Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1148 ggr
Ninaoegren
2019-01-01 16:46

Ensamträning

Vi har lite problem med ensamträningen för vår sheltie som är 9 månader. Vi började från att han var ca 12 veckor att lämna honom korta stunder 1-5 minuter åt gången. Vi spelade in och då har han skällt och ylat nästan hela tiden. Vi har successivt ökat tiden (dock inte varit särskilt duktiga på att lämna honom då det är väldigt jobbigt och gör ont i hjärtat då han ju alltid ylar osv). Vi har nu testat att låta honom vara i sovrummet när han ska vara ensam för att avgränsa området och inte låta dörren vara något negativt. De senaste gångerna har vi lämnat honom 30 minuter och det skälls och ylas hela tiden förutom de första 5 minuterna då han gnagar på sitt ben som han får när vi lämnar honom. Vi vet inte vad vi ska göra för att ta bort hans ångest när han är ensam. Vi vill ju kunna lämna honom några timmar när han är vuxen utan problem men det känns inte som att det går framåt. Tar tacksamt emot alla tips och förslag!

Annons:
_Wilma
2019-01-01 18:00
#1

Det är bra att ni tänker på att avgränsa området där han ska vara. Gör det till ett mysigt ställe. Ha någon leksak och en vattenskål där, och vänj honom att vara där då ni är hemma. Passa på att lägga honom där då han är trött och välrastad. Sitt bredvid tills han somnat. Var i närheten och gå ut och in genom dörren till rummet bredvid, så det inte blir något ovanligt och konstigt.Gör ingen stor sak av att du kommer eller går.

När han är van vid att vara där själv då ni är hemma, testar ni att gå ut en liten stund, kanske bara några sekunder första gången. Man kan ha någon rutin, ex att man säger något särskilt, lika varje gång. Gör inget särskilt när du kommer tillbaka. Det ska vara den naturligaste sak i världen att matte eller husse går och kommer tillbaka. 

Träna ofta, helst flera gånger varje dag och utöka tiden successivt beroende på hur han klarar det hela.

Om han reagerar negativt på något särskilt, ex att du tar på dej ytterskorna, så vänj honom vid det utan att du går ut.

Målet är att han ska vara lugn innan ni går vidare till nästa steg.

Hoppas att det här var tips som är till hjälp för honom och för er! Lycka till!🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Jojaton
2019-01-01 22:58
#2

Backa i träningen! Han är inte lugn under tiden ni lämnar honom, han kommer inte automatiskt bli lugn bara för att ni ökar på tiden!

Just nu verkar han klara fem minuter, backa dit och kör det tills det inte är någon grej att ni går, utöka med en minut, eller kanske bara en halv minut åt gången, och fortsätt så. Ofta kommer man till en gräns där de kommer på att det är ingen skillnad på 30min och 5 timmar, men målet är att aldrig lämna dom så länge att de börjar bli oroliga - då har man gått för snabbt fram.

Johanna - Instagram

One.Gibbis
2019-01-03 09:14
#3

Håller med de föregående talarna! ☺ Du har fått bra tips redan, men jag kan berätta lite hur jag gör med min kille, som verkar ha ungefär samma problematik som din hund. Han ljudar också lätt när man går. Har backat i träningen nu och har mest fokuserat på följande övningar: Eftersom han var (fortfarande ganska, men mindre nu) väldigt efterhängsen när jag var med honom var det sällan som han bara blev ensam utav sig själv. Därav har jag gjort som så att jag försökt få in lite lagom distans i vardagen. När jag ska gå ut och hämta något utanför huset, eller gå till ett annat rum har jag bara gått (inte annonserat någonting) och sedan endast hälsat lugnt på honom en gång när jag kommit tillbaka. Å endast när han har alla fyra tassarna på marken. Hoppar han vänder jag bara honom ryggen. Bara denna övningen har gjort att han är ganska avslappnad när jag går, förmodligen för jag inte stressar upp mig själv lika mycket över att han kommer bli lämpad ensam. Han har faktiskt råkat bli det vid några tillfällen när jag gått, och övriga människor som funnits i huset gjort detsamma— men då utan att bli helt stissig. 😃 Sen har jag börjat göra måltiden till något positivt, som han endast får när han är ensam. Fyller ett märgben/alt kong med mat, som han får på en mysig bädd inne i ett rum som kommer bli hans plats sen när han lämnas ensam längre gånger. Började med att ha dörren på glänt, och hänvisade honom tillbaka till maten om han ville gå till ett annat rum, och sedan stängde jag successivt dörren. Förutom det har jag kört med kompostgaller mellan mig och hans sovhörna, dvs sä, under en tid då jag upplevde att han inte riktigt kunde varva ner och somna om jag inte var tillgänglig rent fysiskt. Numera kan han det, men kanske är de något att prova för er? ☺

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Ninaoegren
2019-01-07 14:24
#4

@jojaton Tack för svar och tips! Men är fortfarande fundersam, han skäller ju och är orolig så fort vi stänger dörren i princip (om vi inte ger honom ett ben). Ska vi då gå in direkt när han skäller, eller hur ska vi göra för att backa i träningen?

Ninaoegren
2019-01-07 14:25
#5

Tack alla för era svar och tips, ska testa allt!! :)

Jojaton
2019-01-07 17:00
#6

#4 Då får ni avdramatisera dörren, öppna/stänga många gånger utan att det händer något, gå ut och gå in direkt igen utan att stänga dörren emellan osv, så att det blir helt naturligt att ytterdörren används precis som alla andra dörrar i huset :)

Johanna - Instagram

Annons:
_Wilma
2019-01-07 19:09
#7

#5 Hoppas det löser sej! Berätta gärna hur det gått! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Upp till toppen
Annons: