Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1584 ggr
Tinja
6/27/18, 1:50 PM

Sneda ben

Har den sheltie tik på snart 8 år som har sneda fram ben. Tassarna går liksom inåt och när hon står upp så får hon stora mellanrum mellan tårna.

VI har varit  hos veterinären och han sa att det var ett ålders tecken.  Har ni några förslag va det kan vara?

Tack i förhand!

Mvh Tinja

Annons:
emma93
6/27/18, 3:14 PM
#1

#0 Har du någon bild? Är det som att tassarna "flyter ut" och blir lite plattare och inte är "knuten" såsom förr? Veka mellanhänder är ganska vanligt och kan vara en orsak, och med åldern blir det tydligare. Precis som för oss människor så försvagas muskulatur och annan struktur i kroppen med åldern, och artros kan även påverka. Personligen tycker jag dock att 8 år på en sheltie inte är nån hög ålder, utan de tecken jag beskriver ovan har kommit avsevärt senare för på de Shelties jag haft. Om man går väldigt mycket på hårt underlag och inte varierar underlaget så kan det bli såsom jag beskrev snabbare, t.ex om man alltid går på asfalt. Att variera underlaget med gräs, skogstigar, blåbärsris, kuperat mm gör att muskler och leder får jobba på ett varierat sätt och kan hjälpa din hund. Men man får ta det försiktigt och inte överbelasta utan trappa upp och se att den mår bra hela vägen. OM det nu är det som jag har beskrivit ovan.

Tinja
6/27/18, 3:19 PM
#2

#1  Jag skall se om jag kan ordna en bild senare. Precis tassarna "flyter ut" och är mycket plattare än förut. Vi bor på landet så hon går på grusvägar, asfalt, gräs och i skogen. Hon har dock fått mycket svårare att gå på grus

Mvh Tinja

emma93
6/27/18, 5:37 PM
#3

#2 Då låter det ju inte som att enformigt asfaltsgående påskyndat detta. Om du har möjlighet, försök ta en bild där hon man ser frambenen från sidan också. Då ser man tydligare om mellanhänderna är veka. Det är tyvärr så att många Shelties har det och jag skulle kunna tro att det i sådana fall är orsaken till att tassarna flyter ut ju mer mellanhänderna ger efter.  Jag skall se om jag kan hitta några bra exempel att visa vad gäller mellanhänder, det är ju det här med att inte hänga ut andras hundar och upphovsrätt och så :).

emma93
6/27/18, 5:53 PM
#4

Här länkar jag till en amerikansk sida (rörande mellanhänder spelar det ingen roll om det är brittiskt eller amerikanskt ;-)). Det står "strong and flexible pasterns" på bilden. Om denna led blir eftergivande (som synes på bilden skall benen dock inte heller vara helt raka för att fungera fjädrande) så hamnar tyngden på tassarna längre bak och de flyter så smångingom ut. Många shelties saknar tyvärr en riktigt bra konstruktion vad gäller skuldran och det ser alltså inte ut som på bilden utan många har en framskjuten skuldra och rakare skuldra. Då hamnar inte armbågen mitt under manken utan längre fram under hals/huvud och det påverkar ju i sin tur hur belastningen blir i lederna nedanför. Personligen tror jag att många veka mellanhänder beror på en inte så bra placerad skuldra. Frambenen skall ju ta emot varje steg som bakbenen driver på, och får jobba hårt om inte det är en bra balans vad gäller bakdelens och framdelens konstruktion.

http://www.pastoredelleshetland.com/standard/index.html

emma93
6/27/18, 5:56 PM
#5

https://www.total-german-shepherd.com/downedpasterns.html Här finns exempel med tecknad bild på vek mellanhand.

Tinja
6/27/18, 8:47 PM
#6

#5   Baktassarna ser normala ut men däremot framtassarna  ser man ju hur sneda dom är😕

Mvh Tinja

Annons:
Tinja
6/27/18, 8:50 PM
#7

ursäkta dom oklippta tass håren på fram tassarna😃 Ser tyvärr värre ut när vi klipper dom uppe på… Så vi klipper bara vid trampdynorna 😛

Mvh Tinja

emma93
6/27/18, 9:32 PM
#8

#7 Har du kollat på bildexemplen i länkarna? Tack för bilderna, det är lite svårt att se bara uppifrån/framifrån men bara utifrån bilden så ser det ut att vara de främre tårna (falangerna) som vridit sig, och att tyngden läggs på utsidan av tassarna.  Pratade veterinären om artros?  Det är jättesvårt att säga om det kan vara på grund av det jag skrivit tidigare. Men jag har att sett några  mina äldre har sett ut såsom din gör, utan att ha veka mellanhänder, när de blivit gamla.

Upp till toppen
Annons: