Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 988 ggr
agilityaddict
2013-07-07 13:26
0

Tips

Hej!

Funderar på att skaffa en sheltie så småningom för satsning inom agility men skulle behöva lite tips på egentligen allt möjligt men framför allt kennlar!

Här kommer lite info om mig:

Jag har egentligen ingen egen erfarenhet av shelties mer än dom jag har träffat på tävling, träning och jobb (jobbade tidigare på hundpensionat). Har egentligen alltid velat ha en BC men efter att jag fick chansen att tävla med en JRT så ökade intresset för en mindre hund. Jag har kommit så långt så jag har bestämt mig för att det blir en sheltie. Jag har sen tidigare en blandras (labbe/doberman/new foundland) och en tervueren. Blandrasen är min första egna hund och med henne började livet på brukshundklubben. Fick syn på agility när jag var 14 och sedan dess har jag varit fast (10 år sedan idag). Tyvärr var inte min hund lika intresserad som jag plus att hon har problem med höfterna så jag bestämde mig för att skaffa ny hund. Kollade och funderade länge innan det till slut blev en tervueren. Ville egentligen ha en BC men kände att jag nog borde ha något emellan min lata blandras och en BC! Tyvärr har min terv fått borrelia och det har utvecklat aggressivitet hos henne som gör att jag inte vågar tävla med henne längre och därför blev hon pensionär när hon var 6 år. Tränar och tävlar för tillfället med en JRT i klass 2 och det var med henne som intresset för en mindre hund väcktes. Kärleken för vallhundar är fortfarande väldigt stark och därför vet jag att det kommer bli en liten vallhund och då känns sheltie helt utmärkt! Men jag har som sagt ingen egen erfarenhet av sheltie och dom jag har träffat har varit väldigt ojämna i mentaliteten. Det är inte aktuellt med en ny hund förrän mina andra väljer att lämna in.

Mina krav är att hunden absolut inte får vara rädd för sig själv! Det är prio 1! Hunden ska användas först och främst till agility och målet är landslaget. Jag lägger stor vikt i att uppfödarna själva tränar och tävlar med sina hundar då jag anser att dom uppfödarna har bäst koll på vad det är jag som valpköpare är ute efter. Självklart vill jag att föräldrarna ska vara röntgade och kollade mot allt möjligt för att öka chanserna till att få en så frisk hund som möjligt! MH testade hundar är ett plus men inget måste. Jag bryr mig inte så mkt om ifall föräldrarna är utställningschampion då jag inte har något utställningsintresse överhuvudtaget mer än att jag kan tycka att det är en kul sak. 

Bomba mig med tips på olika kennlar och annat som jag ska tänka på inför mitt framtida hundköp!

Tack på förhand! =)