Annons:
Etikettsheltiens-egna-personlighet
Läst 2270 ggr
[~Kollen~]
2018-08-24 21:15

Hur är era shelties?

Ska få en Sheltie nästa år och jag undrar hur era sheltisar är som E dom bra med andra hundar? Bryr dom sig inte så mycket om andra hundar? Reserverande? Älskar att bada? Eller bara hoppig och busig och älskar alla?!😂 Vill veta det skulle vara roligt inte bara enligt frågorna jag skrev :)))

Annons:
Kitten86
2018-08-25 11:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kul att du har planer på att börja dela ditt liv med en sheltie 😃

Jag har 3 killar. Mina 3 har fullt ös när det gäller men har annars en tydlig av knapp och tar det lungt också både spontant och om man ber dem om det.

River (äldst): Är en mycket tyst individ. Han kan skälla vid ex täning och han varnar via skall eller "puffar" när det ex kommer någon men tystnar snabbt. Han älskar att träna och är med på allt man hittar på. Superträningsvillig och kan köra med vem som helst även om jag är bäst enligt honom. Tydlig både av- och påknapp så han chillar och tar det lugnt när situationen säger det. Vi har testat på en bred variation av sporter och det finns inget han backar för eller inte tycker är roligt + att han är duktig på allt vi testat. Han formligen älskar allt och alla, två som fyrbenta. Leker mer än gärna med andra hundar oavsett ras, storlek eller kön samt älskar att leka med barn. En riktig farbror barnvakt och har nog alltid varit lite lillgammal på ett bra sätt!Tittar du honom lite för länge i ögonen så kommer han sitta som en plåster i ditt knä 😍 Lätt att ha att göra med i ALLA situationer, en hund jag formligen aldrig skulle tvivla på. Älskar sin familj och skulle göra vad som helst man ber honom om för dem, ffa mig. Han tycker om att bada men är inte det som simmar jättemycket. Älskar mer att springa i  ex vattenbrynet och skvätta och leka. Har nog inte träffat en enda person som inte velat ta med honom hem efter att ha träffat honom. Älskar att åka bil då det innebär äventyr för honom, han vill ffa få stoppa ut huvudet och fläkta nosen i vinden!

Jayson (mellersta): Är en individ som man vet om han är runt omkring en. Han är en kille med mycket åsikter och är inte blyg för att förmedla dem. Skäller/varnar när det ex kommer folk men har en variation av ljud för sig = han är pratig. Han är en riktig clown och ser mer eller mindre ut att springa omkring med ett leende på läpparna hela tiden och ibland kan jag undra om han tar något på allvar. Enda sen han var liten så har han liksom tagit livet med en klackspark.  Sprallig och älskar att ffa springa så agility eller ta fram cykeln är en stor favorit för honom men han tränar mer än gärna med även nos och hjärna med lika stort engagemang.  Är mer av en enmanshund när det kommer till träning. Tydlig av- och på knapp så att ta det lugnt är inget problem. Lätt att ha att göra med i alla situationer (är extremt nyfiken på vad alla gör)! Älskar allt och alla, två som fyrbenta, men han vill helst inte att främmande människor klappar honom (förutom barn som alltid går bra) fram tills att han tycker sig känna dem vilket brukar gå fort. Älskar att leka med andra hundar oavsett storlek. ras eller kön. Gillar att leka med barn ffa kull eller typ fotboll så han får springa 😉Tycker om att åka iväg att bada, det han främst gör att antingen att bara stå i vattnet och "snorkla" eller blåsa bubblor (han stoppar ner huvudet under vattnet och blåser luft ur näsan). Jag har även ertappat "Mr seriös" ett par gånger då han står och blåser bubblor även i vattenskålen inne 😂 Han gillar också att springa i grundare områden och skvätta och leka. 

Phoenix (yngsta): Är som en minikopia/ mix av både River och Jaysons personligheter. Han "pratar" en del men knorr och oink ljud  bl.a (bästa sättet jag kan beskriva det på) 😛 Skäller inte speciellt mycket förutom om någon kommer hem eller vid träning. Han är en mycket tuff kille, ibland lite för tuff och kaxig för sitt eget bästa (skinn på nosen så att säga) men alltid med ett hjärta av guld. Är en riktig charmör som får alla på fall som möter honom. Jag kan inte säga hur många gånger jag fått erbjudanden om att få köpa honom av mig varav första gången var han bara drygt 4 månader! Är en clown som älskar att leka och tar livet med en klackspark och ser allt som oftast ut att gå omkring och le. Han ser liksom lite så där finurlig ut som att han planerar något hyss. Älskar allt och alla, två som fyrbenta, och umgås lika bra med alla oavsett ras, storlek eller kön. Älskar att apportera och bära omkring på saker och även att kampa! Är också lite av en studsboll ffa vid frukost, middag och innan promenader men även däremellan. Han kan utan problem hoppa jämfota och vara i höjd med min armbåge!! Älskar att bada och simma omkring, han är lite av en motorbåt 😎 Han uppskattar också att sitta i knäet och mysa något som han utan problem gör med vem som helst som erbjuder sig eller som han själv tycker behöver en kram. Han är nog en hund som skulle kunna gå iväg med nästan vem som helst även om jag alltid kommer stå högst i kurs. Har en stor äventyrslusta och kan mer än gärna pinna iväg på egna äventyr men kommer alltid tillbaka.

Jag har försökt att summera hur mina killar är och tror jag fått med det mesta, annars är det bara att ställa fler frågor. Mina 3 är väldigt enkla att ha att göra med då de är öppna och glada i allt och alla. Busiga , glada killar med glimten i ögat och som gärna tränar och tävlar likväl som är med på vardagliga äventyr….

På bilden: River t.v, Jayson i mitten och Phoneix t.h

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[~Kollen~]
2018-08-28 22:45
#2

#1 Åh! Dom låter underbara!😄 läste hela inlägget och det borde vara jätte mysigt med shelties😁 Jag skulle ju göra vilja göra hinder, Agility, lära dom tricks och promenader!

[~Kollen~]
2018-08-28 22:46
#3

Sa lite fel där men tror inte det gör nått 😅

Jojaton
2018-08-30 14:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Min sheltiegrabb är 15 månader så lite tonåring och spökig. Men han är väldigt rolig att jobba (och umgås) med. Alltid pigg på att hitta på grejer, vare sig det gäller trickträning, en promenad eller ett hårt träningspass. Kräver rätt mycket aktivering, har ett stort behov både av att röra på sig och att tänka, så agility är perfekt för oss. Sam ÄLSKAR andra hundar, nästan alla. Han är inte så bra på att leka själv, utan vill leka med någon (människa eller hund kvittar) och blir lätt frustrerad och tar till skall när han blir ignorerad i leksammanhang. På promenader vill han gärna fram och hälsa på andra hundar om vi kommer för nära, men bryr sig aldrig om hundar som gör utfall eller skäller en massa. Mot människor är han lite mer reserverad, speciellt män och personer som helt eller delvis döljer sina ansikten (vintrar är jobbiga med halsdukar och mössor) är lite läskiga men det beror mycket på spökåldern för det blir bättre och bättre! Annars vill han ofta fram och nosa, men är inte så glad i när andra är för på. Han vill hälsa i sin egna takt och på sina egna villkor liksom. Men ge honom godis eller kasta en boll och du har en vän för livet. Säger man åt honom att ”nu hälsar vi inte” släpper han människor direkt. Han har under sommaren lärt sig att uppskatta vatten, och simmar nu gärna! Älskar att vara vid stranden och kunna plaska i vattenbrynet. Sam är en liten klumpeduns som samtidigt lyckas vara smidig. Står nästan mer på två ben än fyra, hoppar och studsar jämt. En liten clown som alltid hittar på grejer man kan skratta åt! Väldigt enkel att ha att göra med, kan följa med på det mesta och finner sig i saker. Tycker det är jobbigt att ha tråkigt och kan ha svårt att verkligen koppla av när vi är borta, men vi jobbar på det och det går verkligen framåt!

Johanna - Instagram

[~Kollen~]
2018-08-30 16:17
#5

#4 Åhh!💖 Ser verkligen fram imot att kasta bollar och köra agility ^-^

Maggie12
2018-09-18 10:48
#6

Jag har haft tre stycken med totalt olika personligheter (DÄREMOT lika underbara allihopa);

Maggie (sobel)- Ca 40 cm hög ochfullt ös från start, smart och framåt - världens agilitystjärna 😍 hon älskade att leka och lära sig, däremot hade hon inget emot slappardagar heller men behövde en del motion och aktivering för att inte blir för stressad. Lite mer av en enmanshund men älskade alla i hela familjen (6 pers) och hon ÄLSKADE våra 3 katter. Tyvärr gick hon bort vid 4 års ålder pga lymfom. 

Soia (trefärgad) - Ca 36 cm hög. Motsatsen kan man säga, Soia var världens coolaste, lugnaste och snällaste hund. Hon var också smart men hade inte samma driv och vilja att arbeta och därför körde jag aldrig agility med henne. Hon tyckte inte om lek (varken med andra hundar eller oss) utan ville hellre sitta i famnen i timtals, som ett levande gosedjur var hon. Hon brydde sig inte om liv eller barn som ville klappa henne utan hon var alltid så cool. Världens bästa familjehund och höjde inte huvudet om en hare sprang framför henne i skogen, med andra ord 100% säker att ha lös. 

Irma (trefärgad)- är min nuvarande sheltie på 5 år. Hon är en liten sheltie på 33 cm och relativt lik Soia. Hon ÄLSKAR gos och familjen, inte heller mycket för lek utan mer intresserad av närkontakt med oss. Hon är dock mycket reserverad mot andra människor och hundar, även fast detta blir bättre med åren - inte aggressiv på något sätt men går inte frivilligt fram och hälsar. Går fint ihop med katter och bryr sig inte mycket om dom och har heller ingen jaktinstikt, därför också väldigt lätt att ha lös. Självklart är hon smart och lär sig lätt men saknar också det där agility-drivet, skulle säkert gå att lära henne en del agility men eftersom hon inte tycker att det är buskul så har vi inte satsat så mycket på det.

Annons:
Maggie12
2018-09-18 11:43
#7

Lägger upp en bild på finisarna. Irma är till höger och Soia, som nu är i hundhimlen, till vänster ❤️

[~Kollen~]
2018-10-05 19:41
#8

#6 Verkligen underbara! Har träffat mamman som ska bli mamma om det kommer valpar o hon var så himla glad och sprallig över att träffa mig och så har hon kört mycket tävlingar på Agility o jag tror det kommer bli en bra mamma❤️ (från en kennel)

_Wilma
2018-10-05 23:21
#9

#8 Spännande! 🙂 Hoppas allt går bra, så du får en egen liten valp.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Edliv12
2018-11-28 20:19
#10

Vilde, 1 år är världens snällaste och mysigaste, han älskar alla han känner men kan vara lite reserverad när han träffar nya barn. Han skäller ganska mycket vid andra hanhundar men vi tränar på det! :)Han är min första hund, är 11.

Upp till toppen
Annons: