Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 758 ggr
speleman
11/14/18, 11:53 PM

valpköp och dolda fel

När man köper en valp så har många uppfödare 3 år mot dolda fel.Vi köpte en Volpino som inom 3år visade sig ha fel på sin höft och fick genomgå en operation.Men dolda fel försäkring som uppfödare har tog inte detta.då är den till ingen nytta tycker jag. fler som råkat ut för samma.

Annons:
kalindas
11/15/18, 12:47 AM
#1

Höftledsfel går inte på Dolda Fel.
Sen så är själva Dolda Fels försäkringen egentligen inget skydd för köparen, utan för uppfödaren. För att skydda uppfödaren om djuret det sålt bär på ett dolt fel, t.ex. hjärtfel mm. Har de inte försäkringen få det helt enkelt betala ur egen ficka om ägaren kan få igenom att det är ett dolt fel.
Men som sagt höftledsfel kan man sällan eller aldrig få pengar tillbaka för oavsett försäkring. Enda anledningen du ev. skulle kunna kräva ersättning av uppfödaren, är om uppfödaren medvetet har avlat på sjuka djur. Kanske parat hundar med t.ex. D eller E höfter, eller undvikit att göra tester som krävs av rasklubben.
Skulle det vara att det inte är krav på höftledsröntgen på rasen du köpt, så kan det vara svårt att kräva ersättning. Men då är det viktigt att nämna detta i rasklubben och kanske begära att det ska vara krav på HD röntgen på även denna ras.
Kanske begära HD röntgen på båda föräldrarna.

/Elisa

Lona
11/15/18, 4:58 AM
#2

TS, bedömde ert eget försäkringsbolag det hela som ett dolt fel? Alla fel, defekter och sjukdomar som dyker upp före 3 års ålder räknas ju inte som dolt fel och då går oftast hundens egen försäkring in. Gäller som sagt sällan ledfel, lite beroende på ras och villkor.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: