Blött eller torrt torrfoder?
När jag hade hund senast, för 40 år sedan, var alla rekommendationer jag läste att torrfodret skulle serveras väl uppblött (som en gröt ungefär). Nu ser jag att många rekommenderar att fodret ges torrt för att undvika tandsten. Vilket är bäst? Tål hundmagarna att äta torrfodret torrt?
För mina hundar har det fungerat att ge torrfodret precis som det är, men jag blötte upp det då de var små valpar. :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
På valp har jag ibland tillsatt lite vatten för att ge en något mjukare yta men ändå tuggmotstånd i bitarna. Vill man däremot ge "sörja" till hunden tycker jag att man istället kan välja mjukmat eller färskfoder från en bra tillverkare med bra innehåll etc att ge hunden.
Min hund, som gick bort i våras, åt torrfoder hela livet och han skulle ha blivit 15 år. Inget problem alls.
På min sheltie kan jag variera livet i foderskålen. Ibland endast torrfoder, ibland med en skvätt vatten (men aldrig så att det får stå i vatten och bli sörjigt), ibland med en klutt färskfoder (vanligast) och ibland faktiskt endast färskfoder (oftast endast tidiga morgnar när man ska iväg på tävling för att få i hunden mat).
Visst kan man endast ge färskfoder/ mjukmat och sen ge hunden tuggpinnar etc och på så sätt få en bra tandhälsa på hunden. Eller varför inte borsta tänderna på den? Eller ge endast torrfoder och mjukare gottis.
Kan tillägga att färskfoder är mycket vanligt idag, som jag upplevt det iaf.
Till små valpar ger jag uppblött torrfoder som successivt blir "hårdare" och vid typ 5-6 månader så är det endera torrt eller bara lite blött.
Vi utfodrar våra på det viset att vi ger numera ca 60% torrfoder (1st choice) och 40% färskfoder (Vom og Hundemat) sedan får de en skvätt vatten på maten innan den serveras (alltså den blir inte uppblött men det kommer väta med maten).
Jag vill inte helt gå över till färskfoder pga två saker. 1a är att eftersom vi reser ganska mycket med våra hundar och ibland längre tider så blir det så invecklat att få med sej frusen mat och få den att hållas frusen. Sedan så gör det tänderna bra att få tugga på torrfoder samt även tuggpinnar och få tänderna borstade =)