Annons:
Etikettlek-och-rörelse
Läst 844 ggr
Zerris_
6/27/18, 2:05 PM

Ang. aktivering av opererad valp

Hej,

vår lille hane på fyra månader har precis opererats för benbrott efter att ha hoppat ner från en trappa. Vi har nu fått instruktioner om att han ska ha total vila i åtta veckor från och med idag. Normalt sett är han väldigt energisk, och det märks tydligt att han redan börjar bli uttråkad.

Veterinären tipsade om att vi kunde köpa en aktiveringsleksak som man kan lägga uppblött foder i och sedan låta ligga i frysen några timmar (Kong heter leksaken, om någon undrar).

Detta har vi gjort och det verkar vara uppskattat, men vi är oroliga över att han snabbt kommer att tröttna på den, och även att han får i sig för mycket kalorier om han enbart har den som aktivering.

Eftersom han bara är en liten valp och vanligtvis älskar att leka och busa vill vi verkligen inte att han ska behöva vara uttråkad under de kommande åtta veckorna.

Är det någon som har varit i en liknande situation och har tips på vad man kan göra för att aktivera och roa honom?

Är väldigt tacksam för alla svar!

Annons:
koppargaller
6/27/18, 2:19 PM
#1

Är han gipsad?  Ett sätt för att få nya intryck är att ha en begagnad barnvagn att ha honom i på promenader. Du kan även köra doftmarkering/id-sök samt nosework.

Jojaton
6/27/18, 8:15 PM
#2

Hör med användaren Sugar Mist! Hennes (nu) unghund bröt benet (tror jag det var?) när den var liten så hon har säkert en del tips :)

Johanna - Instagram

Lavine
6/29/18, 11:09 PM
#3

Så besvärligt! Jag är dålig på aktiveringstips för själva hunden, däremot tycker jag att miljöbyten tröttar ut. Häromdagen var vi på ett utefik i ca en timme, hunden var absolut stilla hela tiden, och väl hemma sov han som en stock jättelänge. Följa med till folk, djuraffär, på picknick, allt möjligt sånt blir han väldigt mentalt uttröttad av. Min hund är i samma ålder som din. Jag inser att det svåra i såna situationer blir att verkligen hålla hunden stilla… Hoppas det går bra!

emma93
7/2/18, 5:52 PM
#4

Hur går det för er #0. Om han skall vara i total vila så hade jag försökt träna honom på att dutta med nosen eller greppa med munnen om olika föremål. Vi har t.ex haft bokstäver i plast och trä och tränat in olika bokstäver. Det är såklart ingen lätt match men om man har träningsvillig hund så gör det ju inget om det tar tid. Man kan ju annars ha olika saker som man då raddar upp nära honom och så frågar man ’var är skeden’ osv. Man börjar med att bara ha en sked och belönar bara han tittar på den och öka sen på kravet successivt så att han till slut duttar eller greppar om saken. Sen lär man in en sak till och sen låter man fler saker vara framme. Jag tänker att shaping och target -tänk kan ge er idéer att utveckla och att då tänka att det bästa resultatet är inte hur finslipat det blir utan hur sysselsatt och hur roligt nu haft under tiden.

Zerris_
7/4/18, 3:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Tack så mycket för tipsen allihop.

Han har haft bandage på benet fram till igår, då veterinären sagt att det skulle tas bort. Han verkar tycka att det är skönt att slippa ha det, trots att han fortfarande inte får gå omkring.

Vi testade att gå ut med honom. Vi fick inte tag på någon barnvagn, däremot lyckades vi fästa hans transportbur på en ställning med hjul och handtag som en gång har tillhört en dockbarnvagn. I början tyckte han att det var jobbigt att åka istället för att gå själv, men han vande sig ganska snabbt och sedan verkade han tycka att det var ganska skönt.

Han var dessutom väldigt glad över att få sitta/ligga och lukta på andra ställen än på gräsplätten precis utanför vår lägenhet. Jag tycker att han har varit lugnare och verkat gladare hemma efter att vi gjort detta.

Vi har även testat lite lätt nosework. Det fungerar bra ett tag och han blir glad, men efter en stund blir han alldeles för uppspelt och hoppar och springer så att vi måste lugna honom, haha.

Vi ska testa ditt tips #4. Han tycker om att lära sig nya saker och har alltid försökt vara oss till lags när vi har tränat trick och liknande, så det tycker han nog är skoj.

Återigen, tack så mycket för tipsen.

emma93
7/4/18, 6:09 PM
#6

#5 Vilken sötis ❤️. Vad skönt att ni kunde ta med honom ut så, det måste vara jättgott för honom att få lite andra intryck och nosa. Stort lycka till med fortsatt rehabilitering och uppdatera gärna hur det går för er! <3

Annons:
Lavine
7/5/18, 7:21 PM
#7

#5 Oj så söt! Fiffigt med vagnen. Ni gör det bra allihopa!

Upp till toppen
Annons: