Min dotter för ung ...
Min dotter blir 21 i år och vill gärna köpa sig en Sheltie. Hon kontaktade en annonsägare med Sheltievalpar nu för några dagar sedan. Uppfödaren tyckte hon var för ung för att skaffa hund.
När är man tillräckligt gammal? Vi har tre hundar hemma och min dotter har vuxit upp med hundar, hästar och andra djur och vet var tid och vilket ansvar som krävs. Visst kan itne uppfödaren veta detta, men nog tycker jag att man först kollar upp lite innan man häver ur sig "Du är för ung". Kanske skulle de satt en åldersgräns i sin annons.
Vad är för ung för att skaffa sig ett djur?
Ha det gott!
Assarina
Unga människor har ofta ett annat liv, och hundar kan då snabbt bli begränsande, jag talar av erfarenhet, så snarare handlar det om livsstil och vilja att prioritera än om ålder.
Under 18 år saknar du rätt att sluta avtal, vilket med andra ord innebär att du är för ung, därutöver handlar det enligt mig om att välja rätt människa, rätt människa skall enligt mig ha ett brett skyddsnät och vara personligt ansvarstagande.

Håller helt med dig. Tyvärr känner jag att om uppfödare inte ens ger dem chansen, hur ska de då kunna visa vem de är?
Nåja, hon ger sig ju inte så lätt :) Hon skickade ett mail och berättade vem hon är mm. Vi får se hur det blir.
Ha det gott!
Assarina
Hoppas att det går vägen! I alla fall om det är det din dotter verkligen vill, jag hade turen att ha hund på "deltid" när jag var 20 år, en perfekt lösning för mig. Familjens hund som vi hade när jag flyttade bodde hos mig ett par veckor i taget och hemma hos övriga familjen övriga tiden, vi täckte upp för varandra. Samtidigt kunde jag vara ung och slippa tänka på att jag var tvungen att komma hem i tid jämnt när hunden bodde hos mina föräldrar.
Du får uppdatera hur det går för henne!
Jag tycker inte 21 år är för ungt i sig. Det är nog inte åldern som är det viktigaste utan det är snarare intressen, karriär, framtid och förhållanden som kan vara boven när man skaffar en hund. Intressen, framtid och förhållanden kan ändras hur gammal man än är.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Min mamma har ju mopskennel och vi bryr oss inte om åldern. Vi kollar bara på hur personen är och hur den har tänkt att den kunna ta hand om hunden osv. Just nu har vi en tjej på 17 år som ska köpa en valp i sommar, ung men vet vad som krävs.
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Beckibus; kolla då dock hur personen i fråga fått tag på pengarna, alternativt skriv in en förälder/målsman som ägare, detta då en 17-åring som huvudregel ej kan teckna bindande avtal.
De vet både mamma och jag om. :) Hon köper valpen kort efter 18 års dagen. Hon fyller nämligen i samma veva som valpen föds! 🙂 Betalning får hon lösa på något sätt :)
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
#6 Beckibus skriver ju att dom vet vad som krävs
Jag köpte min första dobermann då jag var 18 år, och det var inga problem alls hos min uppfödare att göra det. Man dömer efter person och inte ålder, samt att min uppfödare då var en hundraprocentig uppfödare i alla lägen, så skulle det mot förmodan så visst jag att uppfödaren fanns där bakom. Jag hade totalt från den kennel 3 hundar. Vi har haft kontakt genom alla år.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Beckibus; ja, är hon 18 år vid köper så spelar ju inte det er någon roll vart pengarna kommer ifrån så länge hon har dem. =) Från 16 år har du däremot en viss rätt att själv spendera pengar som du egenhändigt tjänat in, därför jag undrade då jag trodde att köpet skulle ske när hon fortfarande var 17 år.
medde; ja, att köparen visste vad som krävdes för att ta hand om en hund ja, det är inte samma sak.
#9 Men nu talar du om något som jag inte talade om alls. Jag svarade på det här och inget annat som inte är skrivet. "Just nu har vi en tjej på 17 år som ska köpa en valp i sommar, ung men vet vad som krävs.
Så jag tror nog det blir ypperligt bra.
medde; du svarar mitt inlägg i nummer 6 som kommenterar den lagliga aspekten på köpet (att du saknar rättslig handlingskraft före 18-års ålder). Rätt?
Läser du det du själv citerar så gäller det att meningar som ej avdelas med punkt hör samman i det svenska språket. "Just nu har vi en tjej på 17 år som ska köpa en valp i sommar, ung men vet vad som krävs." Tjejen som skall köpa valpen är ung, men hon vet vad som krävs av en hundägare. Hur du kan få den meningen till något annat övergår helt mitt förstånd, syftar du något i en mening så är det alltid till det första subjektet.
#11Du ärligt jag orkar inte mala med dig, Varför alltid mala,,,
Om att ta in det lagliga hit och dit, var ju inget som var på tal. Du understryker "ung men vet vad som krävs." Ja vad vet du om det är hur det är att vara hundägare eller det juridska? Det kan varken du eller jag veta. Vi antar den ena och du det andra.
#11 Det enda medde i meddes inlägg 8 riktar till dig är
#6 Beckibus skriver ju att dom vet vad som krävs
Så läser jag det i alla fall.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
#13 Det var så jag också menade och inget annat. Tack Gittan trodde jag inte längre skrev på svenska utan hade halkat in på grekiska.
Alltså hon är precis lika gammal som mig o jag köpte min sheltietik på nu 7 månader själv och uppfödaren nämnde inte ens min ålder, låter väldigt konstigt. Okej att ifrågasätta om man vet vad hund innebär, men att vägra :S
Byt uppfödare!
Jag tycker man ska se till personen inte åldern. Det finns många bra unga hundägare, och har stöd från resterande i familjen,
TS. Det finns andra uppfödare 👍
Hur har det gått för din dotter TS? Har hon fått något svar eller besked?
TS: Hoppas att det går vägen för din dotter och att hon hittar en uppfödare som ser till henne som individ och inte enbart henner ålder. Själv "köpte" jag min första hund när jag var 12 år (mamma stod på kontraktet), min andra hund som blev en sheltie skaffade jag när jag var 23 år.
Själv vet jag om personer som är 30-50 år som inte alls bör ha hund egentligen och sen vet jag 15-25 åringar som är superduktiga och seriösa hundägare. Sorgligt att vissa enbart ser åldern, som egentligen endast är en siffra och inget bevis på kompetens!
#23 Bra skrivet. Min dotter fin sin "egen" hund då hon var 11år. Hunden sköts helt perfekt och i dag är hon en verkligt mogen hundägare.
Tillägg: Jag och sambon var 22 när vi besökte en kennel första gången. Då blev det visserligen ingen valp, men de sa aldrig ett ord om att vi var för unga. Jag hade mailat om vem jag var, hur jag tänkt inför framtiden och varför jag var intresserad av just den rasen. Att jag sedan sa nej till valp pga dålig timing visade väl än mer för uppfödaren att vi var seriösa och att det inte var ett impulsköp.
Och jag har INTE haft hund tidigare, till skillnad från din dotter. Så hon har all chans att kunna få en hund från en annan uppfödare om den ni är i kontakt med fortsätter vägra.
Jag är 21 och var nästan 18 när jag fick min första hund. Inga problem här inte. Uppfödaren till sista hunden tyckte allt lät jättebra trots att vi var så unge. Min fästman är 25år.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Åldern ska ju inte ha någon betydelse utan vilket liv man tänkt ge sin hund. För att du är ung betyder väl inte att dina intresse är andra saker. Har du hundintresse så är väl åldern ointressant. Är man under 18 är kanske familjen (föräldrarna) mer delaktig och hjälper till. Du kan ju skaffa barn i den åldern och kan man ta sådant beslut så borde man kunna ta beslut om man kan skaffa valp. Min personliga åsikt i alla fall :)
//Jonnix
Jag tycker det är bra om uppfödarna kollar upp vad det är för folk som vill ha valp oavsett ålder. Jag har erfarenhet av det på ett positivt sätt. När vi skaffade Buffy kom uppfödarna ända hem för att lämna över henne och för personlig kontakt, de ville se vart hon skulle bo. De körde 25 mil enkel resa. Det tyckte jag kändes bra att de visade sådant intresse. Var även sedan dit bjudna på sommarkalas när valparna fyllde 1år.
//Jonnix
Jag håller med xina10 om att det är bra att uppfödare kollar upp ev valpköpare. De gör det för att valpen ska få det bra.
Så länge hundköparen är vuxen spelar inte åldern någon roll, utan det är helt andra faktorer som ha betydelse (intresse, kunskap, tid etc).
En ung person kan vara en mycket bra hundägare. Många ungdomar har stort hundintresse, lägger ner mycket tid på sin hund och lyckas bra!
Men om jag var uppfödare skulle jag inte sälja en valp till en omyndig person, som ju inte får träffa bindande avtal. Jag skulle i så fall hellre sälja till någon av föräldrarna, i dialog med den omyndige. Det är viktigt att ett valpköp blir juridiskt riktigt. Valpen kan bli sjuk eller råka ut en olycka mm.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
jag fick min första hund när jag var 16-17 och nu är jag 19 och har precis köpt mig en sheltie som nu är 9 månader. och när jag köpte mig sheltien så betalade jag själv. cockern står på mamma men hon är min
Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker medarbetare cockerspaniel ifokus
Många är föräldrar när dem är 21 så för ung tycker jag inter, bra om man kollar upp kunskap och intressenoch sådant för att kolla hur man är som individ:)! Hoppas ni hittar en bra uppfödare!
Hälsningar
Fredrika