Valpen kan inte slappna av
Hej! Har en 14 veckors sheltie han valp som aldrig kan slappna av om han inte är i sin hage som han sover i på nätterna. Hans vakna tid springer han runt och biter sönder saker och mig och min partner. Han leker nog en del för sig själv men ska i övrigt alltid ha uppmärksamhet helatiden, vi kan inte göra något utan att han gör något som han inte borde göra (bita skor, lister, soffa) och vi känner att han är olidlig att vara med. Ända tiden han kan ligga/vila/sova är när vi lägger honom i hans hage i vårt mörka sovrum, alla andra ställen är en "lekplats" vi vet att han bara är en liten valp och att valpar är busiga och energiska ( vi har båda haft hundar tidigare) vi älskar honom och skulle göra allt för honom. Vi leker, tränar, sover mycket, han verkar vara en glad och energisk valp men vi blir ibland så hopplösa och funderar om vi gjort något fel, om han har sjukt någonstans, om han är orolig och ängslig??? Då han inte kan slappna av. Vi har tidigt börjat träna honom socialt och han är inte rädd för människor och är mycket nyfiken i allt. Vill alltid vara med allt vi gör. Har någon erfarenhet av denna typ av beteende? Ge gärna tips och råd isåfall.. vi vet att han kommer bli äldre och lugnare, men det är så svårt att veta vad han behöver nu.. han får motion och stimulans, äter bra och sover bra och verkar i övrigt må bra.
Låter som att han behöver lära sig sin av-knapp. Inte alla hundar föds naturligt med förmågan att kunna ta det lugnt, min labrador valp var likadan. De blir lätt stressiga och kanske övertrötta så känner de inte av sin trötthet. Passivitetsträna med honom. Det finns en övning som kallas för "ryggsäcken"
Såhär skriver Eva Bodfält
Börja träna ”ryggsäcken” i lugn och avslappnad miljö. Sitt på golvet eller på en stol så att dina fötter bildar ett ”v”. Hunden sitter mellan dina knän med sin rygg mot din mage. Om du har en stor hund eller inte vill sitta ner kan du istället göra övningen ”Lugn och ro vid sidan” nedan.
För att få hunden att komma in mellan dina knän kan du locka med en godbit. Gör en ”u”-rörelse med handen och låt hunden knapra på godbiten. Tryck eventuellt på hundens bakdel. Ge hunden resten av godbiten så fort han kommit på plats mellan dina knän. Undvik ögonkontakt eftersom vi ska lära hunden passivitet.
När hunden är på plats, placerar du din ena hand under hakan på hunden och kastar ut en ny godbit strax framför hunden. Invänta att hunden slutar att streta framåt och istället slappnar av. Det spelar ingen roll om han står eller sitter. Tänk på att vara tyst! Hunden ska själv räkna ut hur han kan komma åt godisen. Att bli förbaskad skapar sällan trygghet att vila. Så fort hunden upphör med sin aktivitet och inte längre hänger framåt på din hand, säger du ”varsågod” och ger hunden tillåtelse att leta reda på godsaken
Upprepa övningen, både inom- och utomhus. Träna i olika miljöer för att göra träningen svårare. ”Varsågod” med en godbit framför används inledningsvis och i nya miljöer för att din hund ska förstå att han får lämna dig bara om han är lugn. Träna så många gånger det behövs med hjälp av godbiten. Din hund ska förstå att passivitet leder till någonting positivt! Variera belöningen ganska omgående. Du kan till exempel ge tillåtelse till frihet och fortsätta promenaden. Träna även med olika störningar. Om du är konsekvent med att aldrig låta hunden ta initiativet till uppbrott, kommer din hund att snabbt lära sig att ta det lugnt till du initierar en aktivitet.
Från hennes sida: https://evabodfaldt.com/2013/03/28/vabodfaldt-com-2013-03-en-fraga-om-ryggsacken-html/
En annan övning är att alltid ha lite godis i din ficka och då menar jag verkligen alltid. Du kan även ha lite burkar med godis framme på alla bord i alla rum så det alltid finns tillgängligt. Denna övningen går ut på att fånga de små tillfällena din valp själv tar det lugnt, även om det bara är 5 minuter. Så fort han ligger ner och chillar ger du honom en godis. Upprepa varje gång det händer i flera dagar.
Något annat jag själv gjort är att gå till olika parker utomhus och bara sitta stilla i med min hund i koppel på parkbänkar, på filtar osv. Han skulle mära sig att bara ligga och hitta ro i stunden trots allt som händer runtomkring, vid detta laget kunde han redan ta det lugnt hemma.
Det finns andra passivitetsövningar ni kan pröva och du kan säkert skapa en egen för din valps behov om du inte hittar något som fungerar för honom. Lycka till!
För fler frågor i framtiden så fråga inne på Hundar iFokus då det är väldigt inaktivt på denna sajten.
- Redigerat 2024-12-14 20:50 av [Flodbis]