Annons:
Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 1639 ggr
Silvervittra
12/3/18, 7:57 PM

Blue merle och övertecknad?

Hejsan! Har lite frågor till er med övertecknade shelties i allmänhet men ffa bm-övertecknade. Hur gamla är de? Hur mår de/ har de några sjukdomar? Har du haft en, och hur gammal blev den isåfall? Upplever ni de som mer rädda/ hariga än andra hundar ni haft? Tack på förhand!

Annons:
Jojaton
12/3/18, 8:50 PM
#1

Övertecknat i sig för inte med sig sjukdomar (som tex double merle gör), och har ingenting att göra med mentaliteten så en övertecknad hund kan vara precis lika rädd, eller stabil, som en korrekt färgad sheltie.

Johanna - Instagram

Silvervittra
12/3/18, 9:25 PM
#2

Åh okej. Hur vet man om det är en double merle? Kan man endast avgöra detta via gentester? Jag tänkte mer på rädslor osv då jag läst att shelties med mycket vitt även kan ha blekta pigment i ögon/ öron vilket gör att de hör/ ser sämre och blir oroligare…

Jojaton
12/3/18, 9:50 PM
#3

Nej, double merle blir det om man parar två merlefärgade hundar med varandra. Det görs inte (inte av några seriösa, SKK-reggade uppfödare iaf!) i Sverige pga riskerna, och sådana valpar får inte registreras. 

Det är double merle som orsakar blekta pigment och kan föra med sig dövhet och blindhet - inte normalt vita hundar. Finns ju raser som är helt vita och inte har några problem med det, tex samojed, japansk spets och vit herdehund. Så en vanlig övertecknad hund behöver du inte vara orolig för sålänge man gjort research om släkten. 

Shelties överlag har ju dock lite problem med mentaliteten så jag rekommenderar dig verkligen att träffa föräldrar (gärna syskon/släktingar också om du har möjlighet) och inte bara gå på uppfödarens ord :)

Johanna - Instagram

Silvervittra
12/4/18, 3:33 PM
#4

Jaha okej! Jag hade fått för mig någonting helt annat då. Så en övertecknad bm har inte större risk för sjukdomar än en "vanlig" bm helt enkelt?

Jag har även hört att man inte får avla på övertecknade hundar, stämmer det? Är det då för att det inte är en önskvärd teckning vid ex utställningar, och inte pga hälsa?

Tack snälla för dina hjälpsamma svar! :)

Jojaton
12/4/18, 4:22 PM
#5

Precis - felet med en övertecknad hund är färgen, som alltså inte är godkänd/önskvärd enligt rasstandarden, men är annars som vilken hund som helst. Det man bör ha i åtanke är dock uppfödare som gör om kombinationer där man fått övertecknade valpar eller aktivt avlar på det. Eftersom det inte är godkänt får man inte ut något av det för sin framtida avel och det för inte rasen framåt. Att enstaka valpar/kullar föds är dock inget att vara orolig över.

Får får man väl, men eftersom det inte stämmer med rasstandarden så för det varken rasen eller ens egna avel framåt och är därför helt onödigt. Precis som att man inte avlat på en hund som saknar alla tänder, inte stämmer med storlek, mentalitet osv. Så det har inte med hälsa o göra utan med att det inte är en rastypisk Sheltie - så vad är då syftet med att avla på den?

Johanna - Instagram

alltidnordin
12/4/18, 6:51 PM
#6

För att minska risken att få övertecknade valpar skall man se till att inte para två individer som bär på den så kallade vita faktorn. Ett tecken på att individen bär den vita faktorn är att den är vit på insidan av bakbenen och upp över magen. En övertecknad sheltie kan och får gå i avel, då den själv inte behöver lämna övertecknat med rätt partner. Sedan är det inte speciellt många som faktiskt gör det, men dem får. 

På utställning bör de inte få högre än ett Good.

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Annons:
Upp till toppen
Annons: