Sheltie 6 mån rädd för män
Hej! Jag skulle behöva tips/vägledning för min sheltie. Vi har adopterat en 5,5 mån sheltie-hane för 1 vecka sedan. Allt har gått väldigt bra, han är fantastisk, lyhörd, tyr sig till oss. Ute är han rätt cool men kan vara lite skeptisk till män, särskilt på kvällarna när det är lite mörkt (vilket kan vara förståeligt). Nu har vi dock märkt att han även är väldigt rädd för män som kommer på besök eller som vi pratat med ute. Efter ett tag har han dock lugnat ner sig och mer eller mindre accepterat dem. Förutom min pappa som han fått träffa 2 gånger nu.. Han blir nästan helt hysterisk och kan inte sluta skälla. Vi försökte ignorera, ge honom tid att själv utforska och vänja sig men efter ett tag blir detta ohållbart. Godis och mutor fungerar INTE. Jag känner mig rätt knäckt. Hur går vi bäst tillväga? Kan det vara ”spökålder”? Är så rädd att detta ska hålla i sig och han ska utveckla en värre rädsla. Enligt förra ägarna är det ingenting som har hänt, detta har bara dykt upp. Nån som har tips?
Hej!
Jag har en sheltie hane som nu är 4år. Han har extremt svårt för främlingar och främst män. Vissa människor som beter sig lite udda eller tar mycket plats accepterar han aldrig trots att han träffat dem i flera månader. Mutor hjälper inte här heller. Nu vet jag inte hur det blir med din hund men shelties är ju kända för att vara reserverade så risken att det inte går över finns. Min hund har heller aldrig varit med om något och det var någon gång runt 5 månader som det slog om från honom från att ha varit social och accepterat alla till att nu skälla och bli rädd när nya människor närmar sig. Det vi gjort är helt enkelt att se till att han är med mycket men aldrig står i centrum, han väljer själv om han vill hälsa (vilket han nästan aldrig vill) och ser till att vi är trygga som är ute med honom. Om jag hade en ny unghund hade jag från början sätt till att vara på stan mycket mer och verkligen träna på jobbiga miljöer och träffa mycket människor för att hoppas på att det minskat reserveringen. Hoppas det bara är något kortvarigt med din hund, men tråkigt nog är det ofta en del i rasen också… men det finns väldigt mycket positivt och det är exempelvis aldrig problem att vara lös för att han aldrig skulle springa iväg till främlingar. Lycka till med din hund!
Hej, tack för ditt svar! Precis som du säger vet jag att sheltie är en reserverad ras, men tyckte detta kändes ”lite väl”.
Ni har vi haft honom lite längre och han har verkligen gjort framsteg. Kvinnor har ju aldrig varit något problem, där är han snarare väldigt framåt för att vara en sheltie, män som han umgås med längre tid har han accepterat efter en stund, dock är han alltid lite på sin vakt.
Min pappa, som jag skrev ursprungsinlägget om, vägrar han dock acceptera fortfarande. Jag antar att vi kanske får lära oss att ”leva med det”. Vi älskar ju honom oavsett! Men det är trist såklart :( att han inte gillar ”främlingar” är helt okej, men familj och vänner är jobbigare. Vi får hoppas att det fortsätter utvecklas i rätt riktning helt enkelt!
#1: Hej, tack för ditt svar! Precis som du säger vet jag att sheltie är en reserverad ras, men tyckte detta kändes ”lite väl”.
Ni har vi haft honom lite längre och han har verkligen gjort framsteg. Kvinnor har ju aldrig varit något problem, där är han snarare väldigt framåt för att vara en sheltie, män som han umgås med längre tid har han accepterat efter en stund, dock är han alltid lite på sin vakt.
Min pappa, som jag skrev ursprungsinlägget om, vägrar han dock acceptera fortfarande. Jag antar att vi kanske får lära oss att ”leva med det”. Vi älskar ju honom oavsett! Men det är trist såklart :( att han inte gillar ”främlingar” är helt okej, men familj och vänner är jobbigare. Vi får hoppas att det fortsätter utvecklas i rätt riktning helt enkelt!