Annons:
Etikettallmänt
Läst 663 ggr
Princesseen
2018-04-28 06:21

Cykla 2*5km med min sheltie

Jag tänkte börja cykla med min sheltie. Han är fyra år. Tänkte ha målet att cykla till kennelklubben och tillbaka. Och träna en liten stund agility. Det är 5km enkel väg. Hur ska jag börja och hur snabbt ska jag gå framåt? Är det något jag ska tänka på? Dom ska trava va? Eller kan man ha honom i nån vagn eller korg om det är för långt för honom?

Annons:
Kitten86
2018-04-28 15:30
#1

Jag cyklar med mina killar. Då har jag börjat med att träna in att ha dem runt cykeln, så att de blir vana att vara vid den. Belöna med godis. Sen har jag börjat gå bredvid cykeln och låta dem göra detsamma och belöna med godis. Sen har jag börjat cykla kort sträcka, för att vänja in dem, kanske ca 300-500 meter Den här första delen har jag tränat in inom en ganska kort period, korta stunder över flera dagar. Sen börjar jag cykla med dem och jag har haft mina lösa bredvid cykeln. Jag har då cyklat kanske 1-2 km de första gångerna, kort sträcka och 1-2 ggr/vecka, i relativt lugnt tempo så att de endast travar. Sen har jag ökat avståndet successivt men fortfarande cyklat lugnt. Om jag ökat tempot eller börjat "intervallträna dem" så att de både travat och galopperat så har jag minskat sträckan och sen ökat sträckan successivt över en period. Idag kan jag utan problem cykla 1 mil i ett svep med dem, och brukar då hålla relativt lugnt tempo så att de mestadels travar. 

Men visst skulle du kunna skaffa en sån vagn bakom cykeln som din hund kan sitta i om den blir trött 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: