Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 3581 ggr
xina10
2013-06-20 19:18
2

Blandrasvalp?

Såg en annons på blocket där det var blandras valpar till salu. Blandningen var mellan mamman Bordercollie/Labrador och pappan Shetland Sheepdog. Vad tror ni om denna blandning? Valparna var väldigt fina tyckte jag men det är ju de flesta valpar :) Någon som har hört eller har någon erfarenhet av denna blandning? Själv är jag lite skeptisk mot blandraser men vet att en del blivt väldigt lyckade så varför inte en blandras? Jag vill ha fler hundar och har alltid tänkt sheltie men fått frågan av andra varför jag inte provar någon annan ras.

//Jonnix

[Bambis]1
2013-06-20 19:25
2

Pappan var ju sheltie och mamman var Bordercollie/Labrador mix, så då kan det hända att du får en hund som inte vet riktigt vad den vill, om den vill valla eller aportera. Dessutom har BCn och sheltie inte samma valnings-sätt så nja skulle absolut inte köpa denna blandning.

[Clifford & Dizzy]
2013-06-21 10:27
2

För mig blir den väsentliga frågan - Har de kollat föräldradjuren för det som står i respektive RASprogram för avel. Dessutom tror jag att labbar också ska kollas för ögon, både BC och labbe har höfter i sitt program osv. Har man otur så får man en valp som har fått de problem som finns i alla tre raserna.

Sedan är det (för mig) lika viktigt att man har koll på mentaliteten även när man har blandrasavel. Viktigt att ha koll bakåt även där - hur ser det ur för föräldrarnas föräldrar med sjukdomar osv…

Vad har man för tanke med blandningen (nu var ju inte det här den värsta jag läst) men när man tex blandar självständiga jakthundar med flockbunden vakthund! Osv.

Jag tycker att man vid köp av blandrashund ska vara lite noggrann och kritisk i sitt val av föräldradjur och uppfödare som när man  köper en rasrenhund. Men det är min åsikt

/Johanna

hund_katt
2013-06-21 12:45
3

håller med de andra.

blandras valpar kan man ALDRIG veta hur de blir. om man ska titta efter en blandrashund så ska man inte tinga en som man sätt hur den ser ut på bild. man ska (vad jag tycker) åka till uppfödaren och välja den som har mest av de personligheter man vill ha. och även kolla det som alla andra har sagt med.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse