Annons:
Etikettallmänt
Läst 2419 ggr
futurehearts
2017-05-04 19:55

Noah & Alde

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En liten uppdateringstråd för mina killar, Noah (2 år) och Alde (nästan 10 veckor)

Annons:
Kitten86
2017-05-04 20:29
#1

Vad roligt med en egen tråd för dina grabbar! ska bli kul att följa båda två men framförallt lillkillens uppväxt 😃

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
2017-05-05 08:11
#2

Så kul med en egen tråd! 🙂 Ska bli spännande att följa! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

futurehearts
2017-05-05 20:48
#3

Igår var vi och gick Aldes första "promenad"! Allt gick bra, han blev mest buren men var superduktig de bitarna han fick gå själv. Han gick även i koppel för första gången vilket han brydde sig förvånansvärt lite om.  Han fortsätter förövrigt att terrorisera stackars Noah som inte säger ifrån… 

Noah fick kloklippning och borstning+klippning idag, lagom uppskattat som vanligt 😉 Han fick lite sommarfrisyr i och med att jag klippte ur hans päls lite här och var (ni kan ju gissa hur snygg han blev 😃) Men nu när värmen kommit ordentligt värderar jag hans komfort högre än utseende. Han ska även få en balansboll beställd för hans sjukgymnastik som vi måste komma igång med

futurehearts
2017-05-09 21:01
#4

Här kommer en lång uppdatering!

Så… I söndagsmorgon åkte vi in med Alde till veterinären. Under förmiddagen på lördagen jagade han Noah som sprang upp för trappstegen in i uterummet. Alde följde efter och när Noah sprang därifrån kastade han sig ut för trappan. Lillebror följde såklart efter, fast landade inte lika snyggt. Han skrek till men sprang iväg efteråt, men efter en stund märkte vi att han vinglade och haltade på ett bakben. Då ringde vi veterinären direkt, men dom hade inga tider den dagen utan vi fick en tid följande dag istället. För säkerhetsskull ringde vi runt till andra veterinärer också för att se om de trodde att det var akut och om de i så fall hade några tider. De vi pratade med tyckte inte att det verkade så akut utan att vi skulle återkomma om han slutade stödja på benet. Under kvällen blev han bättre och sprang runt som vanligt utan att halta, så vi åkte in på morgonen istället. 

Han var superduktig hos veterinären, och dom hittade inga fel på honom vilket var väldigt skönt, mitt lilla oroliga hjärta var ganska trasigt där ett tag 💔

Utöver den dramatiken har det inte hänt så mycket. Han har lärt sig sitt, så det är ju kul! Det började med att jag väntade att sätta ner hans matskål tills han satt ner och efter två gånger kommer han och sätter sig bredvid en varje gång man går in i köket… 😃 Han terroriserar fortfarande Noah, men vi försöker gå emellan för att inte Noah ska bli helt överkörd, stackars lille mesen ❤️

Vi har beställt lite grejer till dom också. En liten pool, en ryggsäck för att bära Alde i och balansboll+lite andra balansgrejer till Noah för hans sjukgymnastik, så nu väntar vi på att det ska komma. Ska bli skönt att Alde får någonting annat att plaska i istället för fågelbadet 😉

_Wilma
2017-05-11 11:07
#5

Kul att få följa Alde och Noah! 🙂

Skönt att det gick bra med bakbenet, förstår att du blev orolig. Man vet ju att man ska vara försiktig med hopp hela första året, men det är ju inte lätt när man har en storebrorsa som är van med trappor.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2017-05-11 12:50
#6

Förstår precis vilken smärta och oro man känner vid tillfällen som den med Noah och Alde! Phoenix ska ju mer än gärna springa och hoppa osv precis som sina storebröder och ibland blir det ju situationer som hans lilla kropp inte riktigt har samma förutsättningar att klara av som de äldre grabbarna!! Men hittills har allt gått bra 🙂

Skönt att höra att hans ben klarade sig bra och hoppas att ni slipper fler "skrämsel" situationer….

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
futurehearts
2017-05-12 23:25
#7

#5 Ja, man blir så jäkla irriterad på sig själv när man försöker sitt bästa med att hålla honom ifrån hopp och så är man lite för långsam när något sånt händer 😕

#6 Han är så modig och orädd att han inte har någon vidare koll på vad han gör, han stannar aldrig upp för att tänka efter. Men vi hoppas att han kan lugna sig lite iallafall så vi slipper mer läskiga situationer. 

Det kan inte vara lätt för Phoenix med två storebrorsor! Då gäller det att hänga med. Valparna tar ju efter både på gott och ont har vi lärt oss här hemma 😃

futurehearts
2017-05-12 23:34
#8

Nu har sjukgymnastikutrustningen kommit hem. Noah och jag testade lite idag och han var superduktig! Det ska bli roligt att träna lite sånt med honom 🙂

Jag köpte även lite mush till honom som vi ska gå över till, än så länge verkar det lovande. Han är väldigt kinkig med mat så vi håller tummarna för att han inte ska tappa aptiten för den.  Vi valde vaisto röd då han har så torra trampdynor och den ska hjälpa med det. När jag ändå var iväg blev det också en hel del godis inköpt vilket uppskattades! 😃

Imorgon har Alde bott hos oss i två veckor och han blir 11 veckor gammal, stora killen! Det känns som att han växter för varje dag som går. Han biter lite mindre i fingrarna, vi har tränat på att klippa klor och borsta tänder, han är duktig när vi gör kortare utflykter utanför tomten. Jag tror att han kommer bli en superrolig hund när han mognat lite, förhoppningsvis tycker han att det är roligt att träna när tiden är inne. Han känns lovande för agility med hans mod och spänst. Han är även väldigt matmotiverad, mycket mer än vad Noah var, så det bådar ju gott!

Kitten86
2017-05-22 19:17
#9

Hur är livet med er flock? Växer lilla Alde så det knakar?

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

futurehearts
2017-05-22 20:28
#10

#9 Ja, verkligen! Han blev 12 veckor i lördags och blir 3 månader på torsdag. Han är redan lika stor som Noah var när han var runt 4 månader, ca 30 cm hög och 4 kg. Så det lutar väl mot att han blir lite större än storebror.  

Vi var på vaccination idag och det gick bra. Alde var lugn som en filbunke i väntrummet medans Noah gnällde för att han inte fick hälsa på alla… Vi var också i djuraffären för första gången med båda killarna och köpte en sele till Alde. Han har innan fått använda Noahs gamla selar men de satt inte bra på honom så han fick en egen 🙂

Annars rullar allt på, Alde är fortfarande en liten pest i Noahs ögon. Men ibland, om Alde är lugn, får han komma och lägga sig hos Noah en stund och vila. I dessa stunder blir ens hjärta dubbelt så stort, mina fina killar ❤️

futurehearts
2017-05-22 20:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#11

Lite bilder när dom ligger och sover tillsammans 😍

Kitten86
2017-05-22 21:08
#12

Så söta de är tillsammans, må jag säga! Småsyskon är ju alltid en pest och pina till och från, det är ju något som tillhör 😉 Skönt att allt gick bra vid vaccineringen också!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
2017-05-23 08:47
#13

#11 Så fina bilder! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Annons:
futurehearts
2017-05-31 20:26
#14

Han börjar bli så stilig lille plutten 😍

Kitten86
2017-06-02 07:45
#15

Han börjar se mer och mer vuxen ut nu….

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

futurehearts
2017-06-06 14:59
#16

#15 Visst gör han? 😃 Kan knappt tro att han bara är 14 veckor…

futurehearts
2017-06-30 23:53
#17

Nu har skitungen hunnit bli 4 månader! Vuxenpälsen börjar titta fram på ryggen och han är snart nästan lika stor som Noah. Han har även tappat sina första tänder. Igår fick vi besök av en liten svensk lapphundstjej som är lite yngre än Alde. Hon bossade runt på killarna ordentligt 😃

Han är så go min lille valpis, blir alldeles varm i hjärtat av honom. Vi tränat lite trick, börjat med "fotgående", följsamhet, inkallning… Han är jätteduktig och väldigt entusiastisk vilket jag hoppas att jag inte sabbar på något sätt. Rumsrenligheten går väldigt fort fram, så det hoppas vi håller i sig. Han är väldigt pratig av sig, voffar ordentligt på sin spegelbild, på hästar och får, när han vill ha godis, när han vill ha uppmärksamhet, när han är ute på tomten, bara för att… *suck* 😉

Kitten86
2017-07-01 23:47
#18

Får man se någon uppdaterad bild på honom också? 😃

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

futurehearts
2017-07-02 12:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#18 En liten midsommarbild. Väldigt charmig med sina parabolöron 😉

Kitten86
2017-07-02 20:51
#20

Ja, men vilka parabolöron han har 😉 Han ser liksom finurligt stolt ut på något sätt…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
futurehearts
2017-07-08 14:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Nu har vi varit på valpkurs! Alde var en liten stjärna med tanke på situationen, är så stolt över honom! Han var lite skällig och gnällig till och från men sedan kunde han sitta lugnt vid mig när kursledaren pratade. Han ligger nu utslagen på golvet 😍

Igår var vi hos veterinären för Noahs allergivaccination. Alde fick också följa med och var duktig då också. Noah skötte sig superbra och jag kan nu ge honom en spruta 😮 Vi hoppas att vaccinet så småningom ska hjälpa honom så han kanske kan slippa kortisonet.

_Wilma
2017-07-08 18:30
#22

Bra med valpkurs! :)  

Vad är Noah allergisk emot?

Sajtvärd på Sheltie IFokus

futurehearts
2017-07-09 22:53
#23

#22 Ja, verkligen! Roligt för oss båda och väldigt givande för Alde med alla nya intryck! 🙂

Han är allergisk mot två sorters kvalster. Stackarn har haft problem med klåda i över ett år och fått kortison till och från. Det känns skönt att veta vad felet är iallafall, och att vi kanske kan hjälpa honom!

futurehearts
2017-07-18 15:37
#24

I söndags var vi och vandrade en liten sväng i Tiveden. Båda killarna var superduktiga, terrängen var rätt svår till och från men de klarade sig bättre än vad vi gjorde! Alde fick bli buren när han blev trött eller när det var för svårt att ta sig fram men han ville helst hålla tempot längst fram. Alde är nu ~38 cm (!!!) och väger ca 7 kg. Det låter rätt mycket för att vara knappt 5 månader? Han har gått om lille Noah både i höjd och vikt…

_Wilma
2017-07-20 08:32
#25

Alde verkar vara en framåt valp. :) Alltid svårt att veta hur stor en sheltie kommer bli. Han har ju inte vuxit färdigt, så han blir åt det större hållet.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Mlyy
2017-07-29 13:43
#26

Så fina! 😍

futurehearts
2017-08-08 14:19
#27

Livet rullar på för pojkarna. Alde går på valpkurs varje lördag och är väldigt duktig och helt klart sötast av alla 😉 Det är två (tror jag) tillfällen kvar på denna kurs och när den slutar börjar vi nästa, den gången på brukshundklubben vilket ska bli väldigt spännande! Där ska jag även gå en kort kurs med Noah som handlar om belöningar så då hoppas jag att vi lär oss något och att vi så småningom gå någon annan kurs tillsammans. Han har verkligen inte haft någon motivation till träning dom senaste månaderna vilket gör det tråkigt för oss båda. Om vi lyckas hitta/utveckla lite bra belöningar kanske vi får tillbaka träningsglädjen! Tur att lillskiten tycker att allt är förfärligt roligt och gärna tränar vad som helst för vad som helst 😄 För några veckor sedan åkte vi en sväng till Vättern för att bada. Alde var lite tveksam först men sedan gick han i vattnet, dock så var det så långgrunt så han simmade aldrig. Noah doppade knappt tassarna, lilla meshunden… Nästa sommar kanske Alde kan få simma lite ordentligt!

Annons:
futurehearts
2017-08-08 14:20
#28

#26 Dom tackar och bockar!

futurehearts
2017-08-08 14:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29
Jojaton
2017-08-08 19:57
#30

Men hur söt får man va? Lycka till med kurserna :)

Johanna - Instagram

futurehearts
2017-08-30 20:19
#31

6 månader

Tiden springer iväg känns det som. Alde är redan 6 månader och vuxit om storebror med flera cm. Han är verkligen superhärlig men väldigt högljudd vilket speciellt märks när vi är på kurs… 

Förra veckan var vi hos veterinären för att kolla upp hans ben då han inte har gått helt rent. Vet kände igenom honom och han tyckte väldigt illa om när hon höll på med höfterna. Han röntgades men de kunde inte se något uppenbart fel, dock så såg de något litet som de inte kunde se vad det var, så vi ska tillbaka om ca två veckor och röntga igen. Tills dess ska vi testa smärtstillande en vecka för att se om det ger någon effekt. Man kan definitivt inte ana att han har ont då han ränner runt som en dåre i skogen… Men vi hoppas på att vi får en förklaring till den konstiga gången och att han slipper ha ont. Min lilla kämpe ❤️

Jojaton
2017-08-30 21:30
#32

Han ser så stor ut, och såå fin! Hoppas att det inte är något allvarligt och att han snabbt blir bra i benet igen :)

Johanna - Instagram

futurehearts
2017-11-26 16:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Alde har nu blivit 9 månader! Han är ca 41 cm hög och ungefär 8,5 kg tung 😃

Kitten86
2017-11-27 10:24
#34

Så otroligt vuxen han börjar bli i sitt utseende!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
_Wilma
2017-11-27 10:33
#35

Så vuxen han ser ut, och vilken fin merlefärg. 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Jojaton
2017-11-27 20:25
#36

Så snygg han är! O öronen är ju för charmiga :)

Johanna - Instagram

futurehearts
2018-02-26 19:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

En födelsedagsuppdatering! 

I fredags fyllde Noah 3 år, och Alde blev ett igår! Livet rullar på för gossarna. Alde är superhärlig, väldigt energisk (på gott och ont) och VÄÄLDIGT pratsam (aka skällig, konstant 😃)

I april börjar slyngelkursen vilket vi ser fram emot. Kurser, och träning i allmänhet, har inte kunnat prioriteras pga min hälsa men vi hoppas att vi ska kunna komma igång lite smått nu till våren 🙂

Jojaton
2018-02-26 20:34
#38

#37 Grattis till grabbarna! Vad fin Alde blivit, och stor!

Johanna - Instagram

_Wilma
2018-02-26 23:28
#39

#37 Grattis i efterskott! 🎂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2018-03-04 14:17
#40

Grattis i efterskott!

Fina grabbar du har 😍

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: