Vuxenfoder till kräsen sheltie
Hej
Vi har mixat fram och tillbaka senaste veckorna för att hitta något som passar men han ratar allt.
Uppfödaren gav Purina PRO plan Salomon och det har vi som bas men får toppa med konserverade korvar från four friends då han inte äter enbart torrfoder.
När vi nu ska introducera adult foder hoppas jag kunna hitta något som passar denna kräsna hund. Tacksam för alla tips jag kan få!
Tittat lite på four friends derma coat och den med smak av vildsvin. Även kollat på Orijen original samt Magnussons.
#0: Om han inte är förtjust i torrfoder kanske någon typ av färskfoder eller mush skulle passa honom bättre? Har ni provat att blöta upp torrfodret han äter nu?
// Harley
#1: vi behöver få det att fungera med torrfoder så färskfoder är inte aktuellt tyvärr.
När vi fick honom blötte vi alltid torrfodret men det ratade han helt när han blev ca 5 månader😩.
Funkat fint att toppa med lite blötfoder men sen blev han dålig i magen och nu vill han inte längre ha den korven. Idag toppade jag med nötfärs som jag snabbt kokat upp och det älskar han. Gourmetmat ska det vara😍.
#2: Aha, så ni har en liten finsmakare där hemma. 😄
Jag hade en hjorthund som var väldig kräsen med maten. För honom gjorde laxolja susen. Eller att jag "lurade" honom att få igång ätandet genom lite godissök hemma som ledde fram till matskålen där sista gottisarna väntade ovanpå maten.
Hoppas andra kan ge fler tips. Få saker som kan vara så stressande och frustrerande som när ens hund inte äter. Känner med dig!
// Harley
Vår mellanpudel har alltid varit kräsen. När hon blev vuxen åt hund under längre tid Magnusson innan hon tröttna på det. Numera köper vi bara mat i mindre påsar (ca 2kg) och sen byter vi sort mellan gångerna (har i princip alltid två olika sorter på samma gång och när ena är slut skaffar vi något annat, antingen annan smak av samma märke eller annat märke). Det funkar väldigt bra på henne (vi har dock märkt att lamm inte är en höjdare så det brukar vi undvika).
Sen föredrar hon också att äta ute på promenader eller när man matar från handen (eller på landet när hon gilla att äta ut ur ett trasigt gosedjur som jag tagit bort innehållet ur) så hon har ingen skål att äta ur.
Mamma brukar alltid blanda mat med tex lite kokt kyckling eller köttfärs eller liknande i sin godispåse när hon går ut.
Hon har fått musch ibland men nu har hon tröttnat på det också :P
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#3: tack för tipsen. Ska prova laxolja. Ja det är rätt jobbigt. I början åt han ALLT. Bara gick till matskålen hela tiden för att se om något nytt låg där. Hoppas det vänder snart.
#4: inte lätt med en kräsen hund. Vi får kämpa på😀. Nu har vi testat ett foder från arken zoo, nutrima. 2 dagar har gått bra med lite laxolja på toppen👍
#6: Kan ju säga det är väldig skillnad från att ha labrador (som vi hade tidigare) ;)
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu