Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1034 ggr
dundeer
9/18/18, 4:30 PM

Avla på övertecknat, åsikter?

Jag vill höra era åsikter om att avla på övertecknad tik! Jag vill gärna ha en motivering istället gör ett enkelt "nej" :) Tex; En rätt rejält övertecknad merle tik, ok på alla hälsotester osv, mamman trefärgad, pappan är merle. Vissa jag har surrat med säger att det är ok, om man hittar en hane som ej har blm i dom närmaste leden och "så lite vitt som möjligt" Va säger ni?

Annons:
_Wilma
9/18/18, 5:19 PM
#1

Vid avel tar man hänsyn till många faktorer,  mentalitet, hälsa och exteriör. Man vill ju ha en sund hund, med bra hälsa, som är stabil och som följer rasstandarden.

Man gör en bedömning av hundens alla egenskaper. Ingen hund är perfekt!

Om sheltien är övertecknad, bör hanen inte bära på det anlaget (piebold spotting eller extrem white spotting). Och om tiken är merletecknad, får hanen inte vara det. Det spelar ingen roll om ex farmor eller farfar är  merlefärgad. Fadern har ju inte ärvt det anlaget.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
9/18/18, 8:39 PM
#2

Visst ska man ta alla aspekter i åtanke när det gäller avel och det finns ju sällan en definitiv linje och även om man försöker se det mer svart och vitt kan man ibland eliminera en stor portion avelsmaterial om man är för hård. MEN med det sagt skulle jag själv, personligen, inte vilja se en rejält övertecknad hund gå i avel. Det för mig är ABSOLUT ett nej. Däremot om verkligen alla andra aspekter stämmer på just den hunden vad gäller hälsotester etc så kan jag istället se en "mildare" övertecknad hund gå i avel och då verkligen om man gjort sin hemläxa vad gäller motparten man tänker sig para med. Och då menar jag inte bara begreppet "så lite vitt som möjligt" utan att man verkligen kollar bakåt på vad som möjligen kan ligga dolt i generna bakom den tilltänkta partnern.

Med mildare övertecknad pratar jag om ex. en hund som har en  (mindre)vit fläck på ryggen eller kanske lite mer/ större partier av vita tecken än vad som annars ses som önskvärt. Men då tycker jag personligen att ALLA andra aspekter på hälsa etc ska stämma också.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

_Wilma
9/19/18, 9:27 AM
#3

En hunds färg bestäms ju av de genetiska anlag hunden har. Flera olika anlag påverkar. När det gäller överteckning tänker man nog främst på S-locus , men merlegenen kan vid dubblering (obs inte tillåtet) ge nästan helt vita hundar. Merlegenen kan någon gång vara dold, inte bara på sobel utan även på trefärgat (atypisk merle och kryptisk merle).

Idag finns allt fler gentester. Det finns gentest för merle. Jag känner inte till om man kan testa S-locus. 

Gentest skulle ge info om hundens anlag, och därigenom även om eventuella valpars anlag. En valp efter en övertecknad sheltie kommer att vara anlagsbärare av övertecknat, även om den inte själv är övertecknad.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Upp till toppen
Annons: