En bra sheltie är en superrolig hund tycker jag! Jag har en tvåårig hane, han är inte jättegosig eller kelig, men vill gärna vara med och vara nära, jämt. Sam är ett riktigt lyckopiller som alltid är glad och positiv, oftast med en räv bakom örat för han hittar på en hel del hyss och har lite egna åsikter om det mesta 😅 benen klarar av att gå hur länge som helst, han älskar att vara ute och springa och upptäcka i skogen och kan göra det hur många timmar som helst. Väldigt lättmotiverad med både leksak och framförallt godis, älskar agility och tycker tricks är okej. Har inte lika mycket mental uthållighet och arbetsmoral som fysisk - men han är också ung.
Annars är han en ganska enkel hund, älskar andra hundar och hamnar sällan i konflikter, reserverad mot främlingar som tyvärr slår över i rädsla ibland. Inte världens bästa avknapp (något jag i efterhand hade lagt mycket mer tid på under valptiden) utan det tar tid för honom att varva ner på lite stökigare platser. Jävligt glad i sin egen röst är han dock 🙈😂
Var noga med mentaliteten när du väljer hund. Det ÄR värt att vänta på en riktigt stabil hund och var lite hård med val av uppfödare, träffa gärna uppfödarens hundar på andra tillställningar än hemma och gärna även tidigare avkommor därifrån för att få en bild av hur deras hundar är 😊