Annons:
Etikettlek-och-rörelse
Läst 1793 ggr
engla16
8/1/19, 4:51 PM

Blandras eller renrasig?

Hej jag undrar om ni tycker jag ska köpa en renrasig valp eller en blandras?. Jag vill iallafall köra agility och lite sånt. Jag vill bla ha en lättlärd hund som är snäll och fin😊 jag har beslutsångest! Skriv isåfall vilken korsning ni tycker jag ska köpa🌸

Annons:
cEDS
8/1/19, 5:01 PM
#1

Givetvis renras! Då får du en hund vars föräldrar och längre bak i ledet gjort hälsotester och du vet mer vad du kan förvänta dig för mentalitet på hunden.

_Wilma
8/1/19, 7:37 PM
#2

Renrasig! Jag håller helt med #1.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Katti
10/8/19, 11:19 AM
#3

Tänk på att blandrasvalpar aldrig har de bästa individerna från varje ras i stammen, och föräldrarna är mycket sällan testade för sjukdomar och defekter som finns i de respektive raserna. Blandrasavel är slumpartad och de ingående raserna kan mycket väl vara "inkompatibla" vad gäller egenskaper, så den stackars hunden inte vet vilka drifter den ska agera på. Finns det jakt i hunden blir den ofta omöjlig att ha lös o s v.

En viktig sak i sammanhanget är att det inte finns en seriös uppfödare som kan sin ras och sina individer att luta sig mot om det blir problem. Och, inte minst, det är extremt mycket svårare att omplacera en blandras. Renrasiga omplaceringar finns det ofta efterfrågan på, men när det gäller blandraser är det bara att kasta en snabb blick på Blocket, omplaceringssidor på Facebook och liknande så ser man att utbudet vida överstiger efterfrågan. Vilket innebär att alla definitivt inte kommer få nya hem… Självklart planerar man inte för omplacering när man längtar efter en valp, men livet händer och att tvingas omplacera är långt ifrån ovanligt.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Kitten86
10/21/19, 11:58 AM
#4

Håller med #1, köp renras

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: