Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1430 ggr
Digiex
2019-10-26 12:57

Orolig för min shelties höft

Hej! Jag har en 8 månaders sheltie som nu när han hoppar upp i t.ex soffan så hör man små ?knäck? ljud från höften/benen. Jag hörde att man inte ska låta valpar gå i trappor och även hoppa då det inte har utvecklat sina höftben klart, så jag undvek det tills han blev kring 5-6 månader, men då jag har katter som gärna hoppar upp på allt så tar han efter dem så det har varit lite svårt att hindra honom helt från det. Nu låter jag honom gå i trappor och även vara i soffan. Men när han hoppar upp i soffan så låter det som att höften eller benen knäcks, ungefär som det kan göra för oss människor. Jag undrar om det är farligt eller är något slags symptom på HD eller något annat höftproblem. När han blir 12-18 månader så ska jag röntga honom, men jag funderar om jag ska göra det redan nu? Vad tror ni?

Annons:
Lavine
2019-10-26 21:10
#1

Det knakade i min hund också när han var i den åldern. När han var 13 månader röntgades han med felfria höfter. 🙂 Jag vet däremot inte mer om vad det var som lät. Han fick hoppa och gå i trappor.

Han har aldrig haltat till och hoppat på tre ben eller så?

Jojaton
2019-10-31 22:03
#2

Är du orolig hade jag kontaktat en veterinär, de är mycket bättre på att avgöra om det behövs röntgen/annan behandling eller om det är fullt normalt än vad vi är som aldrig sett/träffat din hund :)

Generellt brukar hundar behöva ha rätt grova fall av HD för att det ska märkas i så tidig ålder, och just ljud från leder är inte det vanligaste symptomet man då märker.

Ang trappor och hopp så gick min valp i trappor från rätt tidig ålder, men bara någon gång ibland, och hoppade upp och ner för soffan innan han var 9 veckor (ner i alla fall, upp tog nog lite längre tid på grund av korta ben haha) Han är röntgad med (fina) C-höfter, men annars otroligt fin i kroppen och har aldrig visat något gällande höfterna, de stör honom inte alls och är med nästan all säkerhet genetiska. Självklart bör man vara försiktig och se så att valpen tar sig fram på ett säkert vis, men de förstörs inte av att gå i trappor eller hoppa upp och ner för saker ibland.

Johanna - Instagram

emma93
2019-11-02 20:37
#3

Jag har haft två stycken vars leder det knakade i under en period i uppväxten  när de hoppade. Nu tror jag inte det var specifikt höfterna det knakade i, men det kan ju vara svårt att avgöra också. Båda är röntgade med A höfter och patella ua (en är nu 9 år och en 13 år). Knakningarna slutade när de var vuxna. Men därmed inte sagt att det så med just din hund. Är du orolig är det ju inte fel att låta en veterinär kontrollera din hund.  Jag personligen skulle inte röntga höfterna innan den blivit 12 månader om inte det fanns fler kliniska symtom (såsom smärta eller rörelsestörning odyl), om du ändå tänkt att röntga den för avläsning senare. Om jag inte tänkt röntga för avläsning men vill röntga tidigt så finns det något som heter PennHip där man tar fler bilder än en "vanlig" höftröntgen och där man får avläst och jämfört med  andra hundar av samma ras och man tittar på olika rasers benägenhet att utveckla artros. Man tar även i denna röntgen en bild som är likvärdig med den som avläses hos SKK och man kan alltså skicka in den för officiell avläsning om hunden är i rätt ålder (såsom du tänkt) men just PennHip har fördelen att man kan göra på unga valpar. Men det görs inte på så många ställen i Sverige än och nackdelen är ju då att det inte finns någon statistik på resultatet såsom det gör i SKK's hunddatabas över HD-röntgade Shelties (om man gjort röntgen för tidigt).

Men med detta sagt så tror jag att du ändå kan börja i den änden att du kontaktar veterinär, alternativt fysioterapeut, som kan känna igenom din hund och se vad de säger om knakningarna och om de anser att det är något att oroa sig för i dagsläget. Förhoppningsvis kan du avvakta och röntga såsom du planerat, efter 1- årsdagen.
Stort lycka till med din vovve :)

emma93
2019-11-23 18:59
#4

Hur har det gått för er #0?

Upp till toppen
Annons: