Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 2006 ggr
Cecilia.J.Johansson
8/19/19, 12:57 PM

Avundsjuka

Hejsan uppfödare, Jag är så avundsjuk. Och sorgsen. Jag fick min underbara valp i vintras från en uppfödare i Sydsverige. Jag vill inte här uppge vilken, men med lite sökning bland andra inlägg kan man lätt ta reda på vilken. Som förstahundsägare tyckte jag att jag gjorde min research inför valet av uppfödare/valp och det slutade med att jag hämtade upp min älskling som nu blivit min finaste vän. Men jag har mött svårigheter under valptiden som jag och min valp fortfarande jobbar på, och som jag gärna hade kunnat vända mig till min uppfödare med. Det tråkiga är att jag har ingen kontakt med uppfödaren. Ingen alls. De tre andra hundägarna med hundar därifrån som jag i efterhand kommit i kontakt med, på egen hand, har samma upplevelse. Jag vill inte tala illa om någon, jag har fått min bästa vän därifrån, men jag ser alla andra ha mer eller mindre fin kontakt med sin uppfödare, allt från julhälsningar, träffar, eller allmänt intresse av att se valpens utveckling, men framför allt funktionen av ett stöd från en mer erfaren sheltieägare. Och jag är så avundsjuk (i brist på bättre ord) och sorgsen över att min första erfarenhet av den omtalade hundvärlden blivit något färgad av denna avsaknad av kontakt och ointresse. Jag har nu i efterhand sett en del saker jag borde reagerat på inför valpköpet, det är ingenting jag vill ska diskuteras i detta inlägg. Jag har lärt mig en del de senaste månaderna. Poängen med detta inlägg är istället att framföra vikten av en god kontakt med uppfödaren och att ni härliga uppfödare ska veta att era ansträngningar är värdefulla. Från en som vet. //Cecilia

@sheltieastrid

Annons:
Jojaton
9/5/19, 5:35 PM
#1

Åh vad tråkigt att du inte har någon kontakt med "din" uppfödare… Har du någon annan hundmänniska du har förtroende för och kan bolla tankar med?

Min sheltie är från Norge, men trots detta har jag en otroligt nära kontakt med hans uppfödare. Hon finns alltid där om man har frågor eller funderingar, är alltid intresserad av att få uppdateringar om vårt liv och blir överlycklig om jag hör av mig och vill komma och hälsa på. Då vi har nästan 6h resväg till henne blir det ju inte särskilt ofta, men jag var där en gång förra året och planerar att hälsa på nästa år i samband med en stor agilitytävling i Norge. Trots detta kan jag absolut bli avundsjuk när mina kompisar kan åka en halvtimme och hälsa på deras uppfödare när denne har en valpkull, träffar dom på utställningar eller tävlingar osv, så till viss del förstår jag absolut dina känslor, även om jag inte kan föreställa mig hur jobbigt det måste vara att inte ha någon kontakt alls.

Johanna - Instagram

Kitten86
10/21/19, 12:36 PM
#2

Tråkigt att höra om dina upplevelser. Enligt min erfarenhet är det många uppfödare som "klipper banden" efter att man köpt hunden eller kanske efter att den blivit något år (tyvärr).

Jag har nära kontakt med uppfödaren på min äldsta hund. Vi träffas ganska regelbundet och går promenader tillsammans och så. Jag hade under min mellersta hunds första 2-3 år ganska regelbunden kontakt med hans uppfödare också som bor i Polen.

Min yngsta hunds uppfödare däremot har inte visat något direkt intresse efter att jag köpte honom. Jag mejlar uppdateringar och så ibland vilket hon svarar på, men verkar inte finnas något intresse från hennes håll alls.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

irrenil
6/14/20, 2:00 PM
#3

Jag HADE jättebra kontakt med uppfödaren till vår senaste sheltie, pratade minst 1 gg/vecka, men sen kom det lite elakheter från henne och jag "klippte" bandet direkt. Iom att jag har haft hund i 30 år så behövde jag inte henne, men det var trist! Vår Collies uppfödare hade jag kontakt med ända tills vår älskade vovve gick bort, 14 år, ringde inte jag så ringde jag, vi blev riktigt goda vänner och vi hade "valpträffar" tills alla colliesar blev ca 10 år haha. Så bry dig inte, vissa vill som sagt inte ha kontakt, mest intresserade av pengar tror jag, och jag tror att jag vet vilken kennel du menar. Men njut av din vovve!Han en skön sommar😎

GuUuLd
6/16/20, 7:35 AM
#4

Jag har har/har haft hund från 3st olika kennlar och upplever att jag har allra bäst kontakt med den sista killens uppfödare (han är iofs bara snart 4månader). Henne har jag haft kontakt med i flera år på fb innan köpet och har nu ännu bättre kontakt 🙂 De två andra uppfödarna har jag mest haft lite "ytlig" kontakt med på facebook men har ändå fått svar om jag undrat något eller så.

Har väl lite då och då varit något avundsjuk på andra som haft uppfödare som anordnar kennelträffar osv.

Uppfödaren till min senaste kommer vi väl försöka besöka någon gång framöver men vi har ca. 100mil enkel resa så det blir inte så ofta 🙂

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Upp till toppen
Annons: