär samma storlek och samma kynne som en sheltie. Som jag har förstått det är seriösa organisationer noga med vart hundarna hamnar och de borde kunna hjälpa dig med att hitta en individ de tror passar er i er situation. Stort lycka till! Jag beundrar ditt sätt att resonera kring att hjälpa!

Kitten86
11/20/16, 9:13 PM
#2

Håller med emma93 om att shelties som får leva/bo tillsammans med andra shelties har det riktigt roligt och uppskattar varandras sällskap verkligen. Men visst kan de utan problem leva med individer av annan ras/er också!

När jag skaffade min första sheltie så hade jag en dvärg pudel sen innan och de levde ihop och trivdes mycket bra med varandra i flera år så pass att River blev lätt deprimerad när pudeln gick bort, pga ålder, så då fick jag låna en mops under en period som behövde omplaceras. De kom överens hur bra som helst och lekte och mös tillsammans. Mopsen bodde hos mig i lite drygt  6 månader medans uppfödaren letade efter ett "för alltid" hem åt henne och medans jag kikade efter en till hund. Mopsen flyttade ett kort tag efter att jag fick hem min sheltie nr 2 😃

Känner du att det rätta för dig är att ta en omplaceringshund så kör på det. Tror absolut på att ni kommer hitta rätt hund för er och er flock vare sig det är en sheltie eller hund av annan ras/er!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

XeZafir
11/23/16, 10:53 AM
#3

Vi har en Sheltie på 2,5 och en Schäfer på 9,5. Vår Schäfer har curlat vår Sheltie så att hon nog tror att hon är Schäfer. De fungerar mycket bra ihop även om de inte direkt leker tillsammans.

Min dotter har en Sheltievalp på 8 mån, dessa två leker jättemycket, så kanske gillar de sin egna ras mest. Men en tror en Sheltie fungerar med alla raser :)

Lycka till!

futurehearts
11/24/16, 4:21 PM
#4

Tack för svaren! Vi får nog ta oss en liten funderare :)

Upp till toppen
Annons: