Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1433 ggr
Cornish-rex
2017-09-07 07:53

Rekommenderad kennel?

Hej! Jag har letat efter en sheltievalp (tik) i flera år nu. Jag har varit runt till olika kennlar och hittade en vars tik jag gillade. Jag har stått i kö på hennes kommande kull i två år. Härom dagen hälsade vi på. Men givetvis föll jag för valpen som uppfödaren ska behålla. Så nu står jag ganska handfallen. Har ni några kennlar att rekommendera? Jag har kollat skk och varit runt en del redan, men skulle gärna vilja ha några exempel. Jag vill ha en riktigt arbetande hund med mycket go. Tiken jag föll för är gårdshund och duktig på vallning. En BC med tydlig avknapp skulle man kunna säga. Tuff, stabil och arbetsvillig med leksaksintresse. Men ändå snabb och smidig på agilitybanan. Finns det några kennlar som riktar in sig på denna typ av shelties? Svartvit eller biblue ligger varmt om hjärtat, men färg betyder inget gentemot temperament och hälsa. Tacksam för hjälp!

Annons:
Lona
2017-09-07 08:16
#1

Kanske uppfödaren du tänkte köpa av kan rekommendera kennlar som avlar med samma inriktning? Jag har annars träffat väldigt trevliga shelties från Kråkeslottets (nånstans i Norrland) och Sobelkustens (Gotland). Framåt, stabila utan rädslor och roliga att jobba med :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Cornish-rex
2017-09-07 10:26
#2

Hon importerade sin tik då hon inte tyckte att svenska uppfödare höll måttet. Så där får jag tyvärr ingen hjälp. Sobelkustens har jag koll på, men ska kika på Kråkeslottets. Tack snälla!

Lavine
2017-09-07 19:05
#3

Det här är inte rekommendationer, eftersom jag inte egentligen känner dessa uppfödare. Utan det är mer att jag gjorde associationer när jag läste ditt inlägg.  🙂 

Först Kennel The Look. Där är problemet att de kanske inte föder upp sheltie längre. Så Kennel Nyans. Där är nog problemet att de inte har några tikar för tillfället. 

Annars Funny Blacks och Humlebyns, förutom de Lonaa nämnde som jag också tänkte på. Ett tips är att se vidare på om dessa uppfödare (om du tror att du gillar dem) länkar vidare till andra uppfödare, då är det god chans att de har liknande tänk, brukar jag tänka.

Cornish-rex
2017-09-07 21:18
#4

Tack så hemskt mycket Lavine!

Ellen_
2017-09-10 08:03
#5

Jag har hört mycket gott om Lycko shellans! Deras kull kommer dock inte förräns framåt sommaren. Men jag tror att det var en Blue merle kull!?

Jojaton
2017-09-10 08:07
#6

Brainpools kanske? Inte säker på att de har svartvita eller bi blues dock. Får man fråga vilken kennel du hade pratat med? :)

Johanna - Instagram

Annons:
Cornish-rex
2017-09-10 12:01
#7

Tack för tipsen! Jag har redan pratat med flertalet kennlar. Brainpool känns bra :) Jag vill inte hänga ut någon här, men magkänslan skrek nej. Därav så blev det ingen valp senast.

Upp till toppen
Annons: