Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 872 ggr
Frida B
2017-05-17 13:52

Sheltiekennel utomlands

Hej! Ni som importerat, har ni kennlar att rekommendera? Varför, varför inte? Vad ska man tänka på gällande linjer vs svenska linjer? Riktar mig mest till engelska linjer som tävlar med hundarna och som gör alla ögontester, hd/ed röntgar samt gärna mdr1 testar.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Frida B
2017-05-18 07:24
#1

Ingen med svar?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Kitten86
2017-05-18 21:14
#2

Jag har hundar efter amerikanska linjer och har importerat från en polsk och en tjeckisk kennel. Båda har haft mycket bra hundar och är riktigt trevliga att ha kontakt med. Viktigt att tänka på när man kikar runt bland utländska kennlar är att tänka på/komma ihåg att alla länder inte har samma krav på hälsokontroller som finns här i Sverige så man får vara lite mer "vaken" själv och fråga om t.ex ögonlysning av föräldrarna osv.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Kitten86
2017-05-18 21:27
#3

Vad gäller linjer så har jag försökt luska i hundarnas stamtavla, eftersom långt ifrån alla har en variant av hunddata, för att kolla på eventuellt inavel och sen har jag också kollat upp hundar som finns bakåt i leden för att se om det redan finns hundar efter linjerna i Sverige. Nu har inte jag köpt mina hundar med avel i första tanken men tänker ändå att eftersom jag ändå importerat så kan jag likväl försöka att ta in "nytt blod".

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Frida B
2017-05-19 10:12
#4

Tack för utförligt svar!!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: