Annons:
Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 1097 ggr
_Wilma
2017-06-17 20:31

Intressant artikel om hundgenetik

Vad är DNA, gener, alleler och mutationer? Hur kan det komma sej att syskon i en valpkull kan ha helt olika färg?

Många tycker nog att hundgenetik är krångligt. Jag hittade en riktigt bra artikel om detta från tidningen Hundsport Special. Den heter Allt du vill veta om genetik.

Här hittar du artikeln: https://www.skk.se/globalassets/dokument/uppfodning/ovrigt/genetik-hss3-2007.pdf

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Annons:
emma93
2017-06-18 20:52
#1

Jättetack  för länken _Wilma! Tänkte tipsa om bok, då det i artikeln hänvisar till en, om än intressant, äldre bok som ingick i uppfödarutbildningen då. Nu finns även "Hundavel i teori och praktik" av Sofia Malm (om nämnd i artikel) och Åsa Lindholm att köpa hos SKK. Kan rekommendera båda böckerna varmt, men den nyare om man bara skall läsa en. Och även SSSK's handbok från 1990 har toppenbra artiklar om genetik i allmänhet, och färgnedärvning (författat av Irene Högberg) i synnerhet, och för sheltienördar är den toppen att läsa!

_Wilma
2017-06-18 23:03
#2

#1 Den nya boken för uppfödarutbildningen heter Hunduppfödning i teori och praktik. ;) Jag kan också rekommendera den. Man kan välja att läsa de kapitel som man är mest intresserad av, men även ha den som "uppslagsbok".

Sajtvärd på Sheltie IFokus

emma93
2017-06-19 13:06
#3

#2 Vet du om den boken nu nämnde täcker hela utbildningen, eller ingår även den jag nämnde? Jag har läst lite olika och tycker det är förvirrande, för egentligen känns ju båda väldigt relevanta om man intresserar sig för uppfödning (oavsett om man har hanar eller tikar)

_Wilma
2017-06-19 13:57
#4

#3 Jag har inte själv läst Hundavel i teori och praktik, men vet att den är mer uttömmande när det gäller själva avelsarbetet. Den förklarar arv och genetik mer utförligt, medan Hunduppfödning i teori och praktik även tar upp andra aspekter.

Så här beskrivs Hunduppfödning i teori och praktik av SKK:

"Boken innehåller kapitel om hundhållning, utfodring, anatomi, genetik och avelsmål, reproduktion, dräktighet och valpning, valparnas tid hos uppfödaren, valpars mentala utveckling, försäljning, lagar och avtal och valpens första tid i sitt nya hem. Hunduppfödning i teori och praktik är rikt illustrerad med fotografier och pedagogiska teckningar."

Tack för tipset med Hundavel i teori och praktik!

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Upp till toppen
Annons: