Allmänt

Humbdinger's Bella Santorino

2017-08-07 20:41 #0 av: Jojaton

Nu tycker jag det är dags för Sam att få en egen tråd!

Sam heter Humbdinger's Bella Santorino i stamtavlan, är u. Bello Amina och e. SE UCH FI UCH Lizmark Marchand d'Or och är uppfödd i Norge.

Johanna

Anmäl
2017-08-07 21:02 #1 av: Jojaton

Idag är Sam nio veckor, väger ca 1.8 kg. Har försökt mäta honom men inte lyckats än, haha

Han charmar alla han möter och hundmänniskor är väldigt imponerad över hur obrydd, trygg och nyfiken han är! Han har varit med om åska, vuxna hundar och grillkväll med mycket människor - men han tar allt med ro. Så stolt över min lilleman, har fått världens bästa valp!

Johanna

Anmäl
2017-08-07 22:09 #2 av: _Wilma

Kul med en egen tråd för Sam! Glad Ska bli roligt att få följa honom.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Anmäl
2017-08-08 07:09 #3 av: Max2013

Men vilken sötnos !!😍😍

Anmäl
2017-08-08 20:04 #4 av: Jojaton

#3 Tack, visst är han 😁❤️

Idag följde vi med mina föräldrar ut och plockade svamp! Vi har inte varit ute i någon skog tidigare (bor i stad så har prioriterat miljöträning här) men får ta mig ut oftare för han tyckte det var sååå roligt! Hade honom lös hela tiden och han gick så fint :)

Johanna

Anmäl
2017-08-09 17:44 #5 av: Kitten86

Söta killen!

*Medarbetare på Sheltie Ifokus*

Anmäl
2017-08-15 16:47 #6 av: Mlyy

Gud så söt! Kär

Anmäl
2017-08-15 21:50 #7 av: Jojaton

#5, #6 tacktack :)

I lördags firade vi min farfars födelsedag med kräftskiva. Ungefär 20 pers i åldrarna 11-78, så det var livat - men Sam trivdes så med all uppmärksamhet! Han var med kusinerna och spelade fotboll, blev kelad med, och sova lite i mitt knä. Efter det var han dock helt slut, för i söndags sov vi till kl 13(!!) med bara några korta kissepauser, och lite frukost. Han är ganska morgontrött, vilket matte uppskattar!

Annars har vi varit ute ett par gånger till och plockat svamp, träffat massa roliga hundar, bla en sheltie med nästan identisk teckning som Sam (tom "bruten" krage på samma sida), och en malinois som snabbt blev en favorit. Hennes ägare var rädd att mallen skulle skrämma Sam, samtidigt som han ålade sig som en tok för att få hälsa! Det gick superbra, hon var så lugn och snäll mot honom.

Ska försöka få till att väga (och mäta) honom imorgon, har inte gjort det sen förra veckan. Får se om lillemannen passerat 2kg sträcket än!

Johanna

Anmäl
2017-08-16 13:53 #8 av: Kitten86

Roligt att höra att allt går bra med honom. Fortsätt bara att "utsätta" honom för människor, hundar och diverse miljöer så kommer du även som vuxen ha en glad, social och framåt Sam 😁

Anmäl
2017-08-17 21:25 #9 av: Jojaton

#8 ja för det mesta är han superduktig, även om man ibland bara vill dumpa honom i en låda i skogen för att han är så jobbig... Men 99% av tiden är han helt fantastisk! Precis, tanken är ju att han ska få följa med på det mesta ja, så att han blir lika trygg som vuxen :)

Idag fick jag tummen ur till att väga och (försöka) mäta honom, ungefär 24cm hög i manken och lite drygt 2 kg väger han nu, 10,5 v gammal. Lille plutten!

Johanna

Anmäl
2017-08-29 21:12 #10 av: Jojaton

Igår blev Sam 12v, men det överskuggades lite av min lillasyster som fyllde 18 ;)

Och när man blivit 12 veckor så är man ju så stor att man kan gå på promenader själv, tycker Sam i alla fall, haha!

Johanna

Anmäl
2017-08-30 09:21 #11 av: _Wilma

Så sött! Skrattar

Anmäl
2017-08-30 20:04 #12 av: futurehearts

Gud så söt! Man blir ju lite sugen på att utöka flocken med en trefärgad när man ser detta Kär

Anmäl
2017-08-30 21:43 #13 av: Jojaton

#12 Trefärgat har alltid varit min favoritfärg hos shelties, så jag är så glad att det blev en sån - även om hans personlighet såklart är hundra gånger mer värd än hans färg :)

Och han charmar alla han möter! Mamma, som aldrig varit jätteglad i hundar och absolut inte var överlycklig över att jag skulle skaffa hund, är helt head over heels i honom, haha :)

Johanna

Anmäl
2017-09-05 16:03 #14 av: Jojaton

3 månader idag, ca 2,7kg och jag TROR att han är ungefär 26 cm. Visst är det vid 3 månader som man brukar säga att man ska plussa på 10cm? För isf kommer han ju nog bli jättebra i storleken, jag håller tummarna för det i alla fall :)

Johanna

Anmäl
2017-09-05 22:25 #15 av: _Wilma

Det är ofta svårt att förutsäga storleken på en sheltie, men visst verkar han bli bra storleksmässigt. :) 

Detta diagram bruka stämma.

Anmäl
2017-09-06 20:49 #16 av: Jojaton

#15 Ja enligt den ligger han ju också bra till :) Systern Lotta väger 5,6 - så det skiljer ju sig en hel del! Sam är fortfarande minst i kullen viktmässigt, så jag tror han blir nätt även som vuxen.

Äter gör han som han ska i alla fall, jag möts av den här blicken varje gång jag tar ut den röda burken med mat ur kylskåpet (ger Mush Vaisto till honom) ❤️ (han hade fått tag på tidningen precis innan frukostdags, därav alla pappersbitar...)

Johanna

Anmäl
2017-09-08 16:46 #17 av: luckysheltie

Så söt!! Typiskt sheltiebus, Lucky älskar att riva sönder olika slags papper som han får tag på.Glad

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Anmäl
2017-09-11 11:59 #18 av: Jojaton

Igår var vi hemma hos mamma och pappa som hade gäster, vi var ute en tur och plockade svamp - 10 pers (varav tre är under 15år) och vi fick nog ihop minst 25 liter trattkantareller!

Sam älskar att vara med ute i skogen, han springer runt som en tok och leker, klättrar upp på stenar, hoppar över nedfallna träd och har sig, men kommer som ett skott när jag ropar, och även om han springer en bit bort har han alltid koll på mig :)

Johanna

Anmäl
2017-09-11 12:05 #19 av: Jojaton

Min lilleman ❤️

Johanna

Anmäl
2017-09-11 19:25 #20 av: luckysheltie

Härliga bilder! Vad roligt att han lyssnar så bra i skogen. :)

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Anmäl
2017-09-20 20:28 #21 av: Jojaton

Inte den bästa kvaliten, men fick lite bilder från dagmatten på Sam och bästisen Puff. De är så söta ihop, leker nästan nonstop, med korta pauser där de sover tillsammans - gärna skavfötters.

Idag satte vi oss på Espresso House efter jag hämtat honom för att passitivitetsträna lite. Vi hade ett sällskap precis bredvid oss och en hund ett psr bord bort, men efter 20 min så hade han somnat. Första gången jag gör något sånt här med honom - så jag är väldigt stolt över honom!

Annars har det inte hänt så mycket, jag vägde honom i måndags (15v) 3,1kg. Vi börjar på valpkurs på måndag, ska bli superkul :)

Johanna

Anmäl
2017-09-23 23:33 #22 av: _Wilma

Så kul för honom med en kompis. Glad

Och jättebra att du passivitetstränar honom, det är ju viktigt att han vänjer sej vid andra människor och hundar.

Lycka till på valpkursen! :)

Anmäl
2017-10-10 15:22 #23 av: Jojaton

Sam har hunnit bli fyra månader och vi har varit på valpkursen två gånger (missade en gång pga jobb tyvärr...) Han är verkligen superduktig, och det är kul att se de andra hundarna utvecklas också. Bara tre tillfällen kvar, tiden går så fort!

Vägde och mätte honom förra veckan när han blev fyra månader, 3,6kg vägde han då och var ca 29-30 cm.

Bilderna är från vår runda idag, tog äntligen med riktiga kameran ut för att få ordentliga bilder på lillkillen FörlägenHjärta

Johanna

Anmäl
2017-10-10 15:25 #24 av: Jojaton

Om han bara kunde stå så här fint på kommando också... Gapskrattar

Johanna

Anmäl
2017-10-10 15:28 #25 av: Jojaton

Kär

Johanna

Anmäl
2017-10-10 18:49 #26 av: Kitten86

Kul med fler bilder på honom! Gillar verkligen bilden i #25 Kär

Anmäl
2017-10-10 19:42 #27 av: _Wilma

Jättefina bilder! Glad

Anmäl
2017-10-10 20:11 #28 av: Jojaton

Tack så mycket!
Det var första gången jag helt frivilligt tog fram systemkameran på 4-5 år efter att gymnasiet tog död på mitt intresse (gick media inriktning foto och det blev för mycket) men det var såå kul att fotografera igen! Så det kommer definitivt göras oftare :)

Johanna

Anmäl
2017-10-29 14:53 #29 av: Jojaton

Idag tog valpkursen slut - det har gått så fort... Men han har utvecklats massor, är så stolt över min lilleman! Idag var vi ute i skogen och provade enkla sök och skvallertränade på hundmöten. Han hittade mig direkt på söken (och när instruktören vände bort honom sista gången så hade han vart coollugn med det, medan de andra valparna hade blivit lite oroliga) och efter bara ett par gånger fattade han vad skvallerträningen gick ut på och vände sig innan vi hann klicka :D

Igår var vi hemma hos några vänner och hälsade på, och när vi va ute på kissrunda smällde de raketer inne i centrum (nån kilometer från oss) men han brydde sig inte över huvud taget, lika dant när champagnekorken råkade smälla riktigt högt i taket senare på kvällen. Så skönt att han inte är ljudkänslig!

Han har vuxit en del också, väger 4,5kg och är ca 31,5cm.

Johanna

Anmäl
2017-11-05 19:13 #30 av: Jojaton

Första dagen hemma hos mig, 8v gammal vs idag, 5mån - han har vuxit så mycket!

Johanna

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.