Hur mycket färskfoder?
Hur mycket färskfoder äter en liten valp på 10 veckor om dagen? :)
Är det ingen som har matat sin lilla sheltie med färskfoder?🙂
Jag har själv aldrig gett färskofoder till en valp då jag började ge färskfoder när min hund var ca 1,5 år.
Jag skulle nog tro att det skiljer sig något mellan de olika färskfodren beroende på innehåll. Men så mycket kan jag inte tänka mig att de äter om de ska äta färskfoder 100%.
Kollar man inne på t.ex. VoH's hemsida rekommenderas ca 10% av valpens vikt fördelat på 3 givor. Inne på VoH's hemsida kan man skicka in en fråga och få mer specifika svar till just sin valp (beroende på ras och ålder etc.)
Använder man omvandlaren som används till vuxna hundar däremot, och räknar på en hund om 8 kg, så blir givan per dag 160 gr.
#2 Bra tips! :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Kan bara instämma med ovan talarare
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
vad väger en valp då?:) Jag vill bara veta på ett hum hur mycket valpen kommer att äta :) jag tänker köpa voh :)
Ojj bra fråga, minns faktiskt inte att jag någonsin vägde min valp när jag fick hem honom. Eftersom jag inte gav färskfoder utan torrfoder så beräknades hans giva på valpfodret efter vuxenvikten så jag behövde aldrig väga honom.
Runt kilot kanske? En normalstor, vuxen, sheltie brukar väl ligga omkring 6-8 kg. Finns nog andra där ute som är bättre på det där med valpvikter…
En 8-veckors valp väger mellan 1,5 och 2,5 kg. :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Inte så illa gissat alltså 😉
Okej Tack🙂
Det stod att om valpen väger 1kg så ska den ha 20gram.. gäller det på hela dagen eller gäller det per mål? valpen ska väl äta mellan 4-3 gånger om dagen?
Jag skulle nog kontakta Carl på vom og hundemat för att höra med honom om det är det fodret du tänkt dig. Mina hundar får vom og hundemat och jag är verkligen nöjd. Det enda är att min sheltie inte riktigt klarar de med lax i, då får hon lös mage.