Annons:
Etikettnos-öron-och-ögon
Läst 1356 ggr
Searchingmoonwolf
2017-10-07 19:27

Bilåksjuka + inkallning

Har ni några idéer/tips på att få en 15 veckors valp att inte må illa/kräkas vid bilåkning?

Problemet är både kräkningen och att vår inkallning i allmänhet blir total fjasko (troligen för bilåksjuket).

Valpen hade inga problem hos uppfödaren när hon åkte paketbil (fram i bur) med syskonen. Har prövat att ha valpen och åka vår farmare i bak med plastbur (=täkt)/metallbur, i baksätet med plastbur och i framsätet vid fötterna. Inget hjälper. Märkte inte någon direkt ändring även om nu 2ggr använt Remedy spray (kanske för kort tid använt).

Finns det inget att göra, så finns det inget… Mina två andra hundar har inte mått illa i bil, så detta är något helt nytt för mig. Tack för era input! 🙂

Annons:
vallhund
2017-10-07 19:42
#1

Se till att valpen inte äter innan bilfärd, ge Postafen någon timme före resan. Åk ofta, typ ibland bara fram o tbx till affären o ibland till roliga ställen, som trevlig skogspromenad eller BHK.

Lycka till!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Jojaton
2017-10-08 09:12
#2

Jag har en bekant med en åksjuk chihuahua. Hon är ungefär 1 år och hennes åksjuka har precis släppt så pass att hon kan åka 3-4 km in till närmsta byn utan att kräkas. De åker till svärföräldrarna för att träna, eftersom vovven älskar att vara där. De har provat med sånt där avslappnande medel, namnet har helt försvunnit ur hjärnan nu, men det blev bara värre. Hon gick från att älska buren till att vägra gå in. Jag hade börjat med att åka korta stunder, ofta. Åk så korta stunder att hunden inte hinner börja må illa, utöka sakta.

Johanna - Instagram

Searchingmoonwolf
2017-10-08 20:24
#3

Det som jag funderar över om det är nån idé att köra några övningar för att få henne att trivas i bilen om man "blir biten i baken" varje gång hon kräks/dreglar, om det är frågan om balans/öronutvecklings problem. Tänker jag fel här eller?

Kitten86
2017-10-09 20:55
#4

Två av mina har varit åksjuka som valpar/unghundar och det är inte alls roligt.  Min mellersta, Jayson, har fortfarande en lätt touch av det till och från och är känslig i HUR han åker bil t.ex. kan han absolut inte åka i bagagelucka utan att spy medan att sitta i baksätet fungerar utan problem idag.  Min yngsta , Phoenix, däremot har växt ifrån åksjukan helt viket är superskönt!

Ffa Jayson som haft stora åksjukeproblem har jag både tränat en hel del med men också testat olika varianter för att underlätta bl.a. testat adaptil spray och zylkene tabletter men upplevde ingen skillnad med honom. För honom har det alltid fungerat absolut bäst att åka i framsätet, i bilbälte/sele, så att han ser bättre och att undvika att han ska ha ätit i närheten av bilfärd medans bagagelucka aldrig fungerat. Som valp räckte det nästan med att sätta honom i bilen (oavsett plats) och starta den för att rulla dryga 25 meter innan han spydde och/eller dreglade ner sig. Detta gjorde såklart att han fick en negativ bild av bilen eftersom den bara innebar obehag. Så med honom har jag tränat en del för att göra bilen positiv bl.a gömt godis i bilen och låtit honom söka och leta (med bilen avstängd) för att successivt kunna träna med att ge honom godis, starta bilen, fortsätta ge godis och sen stänga av bilen. Och däremellan försökt att åka så korta sträckor som möjligt, men relativt ofta, och att bilfärden alltid ska innebära något roligt t.ex. en playdate, rolig promenad eller liknande. Detta har gjort att även om han idag kan känna av åksjuka, fast mycket lite som jag upplever det, så hoppar han gladeligen in  i bilen varje gång! Detta bevisade vi genom att ta en semester uppe i Norrland när han var dryga 1,5-2 år gammal och vi verkligen sträckkörde upp, en sträcka på ca 90 mil enkel, med endast stopp för tankning och snabb rastning samt att när vi väl var uppe så blev det pga avstånd till allt en hel del bilåkande. Men varje dag var det nya bilresor till nya äventyr vilket gjorde det "värt det" för honom 😃

Så jag måste säga att jag inte alls tycker att det skadar att man även lägger in lite positivitets träning kring bilen 🙂

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: