Annons:
Etikettallmänt
Läst 882 ggr
One.Gibbis
2018-10-23 19:17

Avgöra/hålla koll på hull?

Hej! Min kille är väldigt matglad, och jag är noga med att känna på honom emellanåt när matmängd eller aktivitetsnivån förändras. Har dock svårt att avgöra hans hull pga all päls. På korthåriga raser är det lättare att avgöra, tycker jag i varje fall. Brukar peta undan lite päls med fingrarna när jag stryker honom längs sidan, och känner hur tydliga revbenen är. Hur gör ni? Står hunden upp eller ligger den ner? Är lite nojig pga att veterinären vi varit hos har sagt att han inte ska gå upp mer. Alltså inte att han är överviktig, men att han nog med hull. Mullig. Tycker han blivit mer jämn i sin vikt sen jag började köpa hundgodis med hög kötthalt. Just fodret han får är Mush, men fetthalten i den sorten han får nu är tyvärr väldigt hög. Finns det något foder ni tycker funkat extra bra för att hålla vikten? ☺

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Annons:
One.Gibbis
2018-10-23 19:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bifogar en bild också. 🤗

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

One.Gibbis
2018-10-23 19:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bifogar en bild också. 🤗

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Jojaton
2018-10-23 20:59
#3

Tycker också det är lite klurigt med hull på shelties, min hund har ju dessutom väldigt mycket päls. Jag brukar känna på revbenen och även hålla koll på midjan - de ska ha en tydlig midja både uppifrån och från sidan.

Vilken Mush-sort ger du honom? Sam växte upp på Mush (gick igenom alla smakerna haha) men får nu Pondus, pga priset (Pondus ligger dock högre i fettprocent än de flesta Mushsorter)

Johanna - Instagram

emma93
2018-10-23 22:37
#4

Jag upplever att de lägger på sig såsom en sadel och att man kan känna att kanten med hull kryper längre ned på sidorna (över revbenen) ju kraftigare de blir.

_Wilma
2018-10-24 23:10
#5

Hur mycket väger han, och hur hög är han? :)

Olika hundar har i och för sej olika grov benstomme och är olika musklade, men det kan vara bra att ha en utgångsvikt att jämföra med.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Maggie12
2018-10-26 21:31
#6

Jag funderar lite över samma sak som dig, har aldrig haft problem med vikten hos mina sheltisar men är lite fundersam över min nuvarande tik. Hon är ca 33,5 cm hög och väger strax över 5 kg. Hon är inte "fet" men hon har mycket päls och jag tycker faktiskt det är väldigt svårt att riktigt avgöra huruvida hon borde gå ner litegrann eller inte.

Annons:
_Wilma
2018-10-27 09:01
#7

#6 Jag tycker det verkar vara en bra vikt. Mina sheltiesar, Tilda och Lily, som är ca 35 - 36 cm och normalt musklade väger 6,1 respektive 5,7 kg. De har bra vikt enl vår veterinär. (Jag passar på att fråga när vi ändå är på besök.)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

One.Gibbis
2018-10-27 12:20
#8

#3 Midja tycker jag att han har, som blir mer eller mindre tydlig. Är svårare att känna revbenen högre upp på sidan än nertill, åt magen. Har inte tänkt så mycket på det, utan resonerat att det är så pga att han har mer päls där. Men med tanke på vad #4 sa så kanske det är extra hull som lagt sig där. Det blir inte lika tydligt vart bröstkorgen är i relation till frambenen, kan jag tycka? Han får i varje fall det röda Mush paketet. :) Har tänkt byta till någon lite mer mager variant så att han får något större portioner och blir lite mer nöjd än i nuläget. #5 Han väger 6kg och mäter 36cm i mankhöjd. Tycker det låter normalt i och med att han fortfarande är unghund och inte muskulat på sig så mycket än, men det kanske är mycket? Hans benstomme är ju inte kraftig alls.

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

emma93
2018-10-28 21:16
#9

#8 Jag tycker inte det låter som någon hög vikt.

emma93
2018-10-28 21:20
#10

#8 Har du provat att känna från undersidan bröstkorgen och stryka med fingrarna hela vägen upp till ryggraden, alltså nedifrån och upp ut med bröstkorgens sidor? Då brukar man känna om det finns någon "sadelkant" av hull. Det känns ju då likadant på båda sidor. Ju mer hull desto längre ned på revbenens sidor sitter kanten. Om du inte känner någon kant är han förmodligen inte alls för tjock.

_Wilma
2018-10-28 22:59
#11

#8 Jag tycker han verkar ha en bra vikt. 🙂 Han är väl fortfarande valp  och behöver få mat med mycket energi och näring.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

One.Gibbis
2018-10-29 08:05
#12

#10 Ja, gjorde det nyligen och märkte att det finns en sadel av hull som sträcker sig ganska långt ner. Kan börja minska godiset under promenaderna och se hur det utvecklar sig. Tusen tack för tipset, blir mycket enklare att mäta hullet på honom såhär! :) #11 Unghund är han nu. Är inte jättepetig med vikten (tycker kontition är viktigare ur hälsosynpunkt), men vill kunna lita på mitt eget omdöme mer och inte oroa mig att veterinären ska säga något annat, om du förstår? :)

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Upp till toppen
Annons: