Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1255 ggr
lisinda
3/12/17, 4:11 PM

Skendräktig eller sjuk?

Min tik löpte för ca 1 månad sen. Hon har betett sig lite konstigt de senaste dagarna. Hon är inte lika pigg och allert som hon brukar och om kvällarna innan vi somnar kan hon vandra omkring i sängen ovh bädda. Hon flåsar även innan hon slappnar av helt och somnar. Aptiten lite lugnare än förut. Ovh hon vill helst ligga på min munkjacka och sova. Hon brukar följa mig överallt, nu går hon undan och lägger sig i ett annat rum om man kollar tv ex. Men hon leker ibland med andra hunden och avföring och sånt ser normalt ut. Är hon skendräktig tro? Tvekar då förra gången hon var det, var de inte såhär. Då gick hon runt med sina leksaker och hade en väldigt modernistiskt.

Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker  medarbetare cockerspaniel ifokus   

Annons:
emma93
3/14/17, 4:32 PM
#1

Det låter som att det kan vara skendräktighet (hon är ju inte tidsmässigt riktigt i fas för en valpning och låtsasvalpar än och därför kanske hon inte kommit till det beteendet än), men eftersom du själv reagerat på att det inte är såsom du känner igen skendräktighet från förut så hade jag (om jag varit du :)) låtit veterinär undersöka henne. Jag har haft flera tikar med bekymmer efter löp, skendräktighet, misstänkt endometrios (vilket ger smärta och då kan smärtlindring hjälpa), urinvägsinfektion, vaginit och så kan det ju då vara problem med livmodern vilket är viktigt att utesluta. När jag börjar fundera, såsom du nu gjort, så brukar jag ta dem till veterinär för att utesluta urinvägsinfektion och pyometra, då det ju kan bli allvarligt och akut. Det är inte ovanligt att det uppkommer just i den tid du beskriver, då bakterier lättare vandrar upp under löp (dels är det ju "öppet" och sen så är slemhinnorna tjockare varpå bakterier lättare kan få fäste har jag fått förklarat för mig).  

Så en kontakt med veterinär och ta med ett urinprov om de anser att du skall det rekommenderar jag dig. Om allt ser ok ut nu så vet du inför nästa gång hon beter sig så, att allt är normalt.  Lycka till och berätta gärna hur det går för er. 

/emma93

Upp till toppen
Annons: