Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2229 ggr
Zenta52
3/14/17, 11:57 PM

Bravecto antifästingmedel

Jag gav mina hundar Bravecto före förra sommaren. Eftersom det stod att medlet varade i 12 veckor gav jag dem en ny tablett i augusti, cirka 16 veckor efter den förra. En vecka efter fick min ena hund hög feber och lös avföring. Hon fick åka in akut till djursjukhus. Där konstaterades att hennes immunförsvar angripit blodet och hon hade mycket dåliga blodvärden. Hon fick höga doser kortison och blev långsamt bättre. Nu är blodvärdena bra sedan länge, men kortisonet måste trappas ner väldigt långsamt för att hon inte ska få återfall.

Veterinärer jag pratat med tror inte att Bravecto kan ha orsakat sjukdomen. Men jag litar inte på det och kommer inte att ge mina hundar de tabletterna i år.  Nu läser jag i Hundsport att EU:s läkemedelsmyndighet ska specialgranska Bravecto eftersom allvarliga biverkningar har förekommit, men att man inte vet om det är Bravecto som orsakat dem.

Vad har ni för erfarenheter av Bravecto?

Annons:
Kitten86
3/15/17, 10:15 AM
#1

jag har använt bravecto i två säsonger på mina två hundar och inte märkt av några biverkningar på någon av dem vid eller kring tablettgivorna samt haft fullt skydd mot fästingar (endast plockat någon enstaka död/torkad på vardera hund) under mycket lång period. Så jag kan bara sammanfatta att jag är supernöjd med medlet och kommer använda det igen. Också hört om eventuella allvarliga biverkningar som drabbat några hundar men som det låtit är det inte något direkt fall som blivit direkt kopplat till medicinen Bravecto och sjukdomsfallen har ju inte heller varit samma/lika. Tråkigt att höra att din hund vart dålig och det låter som en tillfällighet (som veterinären säger) att det kom i samma veva du gav bravecto men samtidigt kan jag förstå din skepsis över framtida användande…. Skönt att din hund blivit bra igen!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

emma93
3/15/17, 10:18 AM
#2

Så ledsen jag blir när jag hör att din hund blivit så dålig :(. Jag själv väntade med att ge Bravecto första året det kom. Sen gav jag alla fyra det andra året det fanns på svenska marknaden. Det verkade gå fint, men jag märkte tyvärr ingen större skillnad i effekt jämfört med Frontline (inte comp ). Skillnaden är att med Bravecto släppte de döda fästingarna, medan med Frontline satt de kvar döda. Jag gav dem en andra dos 3 månader efter första och därefter åkte vi till sommarstugan där det är jättemycket fästingar. Ett eldprov för preparatet alltså. De fick mängder med bett och fästingarna dog och släppte, men där de suttit så blev det som hårda talgkulor som inte försvann med tiden (dvs helt annorlunda mot hur det blivit efter fästingbett under 20 år som hundägare). Det blev så på 3 av de 4 sheltiesarna som fått preparatet. Det kändes inte bra och jag gav dem sen inget mer.  Sommaren efter verkade preparatet fortfarande finnas i kroppen då fästingarna som de fick på sig dog och satt löst precis såsom året innan när de hade fått Bravecto. Min känsla är att olika hundar tål olika mycket av det, och det finns kvar jättelänge i kroppen och det känns vådligt att då ge dem något som är så godtyckligt. Det hjälper ju inte min hund, om den skulle bli dålig, att de allra flesta verkar tåla det. Då jag inte upplever nån större fördel med det har jag gett dem Frontline såsom tidigare år.

Upp till toppen
Annons: