Annons:
Etikettallmänt
Läst 1091 ggr
UniqBunnys
2017-10-10 19:14

Är sheltie rätt hund för mig?

Äntligen, efter åratal av längtan och spänd väntan ska jag äntligen få chansen att köpa min alldeles egna hund. Ganska direkt efter beskedet började tankarna florera kring val av ras och vad man bör tänka på när man väljer valp. Eftersom jag vill hålla på med lydnad, agility och utomhusaktiviteter samtidigt som jag vill ha en mindre hund föll "valet" på en sheltie. Men jag känner endå att det kan vara bra att fråga ägare, uppfödare eller folk som har kunskap kring rasen om det kan vara en ras för mig!

För att göra det lite enklare för er tänkte jag förklara min livssituation och hur mitt liv ser ut;

Är en 17 årig tjej som bor i en villa relativt centralt med min mamma (som förövrigt också kommer finnas i bilden och hjälpa till med hunden). Både jag och mamma har haft hundar tidigare av raserna chihuahua, schäfer, jämthund mm och vi har relativt stor hundvana. I år beslutade jag mig för att ta ytterligare ett sabbatsår vilket betyder att jag kommer vara hemma hela veckorna fram tills Augusti 2018 då jag förhoppningsvis börjar naturbruk med inriktning hund. På skolan nästa höst har jag möjlighet att ha hunden med mig två dagar i veckan och dem andra tre har jag släkt som utan problem ställer upp och passar min hund.  Om de inte skulle funka är reservplanen att ha hunden hos dagmatte eller dagis. Vi är en väldigt aktiv familj som sysslar med bla jakt (mammas särbo har en jämthund som vi hoppas ska funka ihop med våran blivande hund) skogspromenader, semestrar (där hunden självklart får följa med) långa promenader och andra aktiviteter. Jag går runt 5 km per dag i dagsläget och skulle utan tvekan kunna gå betydligt längre! Brinner för hundsport, då speciellt agility, lydnad, utställning och spår. Trivs väldigt bra med Pälsvård och skulle kunna sitta och pyssla om (icke långhåriga) jämthunden i timmar även fast hon inte tycker det är så kul! 

Vad tror ni? Kan sheltie vara en hund som passar mig? 

  • Hur skulle ni beskriva era shelties? Släng gärna in en bild
  • Vad är viktigt att tänka på i köpet av en valp?
  • Finns det några specifika hälsoproblem som man bör veta om?

Ugh, vad jag längtar! 

Tack på förhand,

Jennipher 😂

Annons:
Miss mouse
2017-10-12 16:32
#1

Jag tror säkert en sheltie skulle passa dig! Kolla runt lite på SKK efter kennlar, de skriver ofta info om rasen och just deras uppfödningar. Jag har en valp på 4 månader! Han är världens underbaraste. Det enda problemet är väll att han jämt skäller på de andra valparna på valpkursen. Men men.

HjärtaStort och smått bra kompott!Hjärta

Miss mouse
2017-10-12 16:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
Kitten86
2017-10-13 20:44
#3

Jag tror absolut att sheltie passar dig! En sheltie är verkligen en allround hund som blir precis det du gör den till 😉 Det är mindre Pälsvård med en sheltie mot vad de flesta tror, men det är bara börja med mysstunder och Pälsvård tidigt så brukar alla älska det (mina kommer och slänger sig på rygg framför mig om jag sätter mig på golvet t.ex. då de brukar betyda massage och pälsfix) 😎

  • Hur skulle ni beskriva era shelties? Släng gärna in en bild Mina grabbar är glada, sociala, miljöstarka monster som är med på ALLT som sker i deras närhet. De älskar fart och fläkt men kan med fördel vara en del av mysdagar regniga och tråkiga dagar (eller andra anledningar till lugnare dagar). Jag varierar våra vardagar med skogspromenader, cykelturer, bära väska, diverse sök och trix. I träningsväg kör vi främst agility och rallylydand och tävlar när tid för det finns men håller även på lite med wp, drag, discdog och lite annat.
  • Vad är viktigt att tänka på i köpet av en valp? För mig är det att verkligen viktigt att göra sin hemläxa vad gäller val av  uppfödare och valp och att köpa en valp efter ffa mentalt stabila och friska hundar i flera led bakåt. Titlar och utställningsmeriter är såklart meriterande men jag lever själv hellre med en frisk och kry hund än en supersnygg utställningschampion med hälso- och/eller mentala problem.
  • Finns det några specifika hälsoproblem som man bör veta om? Inom rasen är det lite olika ögonsjukdomar/fel som man främst ska vara medveten om bl.a CEA, CRD, colobom och distichiasis och detta diagnostiseras genom ögonlysning och kontroll av specialveterinär. Utöver det ska man vara medveten om hd/ed och diverse störningar på magen. Utomlands är det vanligt att man även testar shelties för VWD och MDR1 och vissa testar det i Sverige men det är betydligt ovanligare här. Av de två sistnämda skulle jag säga att MDR1 är viktigast att veta om hunden är drabbad av.

Information om ögonsjukdomarna: _https://www.skk.se/sv/uppfodning/halsa/halsoprogram/ogon/cea-collie-eye-anomaly/_

_Information om distichiasis: http://blogg.haromi.se/artiklar/ylva-trygger-veterinar/ogonlocken
Information om MDR1: http://www.svak.se/?p=5942_

Har ingen uppdaterad bild på mina grabbar tillsammans att bjuda på i denna dator tyvärr.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: