Tips på kennel
Hej!
Nu är det spännande tider; vi har bestämt att vi vill utöka familjen med en sheltievalp! :D Så, jag skulle önska få tips och rekommendationer på bra kennlar som ögonlyser samt även kollar armbågar och höfter; med andra ord fokus på friska hundar med stabil mentalitet (vet även att shelties har en förmåga att ha känsliga magar/allergier, så är ju positivt om även detta inte förekommer så ofta hos avkommor - om någon kennel ens för statistik på det). Vet du en kennel som har en historia av friska avkommor med bra lynnen så hit me!
Först och främst så vad roligt att du/ni hittat fram till beslutet att välkomna en sheltie till era liv. Jag vet av erfarenhet att har man skaffat sig sheltie en gång så blir det gärna så att man fastnar för rasen och ofta skaffar fler!
Enligt min egna uppfattning, och erfarenhet, så är det inte standard att uppfödare undersöker sina avelsdjur bortom ögonundersökning (ögonlysning) som är det enda riktiga hälsokravet som finns i Sverige - men det förekommer absolut. Det blir allt vanligare att valpköpare vill se hälsoresultat för höfter och armbågar på föräldrarna så det blir vanligare att det systematiskt testas även om jag inte skulle påstå att vi är nära riktigt än inom rasen att det ses som standard.
Ett tips när det kommer till sund mentalitet så håll koll på föräldradjuren, och gärna fler individer i valpens familjeträd, har genomgått BPH resultat. Det säger en del utöver magkänslan man kan få av att träffa en eller båda föräldrar. Sen ska man inte heller glömma att när det kommer till mentalitet så är inte genetiken allt utan man som valpköpare kommer också påverka hur hunden utvecklas allt eftersom den mognar och blir vuxen också. Det är något som jag själv inte skulle säga att man ska "sticka under stolen".
Vad gäller känsliga magar/allergier så tycker jag själv att det är en "öm punkt" för många uppfödare och enligt vad jag själv upplevt är det inte något som förs statistik för eller ens att uppfödare erkänner/ pratar öppet om att man har individer som har. Tyvärr. Alla mina shelties har haft riktiga "järnmagar" och klarat av att äta allt möjligt även om dem (som alla) kan åka på något som stör magen lite någon gång ibland.
Så kommer vi då till tips på kennlar. Det för mig är inte en helt enkel fråga faktisk. Det kommer ner till, för mig, vad du som valpköpare är ute efter t.ex. kring:
- Din förväntan av uppfödaren vad gäller kommunikation & ev stöd under uppväxten.
- Hur långt är du villig att åka för en valp? Vill du hålla dig inom visst reseavstånd?
- Vad för typ av sheltie är du ute efter? T.ex. sheltie av amerikansk typ är svårare att få tag på i Sverige än en sheltie av brittisk typ.
- Har du färg preferens på din framtida valp?
- Vill du gärna se andra hälsokoller utöver hd/ed på föräldradjuren? Flera generationer som hälsotestats?
- Vill du gärna se föräldrar med andra meriter och vad isåfall?
Min första sheltie köpte jag av Lejonluf's kennel. Riktigt bombsäker hund som hade ett härligt arbetsdriv och som jag tränad eoch tävlade en hel del olika sporter med. Dem föder inte upp sheltie så ofta numera utan föder främst upp welsh corgi cardigan. Men dem har några shelties som ingår i kenneln fortfarande och har en kull då och då. Utöver det har jag hört gott om Nightrunner's.
Det finns ingen brist på kennlar i Sverige som föder upp shelties men jag tycker personligen att det är svårt att hitta kennlar som jag upplever är uppfödare som jag själv av en eller annan anledning skulle vilja köpa hund efter. Men det bygger också på dem krav jag själv satt upp för mig själv i vad jag vill se av en uppfödare och dennes aveldsjur. Av kennlar jag tycker verkat bra i Sverige så verkar inte alla föda upp längre utan har antingen slutat föda upp, bytt ras eller föder upp i väldigt liten skala. Så som sagt, det beror på vad man själv sätter för krav/mål. Pga av mina egna personliga mål/krav har jag faktiskt importerat mina senaste tre shelties (Polen, Tjeckien och senast från Norge).
Så till syvende och sist kanske detta skapar fler frågor än vad det besvarar för dig. Ett tips är iaf att du kan se tillgängliga valpkullar av rasen på kopahund.se. Men är ju bara kring vad som fötts och finns till salu här och nu. Igenom SKK eller Köpahund.se kan man se vilka uppfödare det finns av rasen också. Så utifrån det är annars mitt tips att sätta upp vad du själv är ute efter och se börja kolla igenom uppfödare, se information om dem och deras hundar etc och sen sakta men säkert sålla bort tills du hittar den yuppfödare som du tycker känns rätt för dig. Många uppfödare, både Sverige och utomlands, lägger också upp annonser etc på t.ex. Instagram och det finns sheltiegrupper på Facebook också (för den som hänger på facebook).