Annons:
Etikettfakta-om-rasen
Läst 836 ggr
engla16
10/3/19, 3:12 PM

Sheltie eller en finsk lapphund?

Först och främst, jag är medveten om att det är mycket jobb med en hund, vi har en tik hemma och jag är uppväxt med hundar. Jag är 13 år och jag älskar hundar, kollar på fakta varje dag!. Jag vill ha en lydig, lättlärd, arbetsvillig, lugn men inte för!, pigg och glad. Jag vill träna Agility, spår och lite lydnad även träna mycket konster. Alltså vill jag ha en aktiv sällskapshund. Obs det blir min första egna hund, men jag är med hundar varje dag så jag vet allt om jobb!. Jag är lugn och energisk, glad och gillar regler. Vilken ras tror ni passar mig bäst skriv järna😊 obs skriv inget hat eller typ du är inte mogen för en hund, läs på mer och sånt

Annons:
engla16
10/3/19, 3:13 PM
#1

Juste vi bor på en bondgård med mycket space, djur och besök

Lona
10/3/19, 3:26 PM
#2

Jättebra inlägg! 👍🙂 Ger betydligt bättre information och du låter mycket seriösare. Bra där! Förutom sheltie så tänker jag på flera av raserna i grupp 9, sällskapshundar. Bichonraserna (tex bichon frisé och bichon havanais) är pigga och glada små hundar. Låt dig inte luras av att de kan se ut lite som "tanthundar", de är lätta och roliga att träna bland annat agility och tricks med. Vill man inte hålla på med massa Pälsvård och inte ställa ut så kan man klippa ner dem till en mer sportig frisyr. Det är dessutom generellt sett friska och långlivade hundar. 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

CayKantos
10/3/19, 3:49 PM
#3

Håller med #2 myxket trevligare inlägg. Hoppas du kan ta om, andas och lägga ut ett nytt inlägg i letan efter ras. Sheltie skulle defintivt passa tror jag, men kan nog vara lite självständiga iom det i grunden är en vallhund. Pudlar är ju väldigt enmannshundar och kan vara riktigt roliga då dom går att göra myxket med. Väldigt trogna sin ägare och lydiga med rätt träning. Nackdel är atr det starka bandet kan ge problem vid ensamhetsträning vilket ej är helt ovanligt inom rasen. Men jobbar man på det tidigt och tar det lugnt är det bgt som går att träna med :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

engla16
10/3/19, 3:54 PM
#4

👍🏻 Dock tycker jag att bichon frise är för liten och pudel kräver väldigt mycket pälsvård

CayKantos
10/3/19, 4:37 PM
#5

Pudel är enkla att raka och får en så underbaaaar päls efter en rakning och bad 😍😍 Mycket sötare när dom e rakade också😍 Tror nästan en sheltie kan va lite värre iom deras päls drsr med pinnar, löv och andra spännandd grejer😂 sen borstning bakom öron, vid rumpan och i arm/benveck har jag flrstått är behövande nån gång i veckan? 🤔

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Edliv12
10/3/19, 5:11 PM
#6

Jag skulle nog säga att en sheltie är bättre om du vill köra agility och vill ha en lättlärd hund. Har en kompis med en fins laphund, hon är jätte snäll men inte världens lydigaste hund. Sen är det ju också olika från hund till hund men jag skulle säga att sheltie är en bättre första hund om du vill gå på agility osv.

Annons:
Jojaton
10/6/19, 10:49 PM
#7

#5 Nej, skulle absolut inte säga att en pudels päls är enklare än en shelties. Har en sheltie med väldigt mycket päls - det är extremt sällan som han drar in grejer i pälsen. Visst fastnar enstaka pinnar eller löv - men inte mycket värre än det gör i ett par skor eller ens eget hår. Det är verkligen inget problem liksom. Och sålänge hunden har en funktionell päls så går borstning runt öron, armhål/benväck otroligt fort - ett par minuter för att reda ut eventuella tovor. Är betydligt mer jobb att raka en pudel ;) Ska pudeln dessutom hållas kortklippt får man ju raka den rätt ofta - underhåller man sheltiens borstning är det inte mycket tid som går åt i månaden.

Johanna - Instagram

engla16
10/6/19, 10:58 PM
#8

#7 👍🏻

engla16
10/6/19, 10:58 PM
#9

#7 👍🏻

Katti
10/7/19, 1:34 AM
#10

#3 Du skriver att sheltie kan vara självständiga för att de är vallhundar. Det förstår jag inte; vallhundar är ju generellt de allra minst självständiga hundarna, då de är avlade för ett mycket nära samarbete med människor! Just sheltie arbetade i grunden lite mer på egen hand, men de är med rätt förutsättningar extremt samarbetsvilliga och uppmärksamma hundar!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

CayKantos
10/7/19, 1:42 AM
#11

#10 jo men en vallhund MÅSTE kunna jobba självständigt. Sen att det är i samarbete med människan att dom yttrar sin självständighet. Det är iaf min psikt och min uppfattning.. #7 dåså, har som sagt inte helt koll på sheltie vet bara dom som bodde nära oss hade sheltisar som drog in jättemyxket löv o grenar.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
10/7/19, 1:44 AM
#12

#7 har rakat pudlar ett x antal gånger. Även första gången jag rakade en storpudel tog det max en timme. Sen gör man det var andra eller var tredje månad :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lavine
10/7/19, 9:11 PM
#13

#7 Håller med, med pudel kommer också en del småpill, som att rensa hår ur öronen och så. Jag tror att pudel är en jättekul hund, som skulle kunna passa TS, men när jag börjat fråga pudelägare om sportklippta hundar så kommer det ändå alltid fram att det är ganska mycket pyssel med pälsen mellan klippningarna.

Annons:
Lavine
10/7/19, 9:13 PM
#14

Jag tänkte att även papillon kan passa. 🙂

Jojaton
10/7/19, 10:26 PM
#15

#12 har visserligen inte haft/rakat pudlar själv men alla jag känner som äger pudlar ägnar betydligt mer tid åt Pälsvård än en timme varannan/var tredje månad! Bad, fön, rakning (vilket de jag känner får göra oftare) tar betydligt mer tid än vad jag lägger på min shelties päls 😊 säger inte att du har fel - bara att vi har väldigt olika erfarenhet! Ang det här med självständighet och enmannahund - upplever att shelties är bland de mest ”klistriga” av vallhundsraserna. Speciellt i träning är de flesta inte alls särskillt självständiga utan man får ofta lägga ner en del jobb på att få dom att vilja jobba bort från en/på avstånd. Det går - men det kommer inte gratis! Gällande enmannahund så är de absolut ingen ras som har ett behov av ett stort kontaktnät - familjen och närmsta vännerna räcker långt. Jag har en sheltie som kan springa agility eller träna tricks med vänner - men i skarpt läge väljer han alltid mig. Känner några som inte jobbar över huvud taget för nån annan än ägaren, och några som gladeligen hänger på vem som. Överlag skulle jag säga att de är en ”fåmannahund”. Eftersom det är en reserverad ras (där det tyvärr alldeles för ofta slår över i osäkerhet) är det viktigt att tidigt lägga mycket tid och energi på bra socialträning och låta valpen träffa massor med olika sorters människor - speciellt om man har en del ruljans på besök hemma.

Johanna - Instagram

Upp till toppen
Annons: