Annons:
Etikettsheltiens-egna-personlighet
Läst 1505 ggr
lutralutra
12/19/16, 6:17 PM

Skälliga?

Har läst att många tycker sheltien är en väldigt skällig ras. 

Hur upplever ni det? Är era skälliga, tycker ni? I vilka situationer skäller de isåfall? 

Är det något ni upplever som negativt eller positivt? Har ni gjort något för att träna bort det, isåfall hur kan man träna?


Annons:
Kitten86
12/19/16, 8:42 PM
#1

Det är många som har uppfattningen om att rasen är mycket skällig, detta är dock något som är mycket individuellt även om det i grund och botten är en vallhundsras som även använts som vaktande gårdshund så visst finns det en del skall inom rasen.

Jag har två stycken shelties. Min äldsta skäller egentligen bara vid vakt och ibland vid bus och träning. Han kan skälla när han är på agilityplan för att han är så taggad och tycker att det är så roligt. Annars är han mycket tyst och har alltid varit det. Min yngre däremot har mer ljud för sig. Jag skulle inte säga att han är skällig egentligen, förutom vid vakt och bus, men han är däremot mycket pratig och har en del ljud för sig och vissa dagar är han mer pratig än andra. Jag kan bara säga att jag tycker att det är charmigt även om jag i ärlighetens namn kan säga att jag tränat honom lite i att tagga ner på ljudeffekterna 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: