Annons:
Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 1429 ggr
Ellen_
2018-06-14 22:49

Skäller på människor som vill hälsa

Hej! Min sheltie hane är nu ett år. Han är väldigt jobbig och ta med då han skäller så fort någon ger honom uppmärksamhet. Jag tror detta har att göra med att han känner sig osäker i situationen. Jag har försökt med det mesta men han vill verkligen inte vara tyst. Problemet som jag upplever det är att han skäller på folk som vill hälsa på honom, inte bara en gång utan han kan gå in i "skällmoodet" och bara stå och skälla oavbrutet. Om jag lyckas få honom att sluta skälla så står han och morrar mot personen innan han på nytt börjar skälla igen. Detta är något jag själv tycker är oerhört störande och generade. Jag kan inte ta hem nya kompisar då han skäller och morrar på de till sekunden de åker. Jag kan inte heller låta människor jag möter på promenader säga hej till honom… det är inga problem om det är en hund utan just människor. I vissa fall så kan han vara tyst vid möten och jag vet inte riktigt varför om jag ska vara ärlig. Men kom supergärna med förslag för jag vill inte begränsa våran sommar bara för att han skäller så fort en okänd människa närmar sig.

Annons:
_Wilma
2018-06-14 23:31
#1

Förstår att det känns jobbigt då han skäller! 

Har du testat skvallerträning?  Det brukar man ofta använda på hundar som skäller vid hundmöten, men det borde funka lika bra på hundar som skäller på människor.

Det finns en artikel om skvallerträning på blandrashundar iFokus

https://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d712e7eb9cb46221d0449f3-skvallertraning

Sajtvärd på Sheltie IFokus

JoannaLi
2018-06-14 23:46
#2

Jag tycker att det låter som att han är obekväm med att folk hälsar, och då är ju det enklaste att i första steg ta bort det. Folk behöver faktiskt inte hälsa på hunden - även om det känns konstigt! Min är en sån, där han behöver inte bry sig om gäster, och gäster ska inte bry sig om honom. 

Skvaller är guld - och läs gärna lite om BAT 2.0 av Grisha Stewart, jag tycker att det är ett bra grundtänk att ha i ryggen. 

Sen för att återkoppla till det första jag skrev - ge honom en uppgift att utföra istället när folk passerar/pratar med dig/kommer hem till er. T.ex. stå mellan dina ben, sitta fint, ligga i bädden, söka godisar, eller något annat.

Lavine
2018-06-15 15:37
#3

Jag läste en artikel på engelska i går som kanske kan vara till hjälp. Som JoannaLi säger behöver inte folk hälsa på ens hund. Och det handlar mycket om tajming i belöning.

https://www.growlsnarlsnap.com/single-post/2014/01/07/MISTAKES-YOURE-MAKING-IN-BEHAVIOR-MODIFICATION

Frida B
2018-06-16 09:58
#4

Angående folk ute som vill hälsa. Det låter som osäkerhet kombinerat med att du har en ras som har mycket lätt till skall. Varför ska han behöva hälsa på människor han tycker är obehagliga? Jag låter aldrig folk hälsa på min hund. Inte för att han är osäker, utan för att det inte är nödvändigt. Inne så tycker jag det är en helt annan sak. Såhär hade i alla fall jag gjort. Ber först och främst alla gäster att låta hunden vara. Totalignorera, dom behöver inte heller hälsa osv. Men att stå och skälla trots att dom inte gör något tycker inte jag är okej. Så jag hade, så fort han går in i skallmode, "förvisa" honom till ett annat rum. När han blir tyst, ge honom ett tuggben att tugga på. Tugga är lugnande för hundar. När du känner att han är lugnt och i bra sinnestillstånd, öppnar du dörren/grinden eller vad som nu stänger av och låter honom välja själv om han vill gå ut eller inte. Inte locka eller ngt, bara öppna upp. Det skulle jag testa iaf :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: