Annons:
Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 1384 ggr
Elliiez
2018-03-27 09:06

Ännu en nyfiken ägare till stor sheltie

Hur höga var era stora killar vid 8v, 12v, 3 månader, och 16 veckor? Och hur mycket vägde dom vid dessa tillfällen? Min var runt 24-25 vid 8v och vägde då 3.5kg. Nu är han 16 veckor och är cirkus 36/36.5 i mankhöjd och väger 5.8kg. Är väldigt nyfiken på hur stor han kommer bli då jag köpte just honom för att han skulle bli större ^^ Om jag räknat rätt borde han sluta vid 42-43 nånstans. Och hur såg era valpars päls ut vid 16 veckor? :D Tror inte min kommer få nått jättefluff men svansen börjar växa till sig ^^ 1.5 vecka kvar tills han är 4 månader så hoppas på att han hinner komma upp till 38 och alltså sluta vid 44, men det kanske är att sikta lite för högt 😅

Annons:
_Wilma
2018-03-27 10:59
#1

Grattis till din stora kille! 🙂 

Det svårt att exakt förutsäga hur stor en sheltie kommer bli, men du kan ha rätt i att han blir ca 43 cm.

Själv har jag bara tikar. De är olika i storlek, men jag har tidigt kunnat se ungefär hur stora de skulle bli. Det har stämt bra med denna kurvan.

Varför vill du har en stor sheltie? :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Elliiez
2018-03-27 16:29
#2

@_wilma #1 Tackar :D Ville ha en stor hund, men det är min första helt egna hund och är uppväxt med shelties och tervueren. Så kände att sheltie var ett bra val. Stor sheltie eller liten collie men hade bättre koll på shelties. Hoppades på en sheltie som blir för stor, för då blir den en mellanstor hund men man kan ändå lyfta honom utan problem om det behövs :) Var när jag hittade artiklar om stora hundar som fastnat i rulltrappor och hissar som jag gav upp tanken på en stor hund på 60 i mank. Sen prickade han in alla mina kriterier på en hund och det kändes rätt ^^

Jojaton
2018-03-27 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Min kille är rätt liten (inte pyttig, men på mindre skalan av normalstora hanar haha) men här har du hans vikt och ibland höjd från 8v till 8mån :) Han var minst rätt länge, nu tror jag han har växt om sin ena syster med nån cm. Men hans andra syster är nog nånstans mellan 42-44cm och väger kanske 13kg! Hon vägde ca 800gr mer än Sam vid 8v!

Johanna - Instagram

Kitten86
2018-03-29 18:25
#4

Jag har en hane som är 45,5 cm och en som är 40,5 cm i mnkh (och sen en som inte är inmätt än men är uppskattningsvis 38 cm). Dock har jag inga noteringar om deras höjder eller vikter under tiden de växte på sig så jag kan inte bidra på den punkten.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Elliiez
2018-04-01 22:16
#5

#3 Ååh tack, den var mycket till hjälp :) Ser att min åldermässigt nästan väger dubbel så mycket än var din gjorde 😅 han väger nu vid 4månader 6.6kg #4 Räknas din på 45cm som liten hund eller mellanstor? ^^

Elliiez
2018-04-02 01:49
#6

Kitten86 Har kollat på massa bilder på River och Jason och dom är så sjuuukt vackra! Måste passa på att fråga hur du fått deras päls att va så glansig och den ser så mjuk och fin ut :D

Annons:
Jojaton
2018-04-02 16:00
#7

#5 Men då är han nog rätt lik min hunds syster, har för mig att hon var 37cm och vägde ca 7kg vid 4mån ålder :) haha ja, det är rätt stor skillnad på dom då ju!

Johanna - Instagram

Kitten86
2018-04-05 18:04
#8

#5+6
Ja, jag skulle kalla River för mellanstor (i vanliga hundmått mätt)😃

Tack så mycket, vad fint sagt av dig!! Ja, alla mina killar har superfina pälsar. Jadu, vet inte hur mycket det påverkar deras päls men alla mina hundar får omega-3 tillsatt i kosten. Utöver det får de även ägg väldigt ofta. Sen vet jag inte alls hur mycket det påverkar (men inbillar mig att det gör det) men de gånger jag duschar dem så använder jag mig av K9 aloe vera schampo + balsam. Har på andra hundar haft andra schampon och inte alls upplevt dem lika bra måste jag säga.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Elliiez
2018-07-24 15:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Så nu är min lilla kille 7 månader och 3 veckor gammal. 44cm och 10.4 kg. Efter lite research tror jag till och med att han hamnar på 45/46 som fullvuxen :o Trodde att han växt klart på höjden. Han var 42.5 nyss för några veckor sen. Mätte 5-6 gånger och fick 44 varje gång så borde va rätt :o Hyffsat nytagen bild. Två veckor sen. Bredvid en normalstor JR

Upp till toppen
Annons: