Söker uppfödartips
Hej! Jag har tidigare haft en riktig bjässe till sheltie men uppfödaren är tyvärr inte aktiv längre, och inte heller föräldrarnas uppfödare. Är det någon som har tips på uppfödare som avlar på lite större hundar? Min kille var både efter brittiska och amerikanska linjer.
Tacksam för svar
Vet inte om du lyckats hitta det du söker efter. Men min input i frågan är att jag skulle inte tro att det finns sheltie uppfödare som siktar på att föda upp individer på större sidan. Sheltie är en hundras som det är lite av ett lotto kring när det kommer till storleken. Jag har träffat individer som är efter små föräldrar men som blir stora likväl som större föräldrar vars valpar blir små.
Men håller med dig om storleken då jag själv gärna har sheltie på den lite större sidan. Min första kille var nästan 45 cm vilket jag tyckte var en ganska skön storlek. Sen har jag haft runt 40-42 cm vilket också är, enligt mig, en skön storlek. Men är som sagt inte helt enkelt. Jag har varit öppen i min kontakt med uppfödare att jag gärna vill ha på den större sidan och har haft hjälp i att se valpens tillväxtkurva för att få hum om åt vilket håll det lutar - så att säga. Sen oa sett storlek i slutändan så är ju shelties precis lika härliga!