Annons:
Etikettagility-freestyle-mm
Läst 1464 ggr
Searchingmoonwolf
2018-08-04 21:35

Vallningskommandon

Hejsan!

Jag har provat på vallning med min tjej och undrar lite om kommandona.

Ni som vallar… vad för kommandon använder ni och för vad använde rni dem inom vallning?  Och var månne jag skulle få mer (utförligare) svar, då kanske inte så många som vallar med sina sheltiesar (eller)?

Tack ska ni ha för era svar! 🙂

Annons:
_Wilma
2018-08-12 17:39
#1

Har du testat på Vallhundar iFokus eller på Bordercollie iFokus? Där finns fler som vallar.

Hoppas du får svar där!

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2018-08-13 21:01
#2

Jag har testat att valla min äldsta kille 2 ggr vilket  var roligt, ffa att se hur snabbt han fattade och hur roligt han tyckte att det var. Dock har jag vallat så lite att jag inte kommit till kommando delen riktigt än så jag har inte speciellt mycket att bidra/hjälpa med. Jag skulle gärna testa mina andra 2 och även försöka få till träning mer regelbundet men just nu finner jag inte tiden eller möjligheten för det tyvärr. Kul att höra att du testat!

Det är ovanligt att man vallar med sin sheltie överlag idag, i vissa länder förekommer det mer.  Jag har ex kollat på sheltie i USA där det verkar förekomma vallning, och tävling inom vallning, mer frekvent med rasen. Rasen räknas till vallhundarna men väldigt många idag ser den mer som en aktiv sällskapshund, upplever jag.

Som _Wilma skriver: har du även ställt din fråga inne på vallhundar. iFokus? Tänker mig att där finns många människor som brinner för  allt med vallhundar. 

Bra att veta (om du inte redan visste det) är att  det finns 2 vall stilar bland vallhundsraserna (som  raserna har naturligt): "eyeing" och "kroppsvallare". Hundar inom dessa två kategorier vallar olika t.ex.  BC tillhör de som eye:ar och sheltien tillhör kroppsvallarna. Jag skulle därför tipsa dig om att få tips och tricks av personer som vallar med kroppsvallare dit sheltien hör så att du kan få bra svar, tips osv . På kroppsvallarnas hemsida finns en lista över de raser som hör hit och därmed vallar med samma stil.

Jag hoppas att detta hjälper dig lite iaf 🙂

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: