Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1639 ggr
Bianca123123
2017-05-28 16:45

Min "sheltie" är lika stor som en chihuahua

Hej!! Jag sitter just nu och gråter floder över min shetland sheepdog. Han är 1 år och 1 månad och är bara 27 cm i mkh, detta kan omöjligt vara normalt. Han är nästan samma storlek som en chihuahua och jag undrar om någon annans sheltie också bara slutade växa eller om vi kanske då blivit lurade på en blandras eller liknande. Isåfall vet någon om det finns något sätt att kolla upp detta på?? Sen till ett helt annat problem, min idiotiska bror har gått och klippt av hela pälsen på honom med ursäkten att det är sommar och "alla gör det", så är det någon som vet hur lång till det tar för deras päls att växa tillbaka eftersom att han ser förjävlig ut just nu.

Annons:
Herveaux
2017-05-28 16:53
#1

Fick ni stamtavla på hunden när ni köpte honom?

Min hund (helt annan ras dock) är också nyligen nedklippt, det brukar ta ett par månader innan pälsen har vuxit ut igen, beroende på hur kort den är klippt förstås.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maria
2017-05-28 16:54
#2

Du har väl stamtavla?

Har du pratat med uppfödaren? Vad säger veterinären?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emma93
2017-05-29 12:22
#3

Det förekommer att Shelties blir väldigt små, men när de blir så små som din brukar man som uppfödare kunna ana det innan leverans. Vet du något om vikt/höjt när ni köpte honom (hur gammal var han då förresten?). Och jag frågar som ovanstående, är han registrerad (dvs stambokförd) hos SKK? Det finns sätt att ta reda på om man har en blandras och vilka raser som i sådana fall ingår. Det går att sända topsning eller blod till laboratorie och få svar kring det. 

Men om han har SKK-stamtavla så kan det helt enkelt vara så att han är en ovanligt liten sheltie alternativt att det är något som stört tillväxten och då kan det vara bra att be veterinär titta så att allt är ok. Det är så svårt att ge dig svar, utan det går bara att gissa, utan att sett honom.

emma93
2017-05-29 12:27
#4

Och angående pälsen, det tar ganska lång tid för pälsen att bli normal efter att den rakats av.  De allra flesta Shelties klipps eller rakas inte. Det finns ingen anledning till att göra det om hunden inte har medicinska skäl till det. En välskött sheltiepäls som borstas igenom ända ned till huden, bena för bena, är jättebra skydd mot värme och väta på sommaren. Det bildas som en luftspalt ovanför huden då, som håller bra temperatur. När mina hundar varit i solen och är stekheta på pälsen, och jag sticker in fingrarna i pälsen och känner på huden, så är den inte alls så varm. Pälsen på en Sheltie skall vara funktionell och inte klippas bort annat än i nödfall tycker jag.

lilleman99
2017-05-29 17:16
#5

Hej. Jag tycker du ska torka dina tårar och fortsätta glädja dig åt en fin liten vovve. Gå till veterinären med honom och kolla upp så det inte är nåt fel på hormonbalansen - dvärgväxt.  Att han blev klippt må så vara, men innan du vet ordet av, så har pälsen växt ut igen. Jag klippte av pälsen en gång på våran Lilleman och han såg ut som en liten gullig nalle efteråt, smal som en korv och med kvist-ben. Ha det bra och lycka till med din  fina sheltie. 🐶

Upp till toppen
Annons: