Hur beter sig din sheltie när...
Hur beter sig din sheltie när du har vänner eller familj på besök?
Hur beter den sig när ni är ute på stan bland (okänt) folk?
Hur är den första gången den hälsar på en person för första gången?
Vore kul med svar👋
Min är bara drygt nio veckor. Men han har hittills betett sig så här: 1. Han ligger avlappnat där han vill. Oftast vid oss. Inte direkt vid fötterna utan nån stans i samma rum som alla. Sen när han blir trött så går han och lägger sig och sover i trädgården eller i nån säng. Han är as cool. Kommer inte ens och kollar oss tillskillnad från den andra hunden. Helt lugn nästan jämt. Eftersom han är valp var det många som ville hälsa. Vilket bara skedde på hand villkor när han var vaken. Men när nån sträcker ner handen och gav han uppmärksamhet springer han dit och gosar eller leker. 2. Vi har aldrig varit på stan. 3. Han följde med på chillis spårkurs idag och då var det flera som ville hälsa och han älskar människor. Han älskar allt. Människor, hundar, katter. Han går oftast inte fram till människor utan att dom visat honom intresse. Utan står och tittar på dom och svansen går i ett. Sen när han får "klartecken" så hoppar han fram. :) Han är som sagt drygt nio veckor bara.
Min kille på snart 4 år.
Hur beter sig din sheltie när du har vänner eller familj på besök? Han älskar allt och alla, ser till att gå runt bland alla människor så att alla kan klappa och hälsa på honom. Hans favvoriter ser han till att stanna lite extra hos och pussa samt gärna sno åt sig lite "sitta i knät och mysa-tid".
Hur beter den sig när ni är ute på stan bland (okänt) folk? Oavsett lös eller med koppel så går han runt med ett, till synes, leende på läpparna med vickande svans som han vill säga till alla "Hej, hej River heter jag..". Han tror att alla älskar honom och vill hälsa. Vem som helst får dock inte klappa honom bara så där.
Hur är den första gången den hälsar på en person för första gången? Idel glädje. Han älskar allt och alla och förstår inte varför folk ibland kan tycka att han är lite mycket. Hans främsta vapen är att han pussar ihjäl människor!!
Säger dock om min sköthund nu.
- Hur beter sig din sheltie när du har vänner eller familj på besök? Går fram och hälsar,viftar försiktigt på svansen. Sedan om hon vänjer sig så blir hon gladare och inte lika ''försiktig''
- Hur beter den sig när ni är ute på stan bland (okänt) folk? Mitt lilla troll vill fram och hälsa på alla personer. De som böjer sig ner och pratar vänligt med henne så börjar hon tycka om. Dock såna som går som i ''attack'' ner mot henne så blir hon lite mer försiktig till
- Hur är den första gången den hälsar på en person för första gången? Hon hälsar mer än gärna på alla hon ser. Oavsett om det är folk i bilar,såna som promenerar, cyklar ja alla. Dock mot hundar hon inte känner är hon skygg. Hon gömmer sig bakom benen och vill ''fly''. Men om hon är lös med hundar går det mycket bättre 😃
Beror på vem det är, är det någon som inte är här så ofta men som han ändå känner så brukar han stå lite på avstånd och vifta på svansen och möjligtvis gå fram. Är det någon som är här ofta springer han fram, svansen går i hundraåttio och överöser personen med pussar. Någon vän som kommer hit första gången kan han stå och kolla på och kanske till och med skälla på tills man säger nej och så är det bra med det!
Han bryr sig inte riktigt, han går som om det bara är han och jag där haha.
Hur är den första gången den hälsar på en person för första gången?
Något reserverad, tar gärna ett steg tillbaka och väntar på att jag säger att det är okej, då går han kanske fram till personen. Är personen för på så vill han absolut inte fram utan han tar det gärna i sin egna takt. Efter första klappen släpper allt och han blir en myspelle.
~mikkan
Wilma som blev 2 år i april:
- **Hur beter sig din sheltie när du har vänner eller familj på besök?
**Det beror på vem som kommer och hur väl hon känner dem! Hon är alltid nyfiken och viftar på svansen. Hon vill hälsa och vill bli klappad bara av vissa men inte av andra. Wilma känner en tax väl, och då den kommer blir båda jätteglada, hälsar, hoppar och inbjuder till lek, men om en stor okänd hund kommer är hon försiktig. Wilma är en liten sheltie, väger ca 5 kg, så det är faktiskt klokt av henne att vara försiktig mot större hundar. - Hur beter den sig när ni är ute på stan bland (okänt) folk?Hon går bredvid mig, och tittar inte så mycket på andra. Detta är också något vi tränat, så det är bra. Främmande hundar uppmärksammas! Men hon klarar hundmöten bra.
- Hur är det första gången den hälsar på en person för första gången? Barn som vi möter vill ofta hälsa på Wilma. Då säger jag att man bara ska sträcka fram handen så Wilma får nosa. Wilma gillar inte att bli klappad av främmande personer, särskilt inte små barn. Är det en vuxen som hon hälsar på för första gången är hon försiktig, och läser av personen. Bäst är om personen inte visar alltför stor uppmärksamhet. Det är bra om Wilma tar första "steget".
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Ronja: Tigger mat bäst hon kan. Sjunger och gormar om hon får uppmärksamhet och tar fysisk kontakt.
Viggo: Nada. Eventuellt sätter han sig och tigger klappar
Vilda: Ignorerar. Känner hon människorna i fråga sitter hon i knät på dom dock. ;)
Ronja: Lunkar på i normalt tempo.
Viggo: Lunkar på i normalt tempo.
Vilda: Lunkar på i normalt tempo. Alternativt ska hon fram och nosa på allas byxor. ;) (hon är ju rätt så ung, så fortfarande det här lite valpiga busiga i henne)Hur är den första gången den hälsar på en person för första gången?
Ronja: Går fram, och "sjuuuunger" samtidigt som hon tar fysisk kontant. Låter nästan som en blandning mellan ylande och morr.
Viggo: Går fram, ställer sig med sidan till, vill bli klappad.
Vilda: Nosar, går iväg, ignorerar.
Mvh Emelie 
Intressant att läsa om att det faktiskt skiljer en hel del mellan hur olika shelties är! 🤔
Sajtvärd på Sheltie IFokus
#7 Verkligen. 😛