Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 722 ggr
gizmosmatte
7/12/19, 5:57 PM

Kan 2 trefärgade få sobel valp?!

Jag undrar om någon här kan något av  färgavel ?!

jag har 2 st systrar, en sobel och en trefärgad!

Deras föräldrar är bägge sobel ( en skuggad  sobel och en helt ljus / guldig)

Jag har tänkt låna in en trefärgad hane till en av tikarna  vars föräldrar är svartvit 0ch trefärgad!

Jag är medveten om att om jag parar in sobel tiken så kan det bli sobel valpar men om jag parar in min trefärgade tik blir det då bara trefärgade valpar?!Det kan väl inte bli någon svart vit valp?!

Vad säger procent chansen.. om man nu säger att det skulle bli 4 a valpar..

blir då ca hälften sobel ( parning av sobel / trefärgad?!)

och om man parar trefärgad/ med trefärgad KAN det bli så att en av 4 a valpar kan bli sobel?!

Någon som vet?!

Annons:
_Wilma
7/12/19, 8:32 PM
#1

Varje hund har två anlag ( s k alleler) som påverkar grundfärgen. Om de är olika är ett dominant och det andra är recessivt.

En trefärgad hund har antingen två trefärgade anlag eller ett trefärgat och ett (recessivt) svartvitt anlag.

Den trefärgade hane som du tänkt låna har ett trefärgat anlag från den ena föräldern och ett svartvitt från den andra.

En svartvit sheltie har alltid två svartvita anlag, då det svartvita anlaget är recessivt (icke dominant).

Om din trefärgade sheltie har två trefärgade anlag, och paras med den sheltie som du tänkt, blir valparna alltid trefärgade. Hälften kommer att ha två trefärgade anlag och den andra hälften kommer ha ett trefärgat och ett recessivt svartvitt anlag.

Om din trefärgade sheltie skulle bära på ett recessivt svartvitt anlag, är sannolikheten 25% chans att någon valp blir svartvit. Sannolikheten för att valparna ska bli trefärgade är 75%.

Det är lite krångligt med färggenetik. Hör av dej om det är något som du inte hängde med på. 🙂

Svaret på din fråga: Två trefärgade shelties kan inte få en sobel valp.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Upp till toppen
Annons: