Hej.
Hej jag är ny här på sheltieifocus, hamnade här när jag sökte info om denna underbara ras :) jag har bestämt mig för o skaffa mig en egen sheltie då jag tycker den skulle passa mig, vill ha en smart alert snäll hund med mycket focus o dom jag träffat o läst om verkar de stämma. Vi har redan en collie i familjen som jag älskar men eftersom det är familjens hund kan han inte följa med mig när jag flyttar i slutet av året. jag jobbar på hunddagis där hunden får följa med och har planerat detta i ett år snart. e så valpsugen att jag döör.. Det var lite om mig, nu till mina frågor:
1: Bra kennlar? bor utanför göteborg men kan tänka mig o åka en bit, de viktigaste e att jag får en bra frisk valp som jag känner passar just ,ig. (först o främst sällskaps hund med all träning de innebär men vill gärna testa agillity o freestyle oxå)
2: Blue merle? Tycker dom ät jättefina men hört så mycket negativt om dom, lätt sjuka, problem med ögon öron skelett mm. Jag vet att man inte ska para bm + bm eller bm+sobel utan bara trikolor eller svartvit o då ska en bm valp därifrån va OK. MEN hur vet man et? en trikolor kan ju lika gärna bära på merle genen? ledsen för konstig fråga men hoppas n¨ån vill förklara mer om blue merle. :)
Kul att du hittat hit, välkommen! 😃
Sheltien låter som en passande hund för dig…
1. Vad som är en bra kennel kan bara du avgöra egentligen. Jag föredrar mindre kennlar som satsar helhjärtat på friska hundar över lag. Har du kollat uppfödarlistan på sssk.org? Hör av dig till flera för att bilda uppfattning om människorna bakom hundarna. 🙂
2. Är inte så jätteinsatt i avel och genetik men hundar som är reggade i skk är ju rätt lätta att kolla upp vad som ligger bakom i leden. Hittade en rätt intressant diskussion om blue merle aveln på en annan iFokus sida här: http://vallhundar.ifokus.se/discussions/4e1b716088f4724e79006f05-avel-pa-blue-merle
Länken som hänvisas till en blogg i ett av inläggen i den tråden var riktigt intressant att läsa…tips!
~mikkan
Välkommen till Sheltie i Fokus! 🙂
1. Du har fått bra tips från mickan01! :) Det finns även en uppfödarlista på SSK.se.
2. Merle-genen är dominant (= visar sig om man har den), så det kan inte finnas trefärgade med en merle-gen. En trefärgad som har merlegenen blir helt enkelt en blue merle.
Om man dubblar merleanlaget riskerar man skador. Jag tror inte att en blue merle är sjukare än en som inte är merlefärgad, men jag är absolut ingen expert på det. Jag vet att åsikterna går isär.
Det finns en del fördomar om blue merle-shelties. Vi hade en diskussion för en tid sedan om att blue merle inte kunde simma. Helt fel så klart!
Lycka till med att hitta en sheltie! :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Tack för era svar :) ska kolla mer på sssk o se om man kan träffa hundarna på deras kennlar, tänkte om någon viste nån här omkring o kunde reckomendera. Jag tycker det tyvärr e mkt fördomar om blue merle shelties, men vill ta reda på så mycket jag kan innan jag skaffar en. HAr hört att i en kull med bm och trikolor valpar ärver även trikoloren anlag av merle.. Men är kanske inte så. blir svårt med olika bud man vet inte vad man ska tro men som du säger så är ju blue merle dominant och syns så då gör de väl inget om man parar en blue merle med en trikolor även om den har bm färgade i släkten? Hmm.. :)
Först vill jag säga välkommen hit!
Precis som tidigare personer skrivit så är det bara du som kan avgöra om en kennel är bra. Alla ställer vi olika krav och är ute efter olika saker i vår framtida vän. Man får därför först känna efter med sig själv vad man är ute efter och sen leka lite detektiv för att hitta den kennel som stämmer överens med ens bild. Uppfödaren och kennel ska kännas rätt!
Jag har själv aldrig hört att en bluemerle skulle vara en sjukare sheltie på något vis än någon av annan färg. Man ska dock som känt inte dubbla merle-anlaget då detta kan ge upphov till mycket sjuka individer.