Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1147 ggr
Frida B
6/1/18, 9:47 AM

Sheltie som valp

Hej! Hur har era shelties vart som valpar? Lätta att ensamträna? Jobbiga små as eller hyfsat ok att umgås med? Berätta allt!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Jojaton
6/1/18, 3:02 PM
#1

Min sheltie (han är ett år nu) har varit otroligt lätt. Väldigt snabblärd och tyckt det varit roligt att lära sig hela tiden. Rumsrenheten gick fort, han började säga till vid 3,5 mån ålder ungefär. Sen hände ju klart olyckor men det var ju när jag missade. Heelt rumsren vid 6mån ungefär. Ensamhetsträningen har varit (är) svår, men det är mitt fel för jag har varit lat och inte tränat så mycket som skulle behövts. Han har alltid varit enkel att ha lös, även nu när han är mitt uppe i tonårstrots funkar det faktiskt väldigt bra de allra flesta dagar att ha honom lös. Men han har inget intresse av vilt, utan det som stör är andra hundar. Inga problem att åka bil, träna hantering, miljö- och socialstark. Han har fått vara med sen första veckan och älskar uppmärksamheten på nya ställen - lite svårare med passitiviteten men det brukar släppa bara folk låter honom va. Klart han hade valpfnatt och bara bet och bet och bet och triggades ju mer man sa till, men jämfört med vad jag hört från folk med andra raser med liknande eller högre aktivitetsnivå är det ingenting :) Undrar du nått mer specifikt får du fråga :)

Johanna - Instagram

alltidnordin
6/1/18, 5:26 PM
#2

Min första var överdrivet okomplicerad. Han kom vid 8 veckors ålder! Var "så gott som" rumsren vid 12 veckors ålder och helt vid ca 4 månader. Aldrig haft några som helst problem med ensamhetsträningen, men å andra sidan sett tog vi det väldigt lugnt med den. Han var inte skällig, dock pipig (är fortfarande idag). 

Inga problem att åka bil, hantering eller liknande. Väldigt aktiv, men svårt med passiviteten. Så fort de inte hände något så gnällde han. Var lös utan problem som valp, väldigt lyhörd. Idag är han jaktidiot, så med ett finger i ögat kan han vara lös. 

Tikvalpen jag har hemma nu (idag 4,5 månad) och kom först vid 15 veckors ålder är också relativt okomplicerad. Hon har dock mer driv men samtidigt är hon med packeterad - har en fantastisk av- och på knapp samtidigt som hon är lätt att motivera och få igång. Miljöstark och säker socialt, inga som helst problem med olika miljöer eller personer. Ganska ointresserad av folk om de inte bjuder in till hälsning.

Rumsrenheten är sådär, hon kan gå till dörren när hon behöver gå ut, men hon är absolut inte rumsren. Dock har hon inte varit här så länge och kom som lite äldre, så det kommer nog snart. Ensamhetsträning har vi inte gjort så mycket än, skall påbörjas inom kort. Men hon är trygg i sig själv och ligger utan problem i bilen eller i en hästbox (på jobbet) en liten stund vid behov. Går lös vid tillfälle och det utan problem!

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Upp till toppen
Annons: