Annons:
Etikettnos-öron-och-ögon
Läst 1915 ggr
djurflikkan
2017-04-14 23:05

Nyfikenhet

Är det godkänt för en trefärgad sheltie med blåaögon? Vet att det inte är godkänt på sobel då man inte får para sobel med blue merle. Men vad skulle hända om en trefärgad som har det i generna får blåa/blått öga.

Annons:
_Wilma
2017-04-15 00:03
#1

Nej, det stämmer inte med rasstandarden om en trefärgad skulle ha blå ögon. En trefärgad sheltie har faktiskt inget merleanlag, så det måste vara ytterst ovanligt med blå ögon. Det är ju merleanlaget som ger den speciella färgen.

Så här står det i rasbeskrivningen om ögon:

"Ögonen skall vara medelstora, snedställda och mandelformade. De skall vara mörkbruna, med undantag för merlefärgade hundar, hos vilka ett eller båda ögonen kan vara blå eller ha blå fläckar. Ögonkanterna skall vara svarta."

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2017-04-15 19:56
#2

Precis som _Wilma skriver så kan inte en trefärgad sheltie ha blåa ögon eftersom ögonfärgen är "förknippad" med merle färgen/genen. Jag har heller aldrig sett eller hört om en trefärgad som någonsin haft blåa, eller spräckliga ögon, men skulle det nu mot förmodan hända så är inte hunden godkänd enligt rasstandarden heller.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

emma93
2017-04-15 20:27
#3

Det är jätteovanligt med blå ögon på trefärgad eller sobel, men det förekommer (känner personligen till några stycken vardera i Sverige) och är inte godkänt hos just Shelties.  Jag känner till två varianter av hur blå ögon nedärvs, den ena är förknippad med merleanlaget och den andra inte. Det kan vara väldigt svårt att avgöra på en blue merle med  blå ögon vilket av anlaget den bär. Det kan också vara så att den bär på båda, och har ett öga av varje. De ter sig lite olika vad gäller melering i ögat, om ögat har tårtbitar med brunt i, eller om det är helt solid blått . Sådana saker kan vara en ledtråd vilket gen det är. 

Om en blue merle nedärver blått öga till sin trefärgade avkomma så är det inte den variant som är knuten till merleanlaget (eftersom trefärgad avkomma inte har merleanlaget). Det är ett recessivt anlag så det måste komma från båda föräldrarna, men behöver inte synas hos båda föräldrarna. Därför kan det ligga doldt i många generationer innan det plötsligt föds en sobel eller trefärgad med blått öga.  Det är dock inget fel på ögat, dvs det är inte på nåt sätt mer utsatt för sjukdomar än ett brunt, utan det är endast pga att det inte är godkänt i rasstandarden med annat än bruna ögon som det inte är önskvärt med blå på solida hundar. Inom t.ex Australian Shepherds är det godkänt på solida färger, dvs röda eller svarta, och förekommer därför oftare fastän det är ganska ovanligt även där. 

Det finns också en variant där det till synes är ett blått öga på solid hund fastän det inte är det. Det är om en trefärgad är en phantom/cryptic merle. Det innebär att hunden har så oerhört lite merle så att det upplevs som trefärgad. Då kan det ha blått öga tack vare att den rent genetiskt är bllue merle.

/emma93

Kitten86
2017-04-16 17:19
#4

#3
Så fivk man lära sig något nytt i livet igen 😉 Har själv som sagt aldrig hört om, tidigare, eller sett en sheltie av solid färg som har blå ögon och trodde endast det förekom på blå hundar då ögonfärgen är förknippad till den genen…. Men fivk nu lära mig att det finns två sätt att ärva blå ögon! Tack för att du delar med dig av dina kunskaper 😃

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
2017-04-16 21:22
#5

#3 Intressant! Kommer du ihåg om de shelties som hade blåa ögon och inte bar på merleanlaget, var annorlunda tecknade, exempelvis att de hade ovanligt mycket vitt? :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

emma93
2017-04-16 23:43
#6

#5 Det har inte varit någon övertecknad, men nån har haft mycket vitt i ansiktet. Jag vet att vissa refererar blå ögon till mycket vitt, såsom på häst och katt. Jag har dock aldrig sett det beskrivas så på de raser jag haft så jag vet inte om det är så på vår ras. Den variant av blå ögon som nedärvs recessivt utan att vara knutet till merleanlaget är inte avhängig av förekomsten av vitt, så om det finns blå ögon pga mycket vitt hos Shelties så borde det finnas minst tre varianter av nedärvning.

Annons:
_Wilma
2017-04-17 08:54
#7

Intressant med färggenetik! :) 

Det kan finnas ett samband mellan vit färg och blåa ögon. Intressant att en oberoende recessiv gen för blå ögon även finns hos shelties. 

Färgen och teckningen påverkas av många gener (för hundar totalt 10 kända, med olika varianter), och mycket är fortfarande outforskat.

Jag hittade denna sida om hur ögonfärg nedärvs. Det är oklart exakt vilka som gäller för shelties.

http://www.doggenetics.co.uk/eyes.html

Sajtvärd på Sheltie IFokus

emma93
2017-04-17 12:33
#8

Genetik är alltid kul! :)

emma93
2017-04-17 12:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag hittade lite på nätet nu om hur blå ögon på icke-merle kommit till Amerika från England på 30-talet. Jag länkar till själva forumet men lägger även upp själva inlägget som förklarar bäst här, samt två länkar som visar de nämnda hundarna.

http://sheltieforums.com/threads/blue-eyes.3945/

http://www.portmazathe.nl/ped/html/clblinx.html

http://bowlingsite.mcf.com/Imports/Bodachan.html

_Wilma
2017-04-17 13:43
#10

#9 Intressant! :) Vet du om det är vanligare att amerikanska shelties (ej merle) har blå ögon?

Sajtvärd på Sheltie IFokus

emma93
2017-04-17 14:38
#11

# 10. Jag har ingen aning. Eftersom det inte är godkänt där så gissar jag att frekvensen är motsvarande här, dvs man undviker det. Men det är bara en gissning. I Sverige har vi t.ex en mycket välanvända linjer där det förekommer blått öga, ej amerikanska linjer. Kanske ploppar det då upp lite oftare några generationer senare om genen dubbleras igen. Även om inte hundar med blå ögon använts i avel så har föräldrar och syskon avlats vidare på. Men det är som sagt ingen sjuklig defekt, bara icke önskvärt rent exteriört.

Kitten86
2017-04-17 15:57
#12

Genetik är ett så fascinerande och komplext ämne men otroligt roligt att fördjupa sig i!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: