äter gräs o sen spyr?
är fodervärd på en sheltie som är 4 år. Han kom till oss i Söndags, alltså har han varit här i 3 dagar. men häromdagen så åt han lite gräs, o straxt där efter försökte han spy, o det gjorde han ju sen. Jag kollade inte så nära, men jag tror spyan var vit, o lite degaktig, men jag är inte säker. han äter sin mat som vanligt, morgon o kväll & dricker som han ska. Men nu om han försöker äta gräs när vi står stilla under en promenad av olika anledningar, så brukar jag hindra honom från att äta gräset. Vet ni vad det kan bero på? kommer han försöka spy igen om jag låter honom äta gräset? väldigt tacksam för svar!
#1 tack för svar!
Jag hindrade honom för att detta är min första hund, plus att jag då bara är fodervärd på den, så visste ingen anning om vad det kunde vara och om det va naturligt för honom att äta gräset, så då ville jag inte att han skulle stoppa i sig en massa.
Det har ju bara hänt en gång,
#2 Hoppas du finner lite klok i artiklarna, Klart man är rädd om sin hund.. Jag är helt med på varför du agerat som du gjort.. Bättre då så än att det blir fel. Så jag säger klokt gjort av dig, och efter det söka svar på dina frågor.. Lycka till och hoppas du finner vad du söker i svar på länkarna
Mvh
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Grattis till att du blivit fodervärd! Spännande! :)
Wilma äter också gräs ibland. Precis sådant gräs som beskrevs i en av länkarna som medde gav i #1. Annars äter hon inte så mycket av det som finns i naturen.
Min förra sheltietik åt däremot väldigt mycket bär och frukt som hon hittade. Hon drog upp späda morötter direkt ur "landet" och åt blåbär direkt från blåbärsriset. :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Vad bra att få veta lite mer om gräsätande :) Jag har också just upptäkt att min hund kan stå och beta gräs ibland, som en ko i hagen…. Men inget jag oroas över, då det inte är några större mängder. Förra hösten åt han också blåbär från riset , väldigt gulligt :)
#3 ja tack för länkarna :) Vad bra att du förstår hur jag menar. Vetinte om det kan va att han hade inte fått sin kvällsmat än innan vi gick ut på promenaden, så att han åt gräs för att han va tom i magen o sen spydde upp det. så nu försöker jag ge innan vi går ut ;)
#4 ja tack , jätte spännande :) aldrig haft innan så kul att få prova på hur det är.
ja, jag har hört att det är vanligt att hundar äter gräs ibland, men jag hade aldrig varit med om att dom kunde äta gräs o sen spy upp det direkt efter.
Nisse, som hunden heter då, han verkar inte va sådär intresserad av gräs att han kastar sig efter gräs när vi går, men när vi te.x stannar så kan han försöka äta lite.. ?
Även min hund är lite av en ko. Han gillar att beta gräs, och det gör han titt som tätt sommartid. Jag upplever själv att han endast spyr om han ätit grövre gräs, vilket bara är någon gång ibland. När han sen spyr brukar det vara gräs blandat med ett gulaktigt skum.
Det första min kille gör när snön har smält är att leta efter kvarglömda och överlevande grässtrån som han kan gnaga lite på (i väntan på sommaren och mer gräs) 😉
Helt ofarligt, låt hunden äta gräs om den vill är min mening.
i stort sett alla hundar (även andra djur) äter gräs. det är väl något om de har problem med magen eller ätit något som de måste spy upp, gräset hjälper hunden att spy upp det som inte hunden vill ha… vad jag lärt mig :)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#8 & #9 tack för svar!
Jo, nu förstår jag ju att de flesta äter gräs, men första gången jag har varit med om att han kräktes oxå, så undrade lite bara ;)
Nu när jag var ute på promenad så efter en stund så åt han lite gräs, inte alls mycket utan kanske 1-2 strån. Efter det var han inte intresserad mer. Så det var väl något han ville ha upp från magen förra gången antar jag.
Det tror jag med ;)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
En av mina spyr ganska snabbt och den andra spyr oftas inte alls efter ha ätit. Så det är väldigt olika tycker jag
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥