Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 3146 ggr
xina10
0

Äckliga fästingar :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är jag trött på dessa äckliga fästingar, någon sa att i år blir det nog inte så många men hemma hos mig kryllar det av dem :( vill ha bra tips på sådant som verkligen hjälper mot dessa småkryp. Har tagit många från mina älsklingar redan :( bilden visar några jag tagit idag. Blä….

//Jonnix

medde
0

Men jösses så många bara nu under dagen😮 Jag tycker som är så äckliga rent ut sagt, och inte gör det bättre med alla sjukdomar dom kan sprida som även tycka öka för varje år.

Kan någon svara på en sak, Vad gör en fästing för nytta??🤔 Varför har dom kommit till?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

xina10
0

#1 Jag undrar det samma, gör de någon nytta? De flesta djur finns ku till för att de behövs men jag undrar om de gör det.

//Jonnix

medde
0

Inte fästingar,, Det måste ha blivit något totalfel då dom kom till

Kitten86
0

Möjligen finns de till som smittbärare, men inte är de väl föda för någon slags djur i naturen…??!!

Själv har jag gett till föga. Normalt har jag satt på River bärnstenshalsband och gett Fixodida men då han ändå fick massor med fästingar så kände jag mig tvungen att ta till något annat.

River bär därför sen ungefär en, en och en halv, vecka fästingshalsbandet Seresto vet. Fungerar riktigt bra. Han har haft någon fästing men så mycket som vi är ute i skog och mark så kan man nog aldrig bli av med alla, tyvärr!

medde
1

#4 Berätta mer om Seresto vet. Nyfiken då jag ej vet något spec om det. Snälla kitten86

Kitten86
0

Seresto vet är ett nytt fästinghalsband på marknaden som sägs ge effekt i 7-8 månader mot både fästingar och loppor. Effekten ska inte avvta trots om hunden badar eller dyl. då halsbandet är resistent mot vatten. unden bör dock inte utsättas för stora mängder vatten eller allt för frekvent schamponering då verkningstiden kan sänkas. Halsbandet ger effekt mot fästingens alla livstadier.

Halsbandet finns i två "styrkor", ett för hundar under 8 kg's kroppsvikt och ett för hundar över 8 kg's kroppsvikt. Mer om halsbandet kan läsas på fass

medde
0

#6 Tack, det här ska kollas upp. Låter bra, är ju så försiktigt då Mickey är allergisk mot en hel del som är mot fästingar

Ressu
0

Jag kör också med Seresto på alla våra iår. Hittills inte en fästing efter vi satt på halsbandet. Dessutom reagerar ingen av mina hundar på det. Så jag ger tummen upp för halsbandet!

Fick det testat igår då vi hade en bekants hundar med spot-on medel på och våra med bandet. De som hade spot-on medlet hade flera fästingar och mina hade inga alls. Och de rörde sej på samma ställen osv.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

xina10
0

Någon här som testat Frontline? Det jobbiga med många av de olika medlen är ju att hundarna inte får ligga i sängen vilket båda mina gör. Phoebe sover hela natten hos oss och Buffy halva. Tål hundarna det bättre än oss?

//Jonnix

Kitten86
0

Jag har plockat några enstaka på min hund efter att han fått halsbandet på sig. Vet inte om det kan ha att göra med att det kanske inte sitter ordentligt mot huden… 🤔

medde
0

#9 Jag hade Frontline Comp till Mickey, Han fick en allergisk reaktion och det var riktigt illa med han.. Men det gick vägen (Ej sheltie)

mikkan01
0

#9 Använder frontline på min kille, han har haft 1 fästing hittills och då bor jag också i ett område fästingarna trivs i.
Varför får hundarna inte vara i sängen pga. medlet? Hade jag ingen aning om :O
Tycker att det funkar bra iaf.

~mikkan

[lovihsa]
0

Pjuh, tur man lever i ett område där det inte finns sååå mycket fästingar… Har endast behövt plocka en fästing från min katt och det var förra sommaren (han är 9år). Men annars brukar jag använda ett medel som man droppar i nacken, gör detta på både hunden och katten och det skyddar bra mot löss och fästingar enligt mig.👍

Frida.S
0

Jag får också panik på fästingarna!

Jag ger mina två hundar Fixodida, sprayar dem med eget fästingmedel (baserat på rosmarin) och ett naturspray som jag köpt från foderexpressen. De har även dofthalsband på sig när vi är ute. TROTS detta har båda hundarna haft över 10 fästingar var, som suttit fast plus en drös krypande i pälsarna. URK!

Nu är jag aningen desperat och tänker köpa antingen seresto eller scalibor. Jag drar mig för att använda gift men fick tips från en träningskompis att det räcker med 1 cm halsband per kilo hund. Jag planerar nu att köpa ett halsband, klippa det i 7 cm (sheltien), respektive 18 cm (islänningen), göra håll med hålslagare och knyta ett resårband i så att det är lätt att ta av och på. Jag kommer bara använda det när vi är ute. 

Peppa, peppa att det hjälper! Annars får man bara hoppas att värmen kommer snart så att de små krypen försvinner av den anledningen.

Silverlight
0

Idag har vi införskaffat seresto till våran sheltie Milton. Vi har testat många saker och eftersom han har sån päls är det många fästningar som trivs i pälsen. Vi hoppas verkligen att seresto hjälper nu för han har så många fästingar hela tiden stackarn.

Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤

22/4-13  JUSTIN BIEBER Hjärta 

If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...

Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.Glad

Kitten86
0

Även River har mycket päls. Första gången halsbandet skulle på så var det lite meck att få det att sitta bra mot huden så att halbandet skulle fungera optimalt. Nu känns det som om det sitter bra då jag endast plockat någon enstaka fästing sen halsbandet kom på.

Hellre endast några enstaka än att dagligen plocka av massor!! Jag kan rekommendera halsbandet!

Silverlight
0

#16 Gud vad bra! Hoppas verkligen det hjälper nu! Håller med, hellre några enstaka än flera om dagen :)

Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤

22/4-13  JUSTIN BIEBER Hjärta 

If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...

Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.Glad

medde
0

Vi har faktiskt inte tagit en en enda än så länge på våra hundar hemma. Vilket känns ganska förvånande då under förra året vid den här tiden "knäppt" en hel del.

_Wilma
0

Hittills i år har jag bara tagit en enda fästing på Wilma. Ovanligt lite.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

medde
0

#19 Så då var jag inte ensam om att ha haft mindre på hundarna i år. Viket känns lite förvånande då det som alltid sägs. rekord år!

Kitten86
0

#19 & 20

Använder ni er av någon form av fästingmedel på era hundar eller har ni bara haft "turen" att slippa dem små krypen?

_Wilma
0

#21 Vi använder inte fästingmedel. Det verkar som det är färre fästingar här just nu. 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

mikkan01
0

Tycker också att det är ovanligt lite i år, skönt!! 😃
Ännu bara plockat 1…

~mikkan

Kitten86
0

Grattis till er som har lite fästingar iår. Hoppas det håller i sig..!!

Här finns det iaf massor. Både hunden och katten fick man plocka massor på dagligen innan fästingmedlet resp. fästinghalsbandet åkte på.

medde
0

#21 Jag ger detta till mina hundar, och är nöjd med det.. Har använt detta i flera år. Länk klicka nedan

Fixodida Zx™

Kitten86
0

Kör du med pulver eller tabletter?

medde
0

#26 Pulver. Känns och verkar det lättaste att bara strö över maten. Vilket även hundarna gillar.

Kitten86
0

Okej.

Har själv faktiskt testat både och och min hund gillar det inte inte oavsett. Lägger jag på pulver så struntar han i att äta och tabletterna får man trycka ner i halsen på han vilket inte känns så kul att behöva göra dagligen. Så just nu använder han enbart Seresto Vet. halsbandet vilket fungerar över förväntan!

medde
0

#28 mina verkligen gillar då det är det pulvret i maten, Är lite kinkig att testa halsband och annat efter Mickey blev så sjuk efter Frontline.Comp

Ressu
1

Har nu haft halsbandet på mina sen maj och fortfarande inte en fästing. Köpte även halsbandet till vår placeringshund som de dagligen plocka flera av och hon har bara haft en enda liten en som kröp på henne sen dess. Så jag är otroligt nöjd med halsbandet.

Dessutom så är det ett stort plus i kanten då de kan simma med halsbandet på utan att det gör någon skada.

Ett till plus är att man äntligen har hittat något som inte ger en reaktion hos våra cockrar. Tidigare har vi bara hittat ett medel (Prac-tic spot-on) som vår äldsta klarat av att ha, men då vattendjur som de är så har ju medlet slutat vara verksam efter någon vecka!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus