Annons:
Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 1401 ggr
piaochrebus
11/27/16, 10:41 AM

Hur ofta fäller sheltiehanar?

Hej! 

Tänkte höra med er hur mycket/ofta era hanar fäller? 
Min kille är snart 8 månader och än har jag inte märkt att han fäller någonting förutom lite valppäls.

Går det att säga ungefär hur många gånger per år som de fäller?

Annons:
XeZafir
11/27/16, 11:28 AM
#1

Är säkert olika, men vår hane fäller två gånger om året ordentligt. Han är 3 år nu. Vår och vinterpäls.

emma93
11/27/16, 2:13 PM
#2

Jag upplever att hanarna har en större fällning runt sin 1-årsdag. Sen varierar det, vissa fäller lite och pälsar i snabbt, vissa fäller av rejält. Min ene hane fäller inte två ggr per år, det är nog lite längre emellan. Den andre har ett kastreringschip och han  fäller lite hela tiden tycker jag. Men pälsar också i lite hela tiden. Ser aldrig helt naken ut. Jag upplever att hanarna har jättefällningar med ungefär 5 års mellanrum. Jag inbillar mig att det har att göra med hårstrånas livslängd, precis som på en människa. Men eftersom vi fäller mer konstant så blir det inte några jättefällningar på oss :). Vanligtvis i alla fall :-P

Kitten86
12/3/16, 4:59 PM
#3

Jayson fällde ur första gången, och rätt ordentligt, runt dryga 18 månaders ålder om jag inte minns fel (sammanföll med att vinterpälsen skulle fällas) men pälsade på sig snabbt. Nu skulle jag nog säga att han fäller 1-2 ggr/år och då ganska mycket men som han sätter snabbt igen.

River har mest haft mycket päls hela tiden och kunnat fälla ur ca 1 ggr/år fram tills han blev 5 år. Då var det som att hela hunden försvann och han föll ur ordentligt! Hans päls har återkommit men han har inte riktigt samma tjocklek på pälsen numera och fäller 1-2 ggr/år.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: